صفحه اصلی > آرد > کارخانجات 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  دلایل عدم پیشرفت صنعت آرد ایران در بازارهای جهانی

  اختصاصی/ در بیانیه‌ای که به تازگی از سوی کشور ترکیه صادر شده، آمده است که در فاصله سال‌های 2002 تا 2019، این کشور در حوزه صادرات مشتقات گندم نظیر آرد، پاستا و بیسکویت به ارزش 9/29 میلیارد دلار فعالیت داشته است.

            

همچنین بر اساس این بیانیه، کشور ترکیه در طول 17 سال گذشته حدود 5/12 میلیارد دلار از تجارت گندم،درآمد کسب نموده که باید گفت رقمی قابل توجه است.
همیشه ترکیه به عنوان رقیبی سرسخت برای ایران در بازارهای جهانی شناخته می‌شده که البته توانسته در مسیر صادراتی صنعت آرد از ایران پیشی بگیرد.
مسلما در شرایطی که تحریم‌های بین‌المللی بر ایران سایه انداخته،رقابت با کشور ترکیه که عملا در شرایط ایده‌آل به صادرات می‌پردازد، برای آسیابانان ایرانی غیرممکن است در صورتیکه ایران در دو سال گذشته با حضورقوی خود در بازارهای جهانی پتانسیل‌های بالای صنعت ایران را برای درخشش بین‌المللی نشان داده و نیز ثابت کرده‌اند. 
متاسفانه از سال گذشته تاکنون شرایط سخت ناشی از تحریم و حواشی آن، افزایش و به دنبال آن نوسانات نرخ ارز، بوروکراسی‌های پیچیده اداری و دررأس همه این‌ها قوانین بی‌ثبات، عملاً صادرات آرد ایران را متوقف نموده و حضور ایران دربازارهای جهانی، بسیار کمرنگ شده است اما چنانچه صادرکنندگان ایرانی انگیزه بگیرند و موانع از سر راهشان برداشته شود،قطعا بازارهای جهانی را از آن خود خواهندکرد و از ترکیه سبقت خواهندگرفت.
یک کارشناس حوزه صادرات در این خصوص به غلات نیوز گفت: دو سال گذشته به واسطه عرضه گندم صادراتی در بورس،کارخانه‌های آرد توانمند کشور بدون دغدغه بابت تامین سرمایه در گردش بالا و مشکلات ناشی از واردات گندم خارجی، در بازار صادرات خوش درخشیدند. در آن زمان کشور ایران توانست در عرض مدت یک سال ونیم، 15 درصد از بازار آرد عراق را از آن خود کند و این مسیر به خوبی درحال رشد بود که متاسفانه دولت با محدودیت منابع گندم مواجه شد و عرضه گندم صادراتی در بورس متوقف گردید. درواقع این اقدام دولت مشوقه‌ای برای رونق صادرات در صنعت آرد کشور به شمار می‌آمد.
این کارشناس حوزه صادرات معتقد است یکی از دلایل عدم پیشرفت ایران در صادرات آرد، درواقع اداره این صنعت در کشور به شیوه یارانه‌ای و سوبسیدی است و با اجرای قانون آزادسازی و حذف سوبسید دولتی، آسیابانان کشور با فعالیت در شرایط آزاد و به دور از قوانین بی‌ثبات دولتی، حتی خواهند توانست در بازار جهانی از رقبا پیشی بگیرند.
وی ادامه داد: این موضوع در کشور ترکیه به وضوح قابل مشاهده است. سوبسید و اداره دولتی در سیستم صنعت آرد ترکیه معنا ندارد و به همین دلیل این کشور به راحتی در حوزه صادرات خود رشد کرده است.
این کارشناس حوزه صادرات در ادامه گفت: بزرگ‌ترین مشکل ایران در صادرات آرد، تامین مواد اولیه یا همان گندم است که اگر دولت در این مسیر با صادرکنندگان همراه شود، قطعاً بازار صادرات ایران شتاب خواهد گرفت؛ موضوعی مهم که کشورترکیه اصلاً با آن دست و پنجه نرم نمی‌کند و این مسأله از دلایل موفقیت این کشور در عرصه صادرات آرد است.
وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر افت و خیز صادرات آرد ایران گفت: در واقع می‌توان گفت تحریم‌ها به نوعی هم مشوق صادراتی بوده‌اند و هم مانعی در مسیر رونق صادرات به شمار می‌آیند. مشوق از نظر افزایش نرخ ارز و به دنبال آن ارزآوری بیشتر برای کشور اما مانع از نظر تامین مواد اولیه در شرایط بسیار سخت...
این کارشناس حوزه صادرات در بخش دیگری از اظهاراتش ابراز کرد: کسب مجدد بازارهای صادراتی از سوی آردسازان کشورمان احتیاج به یک چشم‌انداز دارد. به عنوان مثال اینکه از حالا تا پنج سال آینده متغیرهای اقتصادی در کشورمان ثابت بماند و صادرکننده بدون دغدغه در مسیر صادرات سرمایه‌گذاری کند. متاسفانه در حال حاضر شرایط این‌گونه نیست و تجار کشورهای دیگر نیز تحت تاثیر شرایط بی‌ثبات و ناپایدار ایران به صادرکنندگان ایرانی اعتماد نمی‌کنند و آسیابان هم با توجه به بی‌ثباتی قوانین،دیگر حاضر به ریسک برای حضور در بازارهای صادراتی نیست.... بنابراین بایدگفت مادامی که پایداری در شرایط اقتصادی کشور حاکم نشود و صادرکننده ایرانی نتواند بدون دغدغه و نگرانی از قوانین کشور به برنامه‌ریزی بلندمدت یا حداقل میان‌مدت برای صادرات خود بپردازد، صادرات صنعت آرد ایران هیچ‌گاه رونق نخواهد گرفت.
طبیعی است در زمینی سست که هر لحظه دچار نوسان می‌شود، نمی‌توان بنایی را بنیان نهاد، بی‌ثباتی قوانین نیز در صنعت آسیابانی مصداق بارز همین مسأله است!
موفقیت در صادرات آرد مستلزم پایداری در قوانین است و نوسان قوانین، بزرگ‌ترین آفتی است که مانع پیشرفت صنعت آردسازی کشور در حوزه صادرات می‌شود.


 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٥ اسفند ١٣٩٨        ساعت:     ١٠:٢٨

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...