صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  وقتی کیفیت در خرید تضمینی نقشی ندارد…

  اختصاصی/ در آستانه فصل خرید تضمینی سال 99 هستیم و طبق روال هرساله، خرید تضمینی کیفی از سوی بخش خصوصی مطرح می‌شود. در حال حاضر روال خرید گندم در کشورمان به صورت تضمینی و برحسب یک جدول پاکی از پیش تعیین شده است که صرفاً افت مفید و غیرمفید در سنجش گندم‌ها به هنگام خرید از کشاورزان ملاک قرار می‌گیرد و فاکتورهای کیفی دانه گندم، نقشی در خرید تضمینی ندارد.

            

سال‌هاست که آسیابانان کشورمان با انتقاد از روش حمایتی دولت از کشاورزان (خرید تضمینی)، بر آزادسازی صنعت گندم و آرد تأکید می‌ورزند.مسلماً پیش‌نیاز تولید یک آرد کیفی، ماده اولیه مرغوب خواهد بود که با آزادسازی صنعت گندم، این امر محقق خواهد شد.
دولت سالیانه یارانه هنگفتی را برای خرید تضمینی گندم اختصاص می‌دهد در حالی که با تغییر معیارهای خرید به عوامل کیفی دانه گندم (تخصیص این یارانه در سایر بخش‌های کشاورزی تأمین ادوات و نیازهای اولیه تولید)، بستر رقابت را میان کشاورزان ایجاد نموده و در آن صورت، خرید تضمینی کیفی،عملی خواهد شد.
در ادامه با تعدادی از مدیران کنترل کیفیت ادارات غله و خدمات بازرگانی در کشور در این راستا به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند؛

*اولین اقدام ضروری در راستای ارتقاء کیفیت خرید تضمینی، حذف تعاون روستایی است

جعفری، مدیر کنترل کیفیت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در گفت‌وگو با غلات نیوز بیان کرد: در راستای خرید کیفی گندم، اولین اقدام ضروری این است که مراکز خرید مباشر (مراکز تعاون روستایی) حتی‌الامکان حذف شوند (البته وجود مراکز تعاون روستایی در مناطق دورافتاده‌ای که کشاورز باید مسافت بسیار طولانی را تا تحویل گندم به مراکز خرید دولتی طی کند، ضروری است منتها مراکز تعاون روستایی استانداردهای لازم برای خرید تضمینی گندم را ندارند).
ویادامه داد: متأسفانه مراکز تعاون روستایی از امکانات مناسب خرید از جمله تشکیلات استاندارد ذخیره‌سازی، آزمایشگاه مفصل و کارشناسان آزمایشگاهی با تحصیلات مربوطه برخوردار نیستند.
جعفری افزود: اگرچه در استان زنجان پیش از آغاز عملیات خرید تضمینی، کلیه پرسنل مراکز تعاون روستایی بر اساس آخرین دستورالعمل‌های مرکز پژوهشکده غلات تحت آموزش قرار می‌گیرند اما مجموعاً در مقایسه با سیلوهای ملکی، سیلوهای خصوصی و کارخانه‌های آرد، مراکز تعاون روستایی در سطح پایین‌تری از کیفیت قرار دارند.
مدیر کنترل کیفیت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه اولویت خرید تضمینی گندم در کشور باید با مراکز ملکی باشد، تصریح کرد: علاوه بر اینکه این امر موجب صرفه‌جویی هزینه برای دولت می‌شود، بر کیفیت خرید نیز اثرگذار است. در واقع با توجه به اینکه عوامل خرید در مراکز دولتی از دولت انتخاب می‌شوند، نظارت بر خرید دقیق‌تر خواهد بود.
مراکز خصوصی همواره به جای کیفیت، کمیت را مد نظر قرار می‌دهند، در نتیجه برای اینکه سیلوهایشان پر شود و حداکثر خرید را انجام دهند، آن‌طور که باید به کیفیت گندم‌های خریداری شده توجهی نمی‌کنند.

*خرید تضمینی کیفی، هزینه‌بر است
در ادامه، حیدرپور، مدیر کنترل کیفیت اداره کل غله و خدمات بازرگانی لرستان به غلات نیوز گفت: شرایط گندم‌های تولیدی در کشورمان به جز برخی از استان‌ها، در رده دوم و سوم قرار دارد و با این حال خرید گندم‌ها برحسب کیفیت امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: دستگاه‌هایی که برای خرید کیفی لازم است (به فرض مثال دستگاه سنجش پروتئین)، هزینه‌بر است. در عین حال اینکه بسیار زمان‌بر بوده و با توجه به اینکه پروسه عملیات خرید تضمینی گندم باید به سرعت انجام گیرد، زمان، اجازه سنجش پروتئین‌های دانه‌های گندم را هنگام خرید به مدیران کنترل کیفیت نخواهد داد.
حیدرپور با اشاره به اینکه روش فعلی خرید تضمینی اجازه خرید کیفی به ما نخواهد داد، ادامه داد: در حال حاضر بر اساس جدول پاکی خرید، زمانی گندم‌ها نامتعارف محسوب می‌شوند که انحراف افتی داشته باشند و در غیر این‌صورت گندم‌ها با هر شرایطی باید از کشاورزان خریداری شود و طبیعتاًبا توجه به آنچه در جدول پاکی ذکر شده، گندم‌های خریداری شده درصد مناسب پروتئین را دارا نیستند.

* ضرورت سرمایه‌گذاری در مسیر خرید تضمینی کیفی
در بخش دیگری از این گزارش، خیابانی، مدیر کنترل کیفیت اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل ابراز کرد: سال‌های طولانی است که خرید تضمینی گندم به شکل سنتی و پیش پا افتاده انجام می‌شود لذا لازم است در این بخش، سرمایه‌گذاری صورت گرفته و از سیستم‌های پیشرفته در امر خرید گندم بهره‌گیری شود، مانند دستگاه نمونه‌بردار اتوماتیک و دستگاه پیشرفته اندازه‌گیری پروتئین و رطوبت.
خیابانی در ادامه گفت: ضروری است کسانی که به عنوان افت‌زن و مسئول بخش آزمایشگاه هنگام عملیات خرید تضمینی گندم انجام وظیفه می‌کنند، حتماً از فارغ‌التحصیلان کشاورزی وکارشناسان ذی‌ربط و آموزش‌دیده و بی‌طرف باشند تا معیارها و استانداردهای خرید را رعایت نمایند.
وی ادامه داد: در واقع عوامل نظارتی از جمله عاملان تشخیص و ذی‌حساب که در مراکز خرید مستقر می‌شوند، باید از دستگاه‌های بی‌طرف و خیلی زبده باشند تا اشکالات خرید را برطرف نمایند در صورتی که متأسفانه اغلب از سازمان جهاد کشاورزی انتخاب می‌شوند که این افراد بر خرید هر نوع گندم با هر درجه کیفیتی، تأکید می‌ورزند.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٧ بهمن ١٣٩٨        ساعت:     ٠٩:٥٠

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...