صفحه اصلی > آرد 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  بحران کیسه در کارخانه‌های آردسازی!

  اختصاصی/ در گیر و ‌‌دار نوسانات نرخ ارز که دامنگیر آردسازان کشور هم شده، بحران نبود و یا گرانی کیسه هم در بازار چند صباحی است که کارخانه‌های آرد کشور را درگیر کرده است.

            

کیسه آرد که روزی با قیمت ۴۰۰ تومان آن هم به راحتی در دسترس کارخانه‌های آرد بود، حالا در عرض مدتی کوتاه با نرخ چند برابری در بازار عرضه می‌گردد و حتی نایاب هم شده است!
طبق اظهارات مدیران آردسازی در نقاط مختلف کشور، در حال حاضر کیسه آرد با قیمت متغیر از سوی کارخانه‌های کیسه‌بافی به فروش می‌رسد. برخی از کارخانه‌ها آخرین قیمت خرید را ۱۶۰۰ تومان عنوان می‌کنند و به گفته برخی‌ها حتی قیمت به ۱۸۰۰ تومان هم رسیده است. این در حالی است که این افزایش غیر‌منطقی قیمت از ابتدای امسال اتفاق افتاده است.
یکی از مدیران آردسازی کشور درباره این بحران به وجود آمده خاطرنشان کرد: این اتفاق دلایل مختلفی دارد. نخست اینکه قیمت مواد پتروشیمی نسبت به سال گذشته با توجه به نوسانات نرخ ارز افزایش یافته است، دلیل دوم اینکه در دستمزد کارخانه‌های کیسه‌بافی تغییراتی به وجود آمده و سوم اینکه پای دلالان به بازار پتروشیمی باز شده و سهمیه‌های دولتی مواد اولیه به تولیدکنندگان واقعی کارخانه‌های کیسه‌بافی نمی‌رسد.
اما تولیدکنندگان کیسه آرد نظر دیگری دارند.
یکی از تولیدکنندگان کیسه در گفت‌وگو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: شرایط برای هیچ‌یک از کارخانه‌های کیسه‌بافی بازار، قابل حدس نیست و قیمت مواد اولیه برای تولید کیسه بسیار متغیر است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال مواد پتروشیمی از کیلویی ۷هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده و این مساله قاعدتا روی قیمت تمام شده محصول ما هم اثر می‌گذارد.
قیمت کیسه آرد، اسفندماه سال گذشته ۵۲۰ تومان بود، اردیبهشت‌ماه امسال به۷۳۰ تومان رسید، در تیر ماه قیمت آن ۹۰۰ تومان شد و مرداد ماه به ۱۵۰۰ تومان رسید.
این تولیدکننده افزود: البته بخشی از افزایش غیرمنطقی نرخ کیسه، ناشی از طمع تولیدکننده‌ها و ورود دلالان به این بازار هم است.
نقش واسطه‌ها در این بازار پر‌آشوب بسیار زیاد است و تقاضای ما از کارخانه‌های آردسازی این است که به جای دلالان، مستقیم از کارخانه‌های کیسه‌بافی خرید کنند.
وی در ادامه با بيان اينکه متاسفانه بازار پتروشیمی تبدیل به بازار سیاه شده است، تصریح کرد: متاسفانه کارخانه‌های کیسه‌بافی که تولید ندارند، در قالب دلالان این بازار، سهمیه دولتی پتروشیمی را دریافت می‌کنند و در بازار آزاد آن هم با نرخ چند برابری به تولیدکنندگان فعال و واقعی می‌فروشند. تولیدکننده‌ای هم که مواد اولیه‌اش را گران خریده، مجبور می‌شود قیمت تمام شده محصولش را افزایش دهد به این صورت بازار به هم می‌ریزد و کارخانه‌های کیسه‌بافی برای سوددهی بیشتر از این بازار به وجود آمده، با افزایش قیمت محصولشان از یکدیگر سبقت می‌گیرند.
در این میان برای کاهش تشنج بازار باید جلوی دریافت سهمیه دولتی پتروشیمی از سوی کارخانه‌هایی که تولید ندارند و عملا نقش دلال را بازی می‌کنند، گرفته شود زیرا متاسفانه همین‌ها هستند که بازار را خراب می‌کنند.
برخی مدیران آردسازی می‌گویند کارخانه‌های کیسه‌بافی از این وضعیت بازار سوء استفاده کرده و کیسه را در انبارهایشان دپو می‌کنند و به ما نمی‌فروشند. تولیدکننده‌ای دیگر در این باره اظهار کرد: متاسفانه دلالان نمی‌گذارند مواد اولیه به تولیدکنندگان واقعی کیسه برسد. کارخانه‌ها مواد اولیه ندارند و نمی‌توانند تولید کنند به همین دلیل کیسه آرد در بازار کمیاب شده است.
ضمن اینکه تامین مواد اولیه برای تولید کیسه معمولا به صورت روزانه از سوی تولیدکنندگان صورت می‌گیرد در غیر این صورت سرمایه در گردش کلانی نیاز دارد که تامین آن برای کارخانه‌ها مقدور نیست. قطعا تولیدکنندگان چنین سرمایه‌ای ندارند که مواد اولیه‌شان را در حجم زیاد خریداری نمایند و کیسه را تولید و در انبارهایشان دپو کنند.
وی با بیان اینکه سهمیه دولتی پتروشیمی نصیب دلالان می‌شود و آن وقت با قیمت چند برابری به دست تولیدکنندگان واقعی می‌رسد، خاطرنشان کرد: متاسفانه دلالان با قدرت بالایی که دارند، بازار را در دست گرفته‌اند و تا زمانی که رانت ریشه‌کن نشود، اوضاع درست نخواهد شد.
انجمن صنفی کارخانه‌های آرد کشور مذاکراتی را  ترتیب داده که بر مبنای آن بخشی از مواد اولیه تولید کیسه را البته صرفا به منظور تامین کیسه آرد یارانه‌ای با نرخ پایه بورس برای کارخانه‌های کیسه‌بافی تامین نماید. امید است این امر تحقق یابد و کارخانه‌های آردسازی بحران تامین کیسه را پشت سر بگذارند.

 

                                     تاریخ:      شنبه ٢٤ شهريور ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:١٠

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...