صفحه اصلی > آرد > انجمن صنفی کارخانجات 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 غلات نیوز گزارش میدهد

  مشروح گفت و گوی ویژه خبری پر حاشیه شب گذشته

  اختصاصی/ موضوع بررسی کیفیت آرد و نان در کشور تنها به گفت و گوی ویژه خبری قبل با موضوع چراغ سبز دولت برای افزایش نرخ نان که شرح آن را در غلات نیوز خواندید ختم نشد و مجدد شب گذشته گفت و گوی ویژه خبری پر حاشیه دیگری با موضوع؛ از قیمت تا کیفیت گندم، آرد و نان با حضور دکتر یزدجردی رییس کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران

            

و محمد جواد کرمی، رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم از شبکه دو سیما پخش گردید
و پیرامون این بحث،  ارتباط تلفنی با یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی و محمد رضا خواجه مسئول کمیسیون نانوایان اصفهان برقرار شد.
در ابتدا کرمی رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم گفت : کلیه تولید کنندگان نان از کیفیت آرد ناراضی هستند و متاسفانه کیفیت آرد های دریافتی به لحاظ پروتین و گلوتن سطح پائینی دارند. ما به عنوان حلقه آخر تولید نان مستقیما با مشتری در ارتباط هستیم و مردم از کیفیت نان راضی نیستند . از زمانی که واردات گندم خارجی به کشور ممنوع شد ما با افت کیفی آرد مواجه شدیم حتی این موضوع را با انجمن صنفی کارخانجات آرد و شرکت بازرگانی دولتی هم مکاتبه کرده ایم اما متاسفانه پاسخ مثبتی دریافت نکردیم.

در ادامه دکتر یزدجردی رئیس کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران اظهار کرد: اصلاح ذات گندم در اختیار آسیابانان نیست و قطعا من در کارخانه نمی توانم گلوتن و پروتئین به آرد اضافه کنم . کارخانجات آرد ما امروز به لحاظ تکنولوژی در رده برتردنیا قرار دارند و توسط افراد تحصیل کرده و مجرب اداره می شوند اما رفع کمبود پروتئین و گلوتن گندم از عهده کارخانه خارج است البته ما به عنوان آسیابان باید بخشی از معایب گندم را بپوشانیم و در این زمینه هم تلاش خود را می کنیم. در مواقعی که ما ناچارا باید گندم های با گلوتن و پروتئین پایین را که شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل می دهد  بپذیریم با استفاده از افزودنی های مجاز تحت نظر وزارت بهداشت کیفیت آرد را بالا می ببریم  که البته این امر هم تا حدی امکان پذیر است و اگر گندم ها خیلی نقصان داشته باشند بااین افزودنی ها هم قابل رفع نخواهند بود.
در واقع گندم های ایران به سه دسته تقسیم میشوند  30 درصد از گندم ها درجه خوب، حدود 40 درصد متوسط و 30 درصد ضعیف هستند که اختلاط مناسب میان اینها صورت نمی گیرد و قطعا اگر اختلاط استاندارد انجام شود مشکلات کم تر خواهد شد.
در ادامه ارتباط تلفنی با سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی برقرار شد و وی پیرامون صحبت های دکتر یزدجردی عنوان کرد: دوستان در برخی حوزه ها استدلال هایی می آوردند که شاید صورت منطقی درست نباشد. در فصل خرید امسال پروتئین 42 درصد از گندم های خریداری شده بنابر استاندارد 104  بالای 12 درصد بود.
وی ادامه داد: بین النهرین مهد بذرهای مناسب گندم است، چطور می شودکه گندم های ما قابلیت تبدیل به آرد را ندارند؟ ما از ماه آینده فروش سبدی را وارد بازار می کنیم تا مشتریان گندم را به صورت جداگانه خریداری  و خودشان اختلاط را انجام دهند.

سیف ادامه داد: ما در سالهای 91 و 92،  7 میلیون تن گندم در طول سال وارد کشور می کردیم باید از مردم نظر سنجی کنیم که آیا در آن زمان کیفیت نان نانوایی های تهران معجزه آسا بوده است؟ ضمن اینکه در آن زمان ما با ضایعات 30 درصدی نان مواجه بودیم و در شرایط فعلی ضایعات به 15 درصد رسیده است.
کیفیت نان به مولفه های آموزش و سرعت عمل نانوا در پخت بستگی دارد و نانوایان ما باید صبور باشند تا نان خوبی تولید کنند البته امروزه بسیاری از نانوایان کشور نان خوب تحویل مردم  می دهند و آمارها نشان می دهد ظرف چهار سال گدشته  کیفیت نان در کشور بهبود یافته است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: وزارت بهداشت و اداره استاندارد ناظر بر کارخانجات آرد کشور هستند و آردی نباید دربازار عرضه شود مگر اینکه توسط این ارگان ها نظارت شده باشد اما متاسفانه برخی ها بیان می کنند که گندم خبازی تحویل کارخانه ها داده می شود و از آن نول کشی می کنند. ما 7 میلیون و پانصد هزار تن گندم خبازی به کارخانه ها تحویل می دهیم و قانونا و شرعا کارخانه ها نباید از این نول کشی برای تولیدات دیگر استفاده کنند.

 دکتر یزدجزدی در ادامه در واکنش به سخنان سیف گفت: در زمانی که واردات گندم خارجی به کشور آزاد بود قطعا کیفیت آرد و نان بهتربود و مصرف کنندگان هم رضایت داشتند. ما هرکدام از یک چرخه معیوب دفاع می کنیم. سیستمی که بر زنجیره گندم ، آرد ونان کشور حاکم است سیستم معیوبی است. اما در خصوص نول کشی از آرد، این تعبیر غلطی است که بسیاری از غیر متخصصین مطرح میکنند. آرد نول آردی است که سبوس بیشتری از آن گرفته می شود. درتکنولوژی آسیابانی امکان تولید انواع آرد وجود دارد بدون اینکه لطمه ای به سایر آردها وارد شود. شرکت بازرگانی دولتی ایران یک نوع گندم را با دو نرخ به کارخانه ها می فروشد یک بخش را مخصوص آرد خبازی با نرخ 665 تومان و بخشی دیگر را با نرخ 900 تومان به صنف و صنعت. کل آرد مصرفی قنادی کشور و کسانی که آرد نول مصرف  می کنند 5 درصد بیشتر نیست و بر آن بخش هم دولت نظارت دارد و مطابق آرد نولی که می فروشیم دولت به ما گندم میفروشد و ما دخل و تصرف در گندم خبازی نداریم، کسانی که این مساله را مطرح می کنند تخصص آسیابانی ندارند.

در بخش بعدی این گفت و گوی خبری کرمی رئیس اتحادیه نانوایان حجیم ونیمه حجیم تصریح کرد : در بحث کیفیت آرد واقعا مشکل داریم و اعدادی که آقای سیف برای گلوتن و پروتین آرد اشاره می کنند به درد ما  نمی خورد، آزمایشگاه های ما واحدهای نانوایی مان هستند که نان خوبی حاصل از آرد دریافتی در واحدهای نانوایی به دست نمی آید.

کرمی گفت: یکی از مولفه های مهم در بحث تولید،  مبحث آموزش است که متاسفانه ما در این زمینه مجموعه مناسبی را برای آموزش واحدهای نانوایی در اختیار نداریم و  در واقع ما ضعف آموزش در کشور را می پذیریم. البته تفاهم نامه ای با کشور آلمان امضا شده که قرار است بزودی آکادمی ملی نان در ایران تاسیس شود.

در ادامه مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه عده ای به دنبال واردات گندم خارجی هستند اظهار کرد: من خواهشم  این است که به خاطر تولید کشور و اشتغال جوانان ، از وزارت جهاد کشاورزی نخواهیم کار نکند تا ما گندم خارجی وارد کشور کنیم. در حال حاضر اختلاط گندم در کشور انجام می شود و ما می توانیم با مصرف گندم های داخلی نان خوب و با کیفیت را در کشور تامین کنیم.
سیف با بیان اینکه آرد تولیدی در کشور دارای مشخصه ها و استانداردهای مشخص است و نانوایان باید شرایط استاندارد را برای پخت نان فراهم کنند خاطرنشان کرد: اگر کارخانه ای، آردی با مشخصه های پایین تر از حد استاندارد ارائه دهد نانوا نباید تحویل بگیرد. کیفیت گندم کشور جوابگوی تحویل یک نان تخت کیفی خواهد بود و ما با 42 درصد گندم درجه یک، 26 درصد گندم درجه 2 و 32 درصد گندم درجه 3  قادر هستیم نان خوب و باکیفیتی را در کشور تامین کنیم. ما هنرستانی را در اختیار اتحادیه حجیم قرار داده ایم و اعلام آمادگی می کنیم که با آرد فعلی کارخانه ها نان در این هنرستان تولید شود و کیفیت آرد و نان مشخص گردد.

دولت امروز تلاش می کند و هزینه های زیادی پرداخت می کند که اختلاط گندم در کشور انجام شود ما نمی گوییم که کارمان بی نقص است و از همه دوستان دعوت می کنیم که در این زمینه به ما کمک کنند.
ما تلاش می کنیم در سال 97 بخشی از این ماموریت ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و فقط ما به تفاوت آن را بپردازیم.
یزدجردی در واکنش به صحبت های سیف با بیان اینکه در اختلاط گندم کشور نقص وجود دارد گفت : ما افتخار می کنیم که در صنعت گندم کشور خودکفا شده ایم اما بخشی از گندم های کشور ضعیف هستند که باید به خوراک دام اختصاص داده شوند و در مقابل گندم مرغوب خارجی وارد کنیم تا بتوانیم کیفیت نان را تامین نماییم. ما 10 میلیون تن گندم مصرف می کنیم و دولت حدود 11 الی 12 میلیارد تومان بابت آن سوبسید پرداخت می کند اما متاسفانه انحصارشده و دولت مداخله فراوانی در آن می کند بنابراین تا زمانی که این چرخه معیوب به همین صورت بچرخد گندمی را تحویل می گیریم که افت و فضولات بالایی دارد و کارخانه ها و به تبع آن نانوایان و در نهایت مصرف کنندگان ضرر خواهند کرد.

 در ارتباط تلفنی که با محمد رضا خواجه مسئول کمیسیون نانوایان استان اصفهان برقرار شد وی با بیان اینکه نول کشی در کارخانه های آرد کشور از حد مجاز گذشته است، گفت : وزیر جهاد کشاورزی کیفیت گندم و آرد را خوب اعلام می کند و از آن طرف در جلسه شورای سلامت حد مجاز مصرف نمک در نانوایی ها را تصویب
 می کنند  استاندارد استفاده از نمک از سال 95 به بعد 400 گرم اعلام شده در حالیکه این میزان تا قبل از سال95 ، 800 گرم بود و نانوا بر اساس ضعف یا قدرت آرد به میزان  اندازه نمک به خمیر نان اضافه می کرد. مسئولین از کیفیت بالای گندم و آرد در کشور می گویند اما وقتی نانوا هنگام پخت نان با خمیری بسیار سست مواجه می شود چگونه می تواند از این آرد نان مناسبی تولید کند؟
 این در حالی است که طبق اعلام پژوهشکده غلات 50 درصد از کیفیت نان به کیفیت گندم و آرد، 30 درصد به نانوا و 20 درصد به تجهیزات نانوایی مربوط می شود.

خواجه به ثابت بودن نرخ نان از سال 93 اشاره نمود و گفت : 3 سال است که به نانوایان نرخ نداده ایم چطور می توانیم توقع داشته باشیم که نانوا در سال 96  نان را با نرخ  سه سال قبل بفروشد و آن وقت برای خرید بهترین آرد و بهبود دهنده ها هم هزینه کند؟

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٦ آذر ١٣٩٦        ساعت:     ١٠:١٩

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...