صفحه اصلی > آرد 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرعامل شرکت تولیدی آرد سفید ارمغان بجنورد در گفت‌وگو با غلات نیوز:

  آردسازان صنعتگرند نه معجزه‌گر!

  اختصاصی/کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد در سال 77 تأسیس و در سال 1386 به بهره‌برداری رسیده است. این واحد تولیدی از ظرفیت تولیدی روزانه 200 تن آرد برخوردار بوده و نیز 25 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی مکانیزه و نیمه مکانیزه دارد.

            



آرش شریعت‌، مدیرعامل کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد در گفت‌وگو با غلات نیوز با اشاره به فعالیت‌های صادراتی کارخانه خاطرنشان کرد: عمده صادرات آرد ما در سال‌های 89 و 90 به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان بوده و پس از آن به دلیل محدودیت‌های این بازار از حضور در آن صرفنظر کرده‌ایم.




وی افزود: در سال 96 با بررسی بازارهای صادراتی و بازار صنف و صنعت داخلی، ترجیح دادیم بازار داخلی را تأمین کنیم به این جهت که احساس کردیم ثبات در بازار داخلی بیشتر است، هرچند که ورود به بازار صادراتی منافع بیشتری برایمان در بر داشت.



سیستم آسیابانی کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد آخرین بار در سال 85 به‌روزرسانی شده که البته سیستم بوجاری کارخانه نیز مجدداً در سال‌های 93 تا 96 نوسازی شده است و در حال حاضر هم 80 درصد از خط تولید جدید خریداری شده و 20 درصد از آن به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی و انتقال پول، فعلاً میسر نیست.



شریعت در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از اعمال قانون محدودیت فروش استانی در سامانه آرد سایر مصارف بیان کرد: طی دو سال گذشته هزینه‌های میلیاردی صرف نوسازی تجهیزات آسیابانی کارخانه کردیم، با این هدف که به کل کشور به عنوان یک بازار فکر می‌کردیم در حالی که میانگین مصرف آرد نیمه‌یارانه‌ای (از محل گندم 9هزار ریالی) در استان خراسان شمالی به 1400 تن در ماه می‌رسد.با وجود 6 کارخانه آردسازی فعال در استان، در چنین شرایطی چگونه رقابتی عادلانه امکان‌پذیر است؟!
متأسفانه در سالی که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده، اعمال محدودیت در سامانه آرد سایر مصارف موجب بیکاری بخشی از نیروی انسانی شاغل در کارخانه‌های آرد شده است!




وی در ادامه با تأکید بر آزادسازی صنعت آرد و نان در کشور گفت: بزرگ‌ترین مشکل این است که صنعت آرد در کشورمان دولتی است. در صورتی که اگر مطابق با اصل 44 قانون اساسی مدیریت صنعت آرد به بخش خصوصی واگذار شود، قطعاً از مدیریت آن برخواهیم آمد.چنان‌که این اتفاق در سال‌های 90 و 91 افتاد و نیز تجربه بسیار خوبی بود. اگرچه عملیات خرید تضمینی گندم بسیار هزینه‌بر است و نیاز به نقدینگی بالایی دارد اما با همکاری بانک‌ها، کارخانه‌ها می‌توانند به این مسیر گام بردارند که البته ممکن است ابتدای مسیر دشوار باشد اما مسلماً در درازمدت نتیجه خوبی به دنبال دارد چرا که کیفیت در زنجیره گندم، آرد و نان تأمین می‌گردد و نیز مصرف بهینه خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد در ادامه گفت: متأسفانه مادامی که یک شبه قوانین غیرعقلایی و غیرمنتظره برای صنعت آرد صادر می‌شود، برنامه‌ریزی برای مدیران آردسازی میسر نیست و آینده صنعت آرد کاملاً غیرقابل پیش‌بینی است اما قطعاً زمانی که مدیریت صنعت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، آسیابانان کشور با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی، مدیریت درست را راهبردی خواهند کرد.
شریعت با اظهار گله‌مندی از نرخ‌گذاری برای فروش سبوس بیان کرد: زمانی که نرخ سبوس 520 تومان بود، بخشی از سبوس در سامانه عرضه گردید و بخش دیگر با نرخ تعادلی بازار بر اساس مصوبه هیأت وزیران از سوی کارخانه‌های آرد فروخته می‌شد و هنگامی که به 840 تومان رسید، افزایش قیمتی رخ نداد بلکه سبوس ارزان‌تر هم شد!
این در حالی است که با وجود غیرواقعی بودن قیمت سبوس، دامداران قیمت گوشت کیلویی 30 هزار تومان را به 100 هزار تومان رساندند!
وی ادامه داد: اما با در نظر گرفتن اینکه قیمت آرد از سال 93 تا 98ثابت مانده و نیز دستمزد 365 درصد بالاتر رفته و همچنین نرخ ارز هم بالغ بر 400 درصد رشد داشته است (با توجه به اینکه صنعت آرد کاملاً وابسته به واردات است، غالب صنایع آردسازی در ایران تولید نمی‌شود)،مقرر گردید به منظور جبران بخشی از ضرر و زیان‌های آسیابانان، نرخ سبوس را به 1250 تومان افزایش دهند. این در حالی است که با وجود افزایش 400 درصدی قیمت شیر و گوشت،در برابر افزایش 47 درصدی قیمت سبوس مقاومت شدو در نهایت نرخ هزار تومان را برای فروش سبوس تصویب کردند و قرار شد 2500 ریال آن به صورت یارانه به کارخانه‌های آرد تخصیص داده شود و توقع ما این است که دولت در اسرع وقت برای پرداخت این یارانه اقدام کند، در غیر این‌صورت پرداخت آن در سال‌های بعد فایده‌ای برای ما ندارد!
شریعت در خاتمه تصریح کرد: متأسفانه در برابر افزایش چند برابری و کمرشکن هزینه‌های تولید، ما باید کماکان بر اساس نرخ سال 93 کار کنیم اما باید بگویم که ما معجزه‌گر نیستیم بلکه صنعتگریم!
کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد از مجهزترین تکنولوژی آزمایشگاهی آرد برخوردار بوده و نیز به عنوان آزمایشگاه همکار نمونه در سال 98 از سوی اداره استاندارد خراسان شمالی برگزیده شده است.


در ادامه منصوره کمالی، مدیر کنترل کیفیت شرکت تولیدی آرد سفید ارمغان بجنورد، گفت: به منظور ارتقاء کیفیت آرد، لازم است مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی، علاوه بر کنترل مواد ورودی به طور مستمر با هدف اقدامات پیشگیرانه فرایند خط تولید را تحت کنترل خود قرار دهند.
کمالی با تأکید بر اینکه مدیران کنترل کیفیت نقشی اساسی و محوری در کنترل کیفیت آرد دارند، اظهار کرد: چنانچه مدیران کنترل کیفیت در بازرسی‌ها و کنترل آزمایشگاه و نیز کنترل محصول نهایی نظارت کامل نداشته باشند، کاهش کیفیت و افت محصول را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه شرکت آرد سفید ارمغان بجنورد موفق به اخذ گواهینامه استاندارد از سوی اداره استاندارد خراسان شمالی شده، بیان کرد: مسلماً تولید محصول کیفی بدون در اختیار داشتن امکانات تخصصی، امری ناممکن است. بر همین اساس شرکت تولیدی آرد سفید ارمغان بجنورد با تجهیز کارخانه به یک واحد آزمایشگاه پیشرفته در پنج بخش فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژی، رئولوژیکی، پخت و واحد تحقیق و توسعه، کیفیت محصول را نقطه به نقطه در فرایند تولید از بدو ورود گندم تا خروج انواع آرد تحت کنترل کارشناسان خود دارد.


کمالی در ادامه با اشاره به اهمیت تأثیر اختلاط در کیفیت آرد تولیدی اظهار کرد: با در نظر گرفتن اینکه انواع گندم از نظر ترکیب با یکدیگر متفاوت است، یکی از روش‌های فیزیکی به جهت بهبود کیفیت و اصلاح آرد حاصل از انواع گندم،استفاده از عمل اختلاط برای به دست آوردن محصولی با مشخصات فیزیکی، شیمیایی و پخت مناسب است. در واقع به کمک عمل اختلاط می‌توان آردی یکنواخت با ویژگی‌های مورد نیاز تولید کرد.
مدیر کنترل کیفیت شرکت تولیدی آرد سفید ارمغان بجنورد ابراز کرد: برای ارتقاء کیفیت آرد ما همواره سعی کرده‌ایم با به‌روز نگه داشتن سیستم تکنولوژی ماشین‌آلات خط تولید و تجهیزات آزمایشگاه و دانش نیروی انسانی خود، گامی در جهت ارتقاء سطح کیفیت محصولات تولیدی این واحد برداریم.
کمالی در بخش دیگری از اظهاراتش به اهمیت مرحله بوجاری در کیفیت آرد تولیدی تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهایی که موجب توسعه صنعتی کشور و بقا و دوام حضور کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شده و رقابت‌پذیری در بازار را تضمین می‌کند، کیفیت کالاهای تولیدی و رضایتمندی مشتری است. بنابراین به منظور ارتقاء عملکرد شرکت، تلاش می‌شود که همیشه نیاز مشتری را برآورده سازیم و ضروری است که برای حفظ مشتریان خود به کیفیت توجه کنیم تا رضایت، اعتماد و وفاداری آنان را به دست آوریم و این مهم بدون نظارت مناسب بر کیفیت انواع آرد به دست نخواهد آمد.
شایان ذکر است منصوره کمالی در سال جاری همزمان با روز جهانی غذا از سوی معاونت غذا و دارو استان خراسان شمالی به عنوان مسئول فنی برتر انتخاب گردیده و نیز در سال جاری از سوی اداره استاندارد خراسان شمالی هم مقام مدیر کنترل کیفیت نمونه را به خود اختصاص داده است.

 

                                     تاریخ:      شنبه ١٦ آذر ١٣٩٨        ساعت:     ١١:٠٠

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...