صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  وقتی نان حکم طلا را دارد...

  اختصاصی/ چندی پیش دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با اصحاب رسانه از تدوین سند امنیت غذایی در برخی از استان‌های کشور خبرداد و گفت: سالیانه 11 میلیون نفر در جهان به دلیل تغذیه نامناسب می‌میرند و بر اساس آخرین گزارش جهانی تغذیه برای جلوگیری از این تعداد مرگ‌ومیر باید مصرف نان و غلات سبوس‌دار تا دوبرابر یعنی 100 درصد افزایش یابد.

            

به گفته وی، 82 درصد از علل مرگ‌ومیر در کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است که باتوجه به نقش تغذیه در کاهش بروز این بیماری‌ها، اصلاح سبک تغذیه و الگوی غذایی کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن خواهد کرد.
فرهنگ مصرف نان در میان گذشتگانمان بسیار غنی‌تر از امروز بوده است، نان در آن دوران، از آسیاب آرد کامل گندم به عمل می‌آمده و امروزه نانوایان ما در راستای هرچه سفیدتر کردن رنگ نان گام برمی‌دارند و مشتریان ناآگاه،نان سفید را نان باکیفیت تلقی می‌کنند!
همواره در مقالات علمی صنایع غذایی بر مضرات مصرف نان‌های سفید و فواید مصرف نان کامل و سبوس‌دار تأکید شده وبسیاری از متخصصین و پزشکان تغذیه در راستای حفظ سلامت و جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر (چربی، دیابت و فشار خون) مصرف نان سبوس‌دار یا کامل را به بیماران خود تجویز می‌کنند.
متاسفانه در سال‌های اخیر الگوی تولید نان در جامعه دچار انحراف شده و با رواج سبوس‌گیری از آرد در حین فرایند تولید، مصرف نان‌های سفید در جامعه فراگیر شده است.
در این میان نهادهای متولی نان از این مسأله مهم چشم‌پوشی کرده‌اند، تا جایی که امروزه مصرف نان سلامت جامعه را تهدید کرده و اصلاح الگوی تولید و مصرف نان در جامعه از وظایف اصلی دولتمردان در شرایط فعلی به شمار می‌رود و باید به سرعت تحقق یاید.
اگرچه در سال‌های اخیر برخی از استان‌ها وارد عمل شده و طرح اجباری تولید نان سبوس‌دار را اجرایی کرده‌اند و نیز برخی از متخصین حوزه نان با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید نان کامل دست به کار شده‌اند اما قطعا به منظور توسعه این گام در جامعه و اصلاح الگوی تولید و مصرف نان، دولت باید وارد عمل شده و از بخش خصوصی حمایت کند.
اما باید توجه داشت که تولید نان کامل مهارت بالایی را می‌طلبد و تولیدکنندگان این نان باید از تخصص وآگاهی کافی برخوردار باشند لذا باید به صورت ویژه و تخصصی، دوره‌های آموزشی طبخ صحیح و استاندارد نان کامل برای نانوایان برگزار شود (اشاره به افزودن جداگانه سبوس روی سطح نان که مدتی است در نانوایی‌ها رواج یافته و به غلط به عنوان یک نان سبوس‌دار در جامعه جا افتاده است و مصرف ‌این نان‌های غیراستاندارد سلامتی را تهدید می‌کند). پس در این صورت باید گفت صرفا فرهنگ‌سازی در این مسیر کافی نبوده و باید در راستای فرهنگ‌سازی صحیح، علمی و عملی اقدام شود.
در ادامه چند پیشنهاد در راستای تصحیح فرهنگ مصرف نان در جامعه ارائه می‌گردد؛
* تولید نان کامل در کشور باید اجرایی شود.
* آموزش و پرورش برای اصلاح پایه‌ای فرهنگ نان با جدیت وارد عمل شود (به فرض مثال تعریف درستی از نان سالم و کامل در کتاب‌های درسی ارائه شود).
* رسانه‌ها بالاخص صدا و سیما مزایای مصرف نان کامل و مضرات نان‌های سفید را مستمرا اطلاع‌رسانی کنند  (صدا و سیما در زمینه ساخت برنامه‌های مربوط به نان از جمله برگزاری میزگردهای تخصصی با کارشناسان تغذیه و برنامه‌های تبلیغاتی اقدام کند).
* باتوجه به اینکه فرایند تولید نان کامل نسبت به سایر نان‌ها زحمت بیشتری دارد، بسیاری از نانوایان از تولید نان کامل سرباززده و بهانه‌جویی می‌کنند، از این رو باید برای تولید صحیح و استاندارد نان کامل، تحت آموزش قرار گیرند و سطح آگاهی‌شان در این زمینه افزایش یابد.
*شهرداری در کنار نصب بنرهای تبلیغاتی در محل نانوایی‌ها، بیلبوردهایی را با موضوع رابطه مستقیم نان و سلامت در نقاط پرتردد شهرها و جاد‌ه‌ها نصب کند.

دولت سالیانه یارانه هنگفتی را صرف صنعت گندم، آرد و نان می‌کنددرحالیکه اگر این بودجه را به مبحث فرهنگ‌سازی نان اختصاص می‌داد، نتایج بهتری حاصل می‌شد!
اگرچه اصلاح الگوی تولید و مصرف نان در جامعه بسیار زمان‌بر و پرهزینه است اما باتوجه به اینکه تولید ومصرف نان سفید در جامعه ما بسیار رواج یافته، دولت باید در راستای اصلاح فرهنگ مصرف نان گام‌های عملیاتی بردارد.
قطعا اصلاح فرهنگ مصرف بر فرهنگ تولید ارجحیت دارد چراکه با اصلاح فرهنگ مصرف، طبیعتاً جامعه از تولیدکننده مطالبه نانی کامل با ارزش غذایی بالا خواهد کرد.


خبرنگار : سیمین باقری

 

                                     تاریخ:      پنج شنبه ١٠ بهمن ١٣٩٨        ساعت:     ٠٩:٢٠

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...