صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  مراغه ظرفیت ایجاد موزه نان را دارد؟

  راه‌اندازی موزه‌های تخصصی و تحقق بخشیدن به وعده «مراغه شهر موزه‌ها» مدتهاست که از سوی برخی از نهادها و مسئولان دنبال می‌شود اما یکی از این موزه‌ها که طی روزهای اخیر نیز در افکار عمومی مطرح شد، موزه نان به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد علاقه‌مندان زیادی داشته باشد.

            

نخستین موضوعی که پس از مطرح شدن ضرورت راه‌اندازی موزه نان در مراغه به ذهن خطور می‌کند، ظرفیت تاریخی این کهن‌شهر است و این سوال مطرح می‌شود که مراغه از چه ظرفیت منحصربفردی برای راه‌اندازی این موزه برخوردار است؟

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه، استقرار ستاد مرکزی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در این شهرستان و وجود هنرستان کشاورزی و سیلوی تاریخی را از پشتوانه‌های محلی برای ایجاد موزه نان عنوان می‌کند.

به گفته «سیدعلی موسوی»، هنرستان کشاورزی مراغه در سال ۱۳۴۸ با همکاری بین‌المللی و با پیگیری سازمان ملل و نیز حضور پنج نفر از کارشناسان بلژیکی تاسیس شد و فعالیت آن از ظرفیت‌های منحصربفرد این شهرستان برای ایجاد موزه نان محسوب می‌شود.

در کنار این ظرفیت‌ها، از کنار سیلوی تاریخی این شهر هم نمی‌توان به سادگی عبور کرد زیرا این سیلو با ظرفیت ۱۱ هزار تن در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسیده و برای چندین دهه گندم مورد نیاز شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌شرقی از این انبار تامین شده است.

نان غذای پایه و اصلی بسیاری از مراغی‌ها

فرماندار مراغه راه‌اندازی این موزه را در سفر هفته گذشته مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی و رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) به مراغه مطرح کرد و اکنون برخی از صاحب‌نظران با استقبال از این پیشنهاد می‌گویند ظرفیت‌های متعدد دیگری نیز در این شهرستان برای ایجاد موزه نان وجود دارد.

که البته یکی از اصلی‌ترین آنها علاقه شدید مردم مراغه به نان و جایگاه آن در سبد غذایی به شمار می‌رود تا جایی که هم انواع نان‌های سنتی و مدرن در این شهرستان پخت و عرضه می‌شود و هم اساسا مصرف نان در این گستره جغرافیایی بالاست.

هنوز هم مردم این شهرستان سخنان یکی از مسئولان که در دفاع از افزایش سهمیه آرد شهرستان گفته بود «مصرف نان در مراغه بالاست و ساکنانش نان را در آب گوشت خیس می‌کنند و سپس همان نان خیس را نان می‌خورند» را به یاد می‌آورند.

نان، غذای پایه و اصلی بسیاری از مراغی‌ها و نیز ارزان‌ترین ماده در الگوی غذایی روزانه این مردم به شمار می‌رود و انواع غذاها در الگوی روزانه مردم این شهرستان به گونه‌ای پخت و آماده می‌گردد که اغلب همراه نان مصرف ‌شود.

خوردن برنج با نان در این شهرستان چندان رویداد عجیبی نیست و همین علاقه موجب شده تا صف‌های خرید نان در ساعاتی از روز مقابل نانوایی‌ها به چشم بخورد؛ از نانوایی‌هایی که فطیر بستان‌آباد تا نان روغنی تهران، بربری آذربایجان و بالاخره لواش و سنگک سنتی پخته شده در تنورهای سفالی را عرضه می‌کند؛ البته گاهی نان مراغه حتی تا تهران و شهرهای شمال کشور هم ارسال می‌شود.

بانوان مراغی هم کم‌وبیش علاقه زیادی به پختن نان در منزل دارند و برخی از این کدبانوها با بهره‌گیری از فرهای برقی خانگی، دست به پخت نان می‌زنند تا نان گرم در کنار ماست و پنیر محلی، زینت‌بخش سفرهای مردم این شهرستان باشد.  

برخی از خانه‌های قدیمی شهر هنوز هم تنورهای سفالی دارد و گرمای این تنورها در برخی از روزها علاوه بر اینکه سفرهای آراسته به نان سنتی تازه و معطر را باز نگه می‌دارد، نوستالژی پخت نان خانگی را نیز در ذهن‌ها زنده می‌کند.

مراغه، انبار غله جنوب آذربایجان‌شرقی

مراغه همواره به عنوان انبار غله جنوب آذربایجان‌شرقی مطرح بوده است و تا چندین دهه قبل بسیاری از شهرستان‌های کنونی منطقه از توابع این شهرستان به شمار می‌رفتند و آرد مورد نیاز خود را از سیلوی این کهن‌شهر تهیه می‌کردند.

همین روند تاریخی را نیز از ظرفیت‌های مراغه برای ایجاد موزه نان می‌توان به شمار آورد؛ موزه‌ای که در فضایی کوچک می‌تواند تکنیک‌های پخت نان و انواع مختلف این غذای پایه را معرفی کند و هم گامی باشد در مسیر «مراغه شهر موزه‌ها».

«یونس مروارید» در کتاب مراغه که آن را در سال ۱۳۷۱ به رشته تحریر درآورده، نوشته است: «کشت غلات مخصوصا گندم در تمام روستاهای مراغه رواج دارد و از اهمیت عمده برخوردار است و به همین دلیل همه ساله ضمن تامین احتیاجات داخلی شهرستان، به مقدار قابل ملاحظه‌ای نیز به شهرستان‌های مجاور صادر یا تحویل سیلوهای دولتی می‌گردد» همچنین در این کتاب میزان تولید گندم شهرستان طی سال زراعی ۱۳۶۷- ۱۳۶۸ بیش از ۵۳ تن عنوان شده است.

«مرواید» تعدادی از قطعات تشکیل‌دهنده خیش را هم عنوان کرده که از آن جمله می‌توان به «بویوندوروق»، «اوزله یا زوله»، «اوخ»، «کان»، «ولیم»، «دند»، «دایاق»، «توتاق» و «گاوآهن» اشاره کرد که هریک از آنها می‌تواند زینت‌بخش موزه نان مراغه باشد.

فعالیت ۲ بازار تاریخی آردفروشان یا «اونچو میدانی»  

مدیرعامل انجمن تاریخ‌پژوهان مراغه می‌گوید: ۲ بازار آردفروشان مراغه موسوم به «اونچو میدانی» تا حدودی همان حال و هوای دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی را حفظ کرده و حافظه تاریخی آن با وجود قدیمی‌های این میدان‌ها، زنده است.

به گفته «محمد مشتری» وجود این بازارهای تاریخی بدون‌شک بیانگر اهمیت و جایگاه نان در سبد غذایی خانواده‌های مراغی بوده و  این اهمیت تا حدی بالاست که امروزه خانواده‌هایی با شهرت «اونچو / آردچی» نیز در این شهرستان سکونت دارند.

وی به وجود انواع آسیاب‌های تاریخی در مراغه هم اشاره دارد و بیان می‌کند: اسناد مختلفی برای صدور آرد از مراغه به شهرهای دیگر کشور وجود دارد و حتی شاهیندژ در روزگاری مرکز توزیع آرد مراغه به کردستان بوده است.

به گزارش ایرنا تاریخ و تمدن مراغه استمراری به بلندای سهند و جریانی پابه‌پای صوفی‌چای دارد و همواره خاستگاه ابداعات خلاقانه هنری و رویدادهای بزرگ فرهنگی بوده که حاصل آن وجود منابع ارزشمند معماری در بافت تاریخی شهر، ثبت رویدادهای مختلف فرهنگی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی و تاسیس تنها موزه ایلخانی ایران در این شهر است.

 

                                     تاریخ:      شنبه ٩ اسفند ١٣٩٩        ساعت:     ١٤:٢٧

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...