صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 یک مسئول در فارس:

  طرح عرضه نان کامل از نیمه بهمن در شیراز اجرایی می‌شود

  فارس مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس از اجرایی شدن آزمایشی طرح تولید و عرضه نان کامل(نان سبوس‌دار) در ١٧ واحد از کل نانوایی‌های شیراز در بازه زمانی ١٦ تا ٢٦ بهمن امسال خبر داد.

            

مهدی جمالی یکشنبه ٩ بهمن ماه در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه بازه آزمایشی طی 10 روز و برای 1.5 ساعت در هر روز اجرا خواهد شد، تداوم آن را مشروط به حمایت و همراهی مردم دانست و افزود: از گذشته تاکنون اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده بود اما در اجرا موفق نبود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی برای آسیب‌شناسی و بررسی زوایای مختلف این طرح، تولید آرد کامل را از چالش‌ها ذکر و بیان کرد: تلاش این بود که با همکاری کارخانه‌ها، آرد ٧ درصد در اختیار نانوایی‌ها قرار گیرد اما نانوایی‌ها نسبت به زبر و ناهمگن بودن آرد معترض بودند.

جمالی اضافه کرد: با توجه به اینکه با دستگاه‌های فعلی کارخانه‌ها امکان تولید آرد کامل وجود نداشت، لذا یکی از واحدهای تولیدی مکلف به راه‌اندازی یک خط تولید برای این هدف شده است.

او اضافه کرد: جلسات متعددی با واحدهای نانوایی برگزار شد و ٦٧ واحد را در مرحله ابتدایی انتخاب کردیم؛ یکسری شاخص‌ها نظیر تمایل نانواها هم پیش‌بینی شد و نهایتا نانوایی‌های منتخب به ١٧ واحد تقلیل یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس ضمن یادآوری اینکه پخت نان کامل ساده نیست، تاکید کرد: مردم باید بدانند رنگ تیره نان، نشان‌دهنده ارزش غذایی بالاتر آن است.

محمدجواد راعی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این نشست بیان کرد: بسیاری از انرژی و توجهات معطوف به حوزه دارو و درمان می‌شود، در صورتی که اگر به مقوله مواد خوراکی توجه بیشتری شود، به طبع درگیری مان با حوزه دارو و درمان کمتر خواهد شد.

دکتر سید محمد مظلومی، مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه نان کامل از گندمی که هیچ جزیی از آن جدا نمی شود، تولید می‌شود، گفت: در نان سفید بخش مهمی از سبوس جدا می‌شود.

او همچنین با بیان این نکته که در آرد کامل میزان نیاسین ٢٥ میکروگرم است اما در آرد سفید به ٣.٥ کاهش پیدا می‌کند، عنوان کرد: بنابراین آرد سفید از نظر فیبر و ویتامین‌ها، فقیر است.

مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص اجرای طرح تولید و عرضه نان کامل هم گفت: چنین طرحی در کشور نداشتیم و باید از یک جایی آغاز می‌شد.لذل به مدت ١٠ روز این مهم اجرایی می‌شود.

موسی صالحی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: اگر قرار باشد کسی از غذای خوب و سالم سخن بگوید، باید از نان کامل حرف بزند، چرا که قوت غالب مردم ایران است.

او با بیان اینکه سالهاست جوانه را از گندم می‌گیرند و آرد را سفید دست مردم می‌دهند، عنوان کرد: جوانه، مهمترین بخش گندم و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است اما در سفید کردن گندم، جوانه را از گندم گرفته‌اند. حال آنکه بهترین کار برای بازگشت سلامت به سفره مردم، وجود نان کامل است.

صالحی با بیان اینکه آرد کامل و خمیر برآمده و دمای پایین، نان سالم را تشکیل می‌دهند، افزود: گندم عامل بسیار مهمی در تغذیه مردم است و حق نداریم که گندم را سفید کنیم و جوانه را که مهمترین عامل ضد سرطان است بگیریم و به نانوا تحویل بدهیم.

دکتر سیاوش بابا جعفری، رئیس دانشکده تغذیه و متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست با بیان اینکه ٣٠ تا ٤٠ درصد انرژی روزانه از غلات گرفته می‌شود، گفت: یک تغییر کوچک در نان، می تواند تغییر زیادی در سلامت مردم ایجاد کند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه نان قوت غالب است، اگر بتوانیم نان کامل در اختیار جامعه بگذاریم، مصرف دارو پایین می‌آید و مراجعه به سیستم سلامت کاهش پیدا خواهد کرد.

باباجعفری تاکید کرد: این ١٧ نانوایی به عنوان پایلوت انتخاب شده اند و بازرسی مداوم طی ١٠ روز از این واحدها انجام می‌شود.

احمد اسد سنگابی، معاون اتحادیه صنف نانوایان شیراز نیز با بیان اینکه شروع تاریخی تولید نان کامل به بیش از ٤ هزار سال می‌گذرد و اولین دست ساخته تاریخ بشر بوده است، گفت: نان کامل در تمام دنیا به عنوان یک مواد غذایی اصلی و ارزشمند و گرانتر از نان معمولی محسوب می‌شود.

او در ارتباط با بحث اجرای نان کامل هم افزود: در کل کشور به صورت پراکنده و خودجوش این کار در حال انجام بوده اما به طور کامل اجرایی نشده است.

معاون اتحادیه صنف نانوایان شیراز ادامه داد: این طرح به عنوان یک طرح ازمایشی و با هماهنگی مسئولان استانی اجرایی می‌شود.

اسدی با بیان اینکه تولید آزمایشی نان کامل طی سه ماه آینده تاکنون در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: مقرر شد نان کامل در چهار نانوایی سنگک، تافتون، نان‌های فانتزی و بربری پخت شود.

حسینی، رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز هم عنوان کرد: نان کامل از ساعت ٩ تا ١٠ صبح به مدت ١٠ روز از ١٦ تا ٢٦ بهمن در واحدهای نانوایی فردوسی(خیابان رودکی)، میانرود (شهرک بهارستان، خیابان روزبهان، جنب درمانگاه)، خیابان قصردشت( باشگاه افسران، نبش کوچه ٦٢)، خیابان لطفعلی خان زند ( رو به روی مسجد آقا احمد)، خیابان قصردشت(کوچه ٦٣)، چوگان (نبش خیابان سبحان)،کمربندی معالی آباد، معالی آباد،  بولوار گلستان، شهرک گلستان، دباغی، چهارراه چنچنه، خیابان مبعث، شهرک فرهنگیان، دروازه اصفهان و نیایش پخت می‌شود.

دکتر محمدرضا کریمی، معاونت فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در پایان این جلسه بیان کرد: استفاده روزانه از نان کامل موجب پیشگیری از بیماری‌های قبلی و عروقی، چاقی، دیابت و ... می‌شود.

او با بیان اینکه ٧٥ درصد بیماریها و مرگ و میرها ناشی از بیماریهای غیرواگیر است، گفت: نمک و جوش شیرین در گذشته از نان حذف شدند.

کریمی همچنین با بیان اینکه به دنبال نان سبوس دار بودیم و اکنون به نان کامل رسیده‌ایم، عنوان کرد: نان کامل هضم بهتری دارد و قند را آهسته تر بالا می‌برد.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ١٠ بهمن ١٤٠١        ساعت:     ١٦:٠٧

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...