اقدام استراتژیک کارخانه سرچشمه شاهرود با راهاندازی پایانه تخلیه و بارگیری ریلی
اختصاصی/ شرکت تولیدی آرد سرچشمه شاهرود، از سال1363 فعالیت خود را در استان سمنان آغاز کرده است. این واحد تولیدی از ظرفیت آسیابانی سالانه 85 هزار تن و همچنین ظرفیت ذخیرهسازی 60 هزار تن گندم برخوردار است.
راهاندازی پایانه تخلیه و بارگیری راه آهن در شهرستان شاهرود در قیمت تمام شده حمل، سرعت انتقال و بسیار نقش داشته و همچنین از جنبههای امنیتی بسیار مهم به شمار میآید. همچنین این طرح علاوه بر اینکه کیفیت محصولات انتقالی را توسط حمل و نقل ریلی حفظ میکند صرفهجویی حدودا 100 هزار میلیارد ریالی را نسبت به حمل کامیون در برخواهد داشت.
حبیبالله وفایی مدیر شرکت تولیدی آرد چشمه شاهرود در گفتوگو با غلات نیوز اظهار کرد: باتوجه به شرایط تولید گندم در کشور خصوصا شهرستانهای شاهرود و میامی دولت اقدام به واردات گندم کرد، اما به دلیل عدم برخورداری شهرستان شاهرود از حمل ریلی و حمل گندم به این شهرستان به صورت جادهای، روند ارسال گندم ها به کندی صورت میگرفت، علاوه بر این امر گاها با محدودیت تامین گندم مواجه میشدیم و در برخی ایام خاص گندمها با تاخیر به شهرستان شاهرود ارسال میشدند.
وی افزود: به دلیل این مسائل کارخانه آرد سرچشمه شاهرود تصمیم گرفت در راهاندازی ریل راه آهن شاهرود مشارکت نماید. با توافق راه آهن، فرمانداری شاهرود و حمایتها و همکاری اداره کل غله استان سمنان سامانه ریلی شهید اشرفی را تاسیس کردیم که نامش برگرفته از یکی از پرسنل کارخانه یکی از شهدای ایام دفاع مقدس سرچشمه شاهرود بوده است.سامانه ریلی شاهرود علاوه بر اینکه موجب تسهیل حمل گندم به این شهرستان خواهد شد در تامین نهادههای دامی نیز کمک شایانی میکند.
مدیر سرچشمه شاهرود در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به چالش ها و دغدغههای حاکم بر صنعت آسیابانی و تاکید بر اجرای قانون آزادسازی تصریح کرد: طی یک مقطع در دولت احمدی نژاد آسیابانان آزادسازی صنعت آرد را تجربه کردند و به دنبال این اتفاق صادرات آرد رونق گرفت، کیفیت آردهای تولیدی ارتقا یافت و نان با کیفیت بالاتری در سفره های مردم قرار گرفت.
وی افزود: متاسفانه با تغییر رویکردها در دولت های بعدی آزادسازی صنعت آرد متوقف شد و امروز به دلیل جریان سنگین یارانه در صنعت با معضل بزرگ قاچاق آرد مواجه هستیم که البته بیشترین ضرر شامل حال دولت شده است، امروز یک مسیر موازی با تولیدکننده های آرد در بازار جریان دارد که عملا موجب توقف بازار صنف و صنعت کارخانجات صنف و صنعت شده است.
وفایی در ادامه با تاکید بر اینکه صادرات آرد به عنوان یک چالش بزرگ در صنعت آسیابانی است اظهار کرد: متاسفانه پروسه های پیچیده اداری و هزینه های تحمیلی به آسیابانان موجب توقف مسیر صادرات آرد شده و عملا آسیابانان ایرانی رغبتی برای ورود به بازار صادرات ندارند.
مدیر کارخانه سرچشمه شاهرود در ادامه با اشاره به نقاط ضعف طرح هوشمندسازی یارانه نان تصریح کرد: متاسفانه طرح هوشمندسازی به کندی عملیاتی می شود و چالش های بسیاری در مسیر این طرح وجود دارد که به مرور نمایان می شود. به نظر می رسد آینده روشنی در انتظار این طرح نیست، طرحی بسیار پیچیده که سرمایه هنگفتی صرف آن شده اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است.
وفایی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: جریان آرد قاچاق در بستر جامعه تحت تاثیر عرضه آزاد آرد صنف و صنعت در بازار با قیمت پایین تر از کارخانه ضربه بزرگی به صنعت آسیابانی وارد نموده است، در طول 10 سال گذشته اغلب کارخانجات آرد توان توسعه ای خود را به دلیل درامدهای پایین ناشی از قیمت های اجباری و دستوری سبوس از دست داده اند البته که اصلاح قیمت سبوس سال گذشته اتفاق افتاد و بخشی از ضرر آسیابانان را جبران کرد. ما در کارخانه سرچشمه شاهرود درصدد هستیم تجهیزات آسیابانی را به روز و همچنین ظرفیت تولیدمان را توسعه دهیم.
البته طی دوره ای که با رکود مواجه بودیم دورههای آموزشی خوبی برای پرسنل فنی کارخانه برگزار کردیم و با برگزاری دورههای علمی و عملی خوشبختانه اکنون از پتانسیل های خوبی برخورداریم، اما ضروری است دولت حمایتهای بیشتری از صنعت آسیابانی داشته باشد تا چرخ مسکوت این صنعت به حرکت بیافتد.
تاریخ: شنبه ٦ خرداد ١٤٠٢ ساعت: ١١:٣٥
پربازدیدترین
گزارش
آخرین اخبار
نرخ ارز
گفتگو
نظرسنجی
|