صفحه اصلی > آرد 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرعامل شرکت حمل و نقل خلیج فارس در گفت وگو با غلات نیوز:

  شرکت برای حمل آرد ضررهای میلیاردی می دهد

  اختصاصی/ در پی چالش‌های پیش آمده در حوزه حمل و نقل آرد استان تهران در ماه‌های اخیر، پیمان اسراری مدیرعامل شرکت بین‌المللی حمل و نقل خلیج فارس به خبرنگار غلات نیوز پاسخ داد: شرکت حمل و نقل بین¬المللی خلیج فارس یک مجموعه بسیار قوی و توانمند در سطح کشور به شمار می‌آید که با برخورداری از 500 دستگاه خودروی سنگین، نیمه سنگین و سبک و نیز برخورداری از30 شعبه و 70 نمایندگی در سطح کشور ماموریت اصلی حمل و نقل مهم‌ترین کالاهای اساسی را بر عهده دارد.

            

 به عبارت دیگر شرکت حمل و نقل خلیج فارس همیشه نقش پدافند غیرعامل را برای دولت ایفا کرده، از این باب که هیچ وقت نگرانی از بابت حمل و جابه‌جایی کالاهای اساسی در کشور ایجاد نشده است.
وی افزود: اواخر سال 94 که پیش از آن شرکت حمل و نقل خلیج فارس متعلق به بخش دولتی بود و ماموریت خود را به نحو احسن انجام می‌داد، تصمیم بر آن شد تا این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود. در حال حاضر ماهیت این شرکت خصوصی است و این شرکت ارتباط خود را با تمام شرکت‌های دولتی که صاحبان کالاهای انبوه هستند به عنوان یک پشتیبان لجستیکی حفظ کرده است. متأسفانه به دلیل واگذاری غلط در سال 94 و به مدت دو سال مشکلات عدیده‌ای در شرکت به وجود آمد و عملکرد شرکت دچار اخلال و بحران شد. اما از اردیبهشت 97 شرکت مجدداً به بخش خصوصی دیگری واگذار گردید که خوشبختانه مدیران جدید با عملکرد مناسب خود اوضاع آرامی بر فعالیت¬های شرکت به ویژه توزیع آرد در استان تهران حاکم شده است.

*تامین نیاز روزانه 7 هزار خباز در استان تهران
وی در ادامه گفت: شرکت بین‌المللی حمل و نقل خلیج فارس روزانه در حدود 60 هزار کیسه آرد در تمام نقاط استان تهران توزیع می‌کند که این حجم توزیع در ماه به یک میلیون و 500 الی 600 هزار کیسه می‌رسد به طوریکه روزانه آرد مورد نیاز 7 هزار خباز در سطح استان توسط شرکت خلیج فارس تأمین می‌شود. لذا این حجم از فعالیت نیازمند برنامه‌ریزی حمل جدی، ناوگان و لجستیک بسیار قوی می¬باشد. در واقع نظارت و کنترل بر توزیع آرد نیازمند یک سیستم هوشمند بوده که به دلیل تجارب ارزنده¬ی این شرکت در سنوات گذشته این مهم در شرکت میسر گردیده است.
اسراری در ادامه با اشاره به مشکلات اساسی شرکت در توزیع آرد بیان کرد: متأسفانه مشکلات اساسی شرکت در توزیع آرد موجب شده نگرانی هایی از بابت عدم توزیع به موقع آرد در کشور ایجاد گردد. ریشه اصلی مشکلات در جلسات متعدد از سوی مدیران این شرکت تبیین شده و مسئولین نیز درصدد رفع آن تلاش¬هایی نموده¬اند. در واقع با توجه به اینکه شرکت خلیج فارس تا سال 95 یک شرکت دولتی به شمار می‌آمد در صورتی که در حمل آرد و گندم دچار ضرر و زیان می‌شد موظف بود که به وظیفه خود عمل کند اما با توجه به اینکه ماهیت شرکت از سال 95 تغییر کرده امتیازاتی که بخش دولتی برای شرکت قائل بود هم اکنون حذف شده و شرکت به عنوان بخش خصوصی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می¬کند. در حال حاضر بر اساس آخرین محاسبات که در کل کشور انجام و به اطلاع مسئولین کشوری رسیده است به طور ماهیانه شرکت در توزیع و تخلیه آرد در حدود 21 میلیارد ریال متحمل ضرر می‌شود که در راستای جبران زیان موصوف دولت محترم مصوبه تنظیم بازار را ابلاغ نموده است .
*حمل آرد با نرخ فعلی توجیه اقتصادی ندارد!
وی ادامه داد: از سال 93 تا کنون نرخ نان در استان تهران ثابت مانده و به تبع آن نرخ کرایه حمل آرد نیز تغییر نکرده است. این در حالی است که نرخ حمل کالاها و نرخ پایانه‌ها در این سال‌ها بالغ بر 10 مرتبه افزایش یافته و در سال جاری نیز نرخ کرایه در کشور با افزایش 37 درصدی روبرو بوده است. طبعاً در شرایطی که نرخ حمل آرد افزایش نیافته آیا حمل برای شرکت خصوصی که متحمل ضررهای زیادی می‌شود و جبران هم نمی‌شود توجیه اقتصادی دارد؟
متأسفانه با وجود این وضع رانندگان تجاری هیچ رغبتی برای همکاری با ما نشان نمی‌دهند و ما برای اینکه این خلأ در استان تهران خودش را نشان ندهد نهایتاً از ماشین‌های ملکی شرکت برای حمل آرد کمک گرفته ایم. هم اکنون در استان تهران بالغ بر 90 دستگاه ملکی شرکت حمل آرد را بر عهده دارد که متأسفانه از این بابت نیز شرکت خلیج فارس هر ماه متحمل ضرر 14 میلیارد ریالی می‌شود.

* حمل آرد را به شرکت دیگری بسپارید...
مدیرعامل شرکت بین‌المللی خلیج فارس در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: حدود 4 ماه است که به طور مرتب به مسئولین اعلام کرده‌ایم که شرکت خلیج فارس دیگر حاضر به ادامه حمل آرد نیست و این مسئولیت را به شرکت دیگری واگذار کنند اما با این تقاضا موافقت نمی‌شود که البته دلایلی هم دارد از جمله اینکه هیچ شرکتی در ایران از چنین شبکه عظیمی برخوردار نیست که بتواند عملیات وسیع حمل آرد را به صورت هوشمندانه کنترل، نظارت و مدیریت کند. ضمن اینکه هیچ شرکتی در ایران وجود ندارد که در صورت بروز مشکلات و معضلات اجتماعی از سوی رانندگان از ناوگان ملکی برخوردار باشد و حمل آرد را بدون نقص مدیریت کند. در نتیجه با توجه به پتانسیل‌هایی که شرکت حمل و نقل خلیج فارس داراست مسئولین دولتی هوشیارانه عمل کرده و ترجیح می‌دهند همکاری خود را با ما قطع نکنند و قطعاً نسبت به این مسأله آگاهند که هیچ شرکتی در بحث حمل آرد یارانه¬ای جایگزین خلیج فارس نخواهد شد.

* بدقولی شرکت بازرگانی دولتی ایران در پرداخت مابه التفاوت 4 هزار ریالی بابت هر کیسه کرایه حمل و تخلیه و بارگیری طی چند ماه اخیر
اسراری ادامه داد: البته تمام مسئولین کشوری، استانداری، شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت کشور مجدانه به دنبال این هستند تا مشکلات ناشی از ضرر و زیانهای مالی شرکت را جبران نمایند چنانچه که در جلسات کارشناسی نیز به صورت آنالیز به مسئولین کشوری اعلام نموده‌ایم و نهایتاً مقرر گردیده یارانه-ای ضرر و زیان چند سال اخیر به شرکت تخصیص دهند. بنا به بند 14 مصوبه بیست و پنجمین جلسه ستاد تنظیم بازار به شماره 314152/60 مورخ 6/12/97 و همچنین از ابتدای سال جاری به ازای حمل هر کیسه آرد 4 هزار ریال اضافه و  این مبلغ توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران پرداخت گردد که البته تا کنون با گذشت شش ماه از این تصمیم حتی یک ریال از این محل از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران به ما پرداخت نشده و این شرکت بیش از 40 میلیارد ریال در 4 ماه اخیر سرانه حمل به جهت جلوگیری از وقفه در چرخه حمل و نقل به رانندگان و کارگران تخلیه و بارگیری پرداخت نموده است و همچنان به عنوان یک شرکت بزرگ حمل و نقل از مسئولیت خود شانه خالی نکرده‌ایم و تمایل نداریم در این برهه اقتصادی و وضعیت سیاسی کشور نظم آرد رسانی دچار اخلال شود چرا که عزم و اراده مدیران اجرایی شرکت بر این است که آرد رسانی به واحدهای نانوایی به نحوی انجام شود تا خدشه‌ای در آرامش کشور ایجاد نگردد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده و واقعی حمل آرد در استان تهران به ازای هر کیسه 22 هزار ریال است. ما از بابت جبران زیان های شرکت پیشنهادات خود را به استانداری ارائه و گزینه های جایگزین را مطرح کردیم، یکی از پیشنهادات ما این بودکه شرکت بازرگانی دولتی ایران به سیلوی 75 هزار تنی متعلق به شرکت خلیج فارس گندم تخصیص دهد تا ما بتوانیم از محل اجاره آن بخشی از ضر و زیان شرکت را جبران نماییم که البته این همکاری تا حدودی صورت گرفت و هم اکنون صرفا 15 هزار تن گندم به سیلو تخصیص یافته است.
پیشنهادهای بعدی ما هم این بود که حمل آرد آزاد به شرکت تعلق گیرد و نیز حمل گندم هم مجددا به شرکت خلیج فارس واگذار گردد. اما نهایتا این تصمیم گرفته شد که بابت حمل هر کیسه آرد 4 هزار ریال از منابع شرکت بازرگانی دولتی ایران به ما تخصیص داده شود که متاسفانه بعد از گذشت 6 ماه  خبری از پرداخت آن نیست.
* هم اکنون در تامین آرد تهران بحرانی وجود ندارد اما منتظر پرداخت مابه¬التفاوت نرخ حمل آرد از سوی بازرگانی دولتی هستیم و عاجلاً درخواست تسریع در این امر داریم تا از بحران احتمالی آینده جلوگیری گردد
مدیرعامل شرکت حمل و نقل خلیج فارس بیان کرد: اینکه مطرح می شود حمل آرد در یک بازه زمانی طولانی مدت به تعویق افتاده به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست مگر اینکه یک واحد نانوایی مشخص سهمیه اش در یک ماه توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران ابطال شده باشد که دلیل عدم حمل آرد به این واحد نانوایی همین مساله است، شرکت حمل و نقل خلیج فارس اصل را بر این گذاشته که حمل آرد را در بازه زمانی قانونی ( 72 ساعت) تحویل واحدهای نانوایی دهد و همواره برای تحقق این امر کوشیده است
اما در مجموع باید گفت درحال حاضر در تهران بحران تامین آرد نداریم.
اسراری در ادامه خاطرنشان کرد: این شرکت تاکنون توانسته به وظیفه و ماموریت سنگین خود درتوزیع آرد در کنار نظام و دولت به خوبی عمل کند اما قطعا ممکن است در این مسیر کم و کاستی هایی هم وجود داشته باشد که البته نظم پذیری در توزیع آرد تهران کار سنگینی بوده و مستلزم همکاری میان ارکان توزیع آرد در استان تهران است. شرکت خلیج فارس به عنوان حمل و نقل لجستیک، کارخانجات به عنوان تولیدکننده آرد، خبازان به عنوان خریداران آرد و نیز شرکت غله به عنوان ناظر بر عملکرد این چرخه باید در این زنجیره کنار یکدیگر قرار گیرند، قطعا اگر این زنجیره ارتباط منطقی موثر و تعامل دوسویه با یکدیگر داشته باشند در حمل آرد مشکلی پیش نخواهد آمد.
وی گفت: در گذشته شرکت بین المللی حمل و نقل خلیج فارس متعلق به بخش دولتی بود و در آن دوران ثابت کرده بود که توان عملیات آردرسانی را در سطح کشور به خوبی دارد اما اکنون که به بخش خصوصی واگذار شده و ضرر و زیان¬های ناشی از پایین بودن نرخ حمل و تخلیه ی بسیاری را متحمل شده است. مدیریت شرکت نسبت به سال 93 تغییر کرده و ضروری است تا مسئولین دولتی فضایی را به منظور جبران ضرر و زیان¬های وارده به شرکت حمل و نقل بین¬المللی خلیج فارس را فراهم سازند.


 

                                     تاریخ:      شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٨        ساعت:     ١٠:٤٥

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...