صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیر کارخانه آرد جوانه:

  هدف ما , تحقق کیفیت و نوسازی است

  اختصاصی/ مؤسس شركت توليدي آرد جوانه، مرحوم مهندس سيدمحمدعلي سنادی‌زاده در زمره اولین تحصیل‌کردگان آکادمیک صنعت آرد در ایران بود که در سال ١٣٥٣جهت تحصيلات خود به كشور آلمان رفته و پس از طي دوره تحصيل خود در زمينه آردسازي و طراحي کارخانه‌های آرد، به استان زادگاه خود خوزستان، مراجعت نموده و در كارخانه آرد خوزستان مشغول به كار شد.

            

وي در سال 1362 موافقت اصولی احداث کارخانه آرد جوانه را اخذ و این کارخانه خانوادگی را احداث نمود.
کارخانه آرد جوانه ابتدا جهت احداث در شهرستان بهبهان و سپس با توجه به شرایط جنگ و پتانسیل‌ منطقه شوشتر در حوزه گندم و علاوه بر آن فقدان کارخانه آردسازي، به شهرستان شوشتر منتقل شد که نهایتا آرد جوانه شوشتر در سال 1372 به بهره‌برداری رسید.
فرزند ارشد آن مرحوم، مهندس سیدمرتضی سنادی‌زاده، مدیر کنونی کارخانه جوانه شوشتر در گفت‌وگو با غلات نیوز خاطرنشان کرد: باتوجه به بحران‌هایی که استان خوزستان در دوران جنگ با آن روبه‌رو بود، خط تولید سریعا احداث و راه‌ا‌ندازی شد. در آن زمان، این کارخانه، آرد شهرستان‌های شوش، اندیمشک و مسجد سليمان را تامین می‌کرد اما بعدها راه‌اندازی کارخانه آردسازی در این شهرستان‌ها، منجر به کاهش تولید و نقدینگی ما شد و بهسازی و نوسازی خط تولید به تعویق افتاد.

اما از زمانی که سیدمرتضی سنادی‌زاده، مدیریت کارخانه را بر عهده گرفت، تمام هم و غم خود را برای بازسازی و نوسازی کارخانه و به‌روزرسانی فنی به کار گرفت و از تمام تجربيات چندساله كار و تدريس در صنعت آرد در اين امر استفاده نمود.
وی در این‌باره گفت: تعدادی از دستگاه‌ها و تجهیزات کارخانه، تعویض و همچنین بخش‌هاي حساس رطوبت‌دهی و سبوس‌گیری کارخانه کاملا نوسازی شده است و در حال حاضر نوسازي آسیاب كارخانه با جديدترين تكنولوژي بولر سوئیس در حال اجراست.
کارخانه آرد جوانه با برخورداری از ظرفیت ذخيره‌سازي 28 الی 30 هزار تن، یکی از مراکز اصلی ذخیره‌سازی و جذب گندم در شهرستان شوشتر به شمار می‌آید و هم اکنون توزیع آرد در سطح شهرستان را نيز در اختیار دارد.
اين فعال صنعت آرد گفت: خوشبختانه در راستای کنترل قاچاق آرد، همکاری بسیار نزدیکی با فرمانداري شوشتر داریم که این مساله منجر به عدم ورود آرد به سیستم دلالی می‌شود.

یکی از فاکتورهایی که به عنوان خدمات پس از فروش برای کارخانه آردسازی محسوب شده و به جلب اعتماد و رضایتمندی مشتری منجر می‌شود، تحویل آرد به نانوا در سریع‌ترین زمان ممکن است. کارخانه آرد جوانه شوشتر با بهره‌گیری از امكانات بارگيري و ترابري خود، محموله‌های آرد را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد که این مساله رضایت نانوایان این شهرستان را بسیار جلب نموده است.
از دیگر ویژگی‌هایی که کارخانه آرد جوانه را نسبت به سایر واحدهای آردسازی متمایز می‌سازد، برخورداری از پتانسیل‌های پدافند غیرعامل است. گفتنی است این کارخانه در دوران جنگ تحمیلی، مورد حمله موشک قرار گرفته و هم‌اکنون به عنوان پدافند غیرعامل در منطقه شوشتر و گتوند در استان خوزستان به شمار می‌آید.
همچنین کارخانه آرد جوانه شوشتر در مسیر جاده ترانزیتی شوشتر و مسجد سلیمان و در یک منطقه صنعتی منتهی به شهرستا‌ن‌های شوش و دزفول قرار گرفته است. هم اکنون 45 درصد از فضای این کارخانه، آمادگی کامل برای اجرای پروژه‌های سیلوسازی و ساير پروژه‌هاي پایین دستي صنعت آرد در آینده را دارد.
اين مدرس فرايند آردسازي با تاکید بر اینکه هدف ما تحقق کیفیت و نوسازی است و به طور همزمان در راستای افزایش ظرفیت کارخانه اقدام می‌کنیم، تصریح کرد: کارخانه آرد جوانه شوشتر در گذشته از ظرفیت محدودی در حوزه تولید آرد صنف و صنعت و قنادی و همچنین آردهای خبازی برخوردار بود که ما ظرفیت تولید را در این بخش‌ها افزایش دادیم و همكاري‌ نزديك در جهت تامين مواد اوليه شركت‌هاي معتبر نان و ماكاروني از جمله اين ظرفيت‌هاست.
اما یکی از مسائلی که کارایی کارخانه را افزایش می‌دهد، تقویت بخش نیروی انسانی است. سنادی‌زاده در این خصوص بیان کرد: از نظر اداری و پرسنلی، نظم‌دهی به کارخانه را در اولویت امر خود قرار دادیم و در این راستا آموزش‌های بسیاری به پرسنل کارخانه داده شده است. همچنین اینکه به منظور تقویت انگیزه و کارایی بالا در نیروی انسانی، پرسنل هر بخش به صورت مستمر مورد سنجش و ارزیابی عملکرد قرار گرفته و روش‌های تشویقی برای پرسنل نمونه اعمال می‌شود. 
وی در ادامه با اشاره به اهمیت بخش کنترل کیفیت کارخانه آردسازی گفت: بخش کنترل کیفیت کارخانه از زمان ورود گندم تا پروسه ذخیره‌سازی و همچنین محل نگهداری گندم‌ها تا فرایند تولید آرد را به شدت تحت کنترل دارد. به صورت ساعتی، کیفیت آرد کارخانه از خط تولید مورد ارزیابی و آزمایش بخش کنترل کیفیت قرار می‌گیرد مضاف بر اینکه هر محموله آرد قبل از خروج، از سوی کنترل کیفیت تأیید خواهد شد.

کارخانه آرد جوانه شوشتر از ظرفیت تولید 300 تن آرد به صورت روزانه برخوردار است اما در حال حاضر صرفاً از نیمی از ظرفیت تولید خود استفاده کرده و به تولید 150 تن آرد در روز می‌پردازد.
مدیرعامل این واحد در ادامه با اشاره به چالش‌های صادرات در صنعت آسیابانی بیان کرد: از زمانی که به بحث صادرات ورود کردیم، بحث تامین نقدینگی به عنوان یک دغدغه بوده است، ما در زماني كوتاه توانستیم گندم صادراتی را از بورس تامین کنیم و به بازار صادراتی وارد شویم اما متاسفانه به یکباره قانون ممنوعیت صادرات آرد از محل گندم‌های داخلی روی کار آمد و فعالیت صادراتی صرفا از محل گندم‌های عبور موقت امکان‌پذیر شد. متاسفانه در حال حاضر کارخانه از لحاظ مالی در شرایطی نیست که بتواند حجم وسیعی از گندم‌ها را به روش عبور موقت وارد نماید.

قطعاً در صورتی که این فرايند تسهیل گردد، وارد امر صادراتی خواهیم شد. کارخانه آرد جوانه شوشتر یکی از واحدهای تولیدی آرد است که نزدیک‌ترین فاصله را به مرز عراق دارد و مهم‌تر اینکه در منطقه‌ای از استان قرار گرفته که در جوار یکی از بهترین مناطق کشت گندم است. ضمن اینکه کارخانه به لحاظ کیفیت تولید، تضمین شده و نیز از ظرفیت خالی برخوردار است و اگر شرایط تسهیل شود، قطعا وارد پروسه صادرات خواهیم شد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش چالش بزرگ صنعت آسیابانی کشور را تصمیمات آنی دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه این گونه روش‌های تصمیم‌گیری، به سیاست‌گذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های قبلی و تصمیمات بعدی و درآمد و نقدینگی و در مجموع به اقتصاد کل کشور از جمله صنعت مهم آرد، بزرگ‌ترین آسیب را وارد می‌کند. انتظار می‌رود مدیرانی که با صنعت آسیابانی ناآشنا هستند و متاسفانه با تصمیمات آنی و اشتباه خود، صنعت را دچار سردرگمی می‌کنند، جای خود را به مدیران آشنا و مسلط دهند.
کارخانه‌های آردی که توانسته‌اند پس از تلاش‌های فراوان، بازارهای صادراتی را از آن خود کنند، متاسفانه با تصمیمات اشتباه برخی مدیران، این بازار را از دست داده‌اند و این مسأله با شعاری که با عنوان «رونق تولید» برای امسال نام‌گذاری شده، هماهنگی ندارد.
متاسفانه 90 درصد تصمیم‌گیری‌ها بدون کارشناسی صورت می‌گیرد و کارشناسان تصمیم‌گیرنده، مسلط به صنعت استراتژیک گندم، آرد و نان نیستند در حالی که باید از پیشکسوتان این صنایع در تصمیم‌گیری‌ها کمک گرفته شود. 

سنادی‌زاده در ادامه ابراز کرد: دغدغه دیگر کارخانه جوانه شوشتر، تامین نقدینگی است و به واسطه اینکه گندم در اختیار و مالکیت دولت قرار دارد، حساسیت این مساله، اهمیت نظارت دولت بر این حوزه را می‌رساند اما این حساسیت که همه مالکیت صنعت گندم، آرد و نان در اختیار دولت باشد، همواره موجب ایجاد مشکل در تامین نقدینگی کارخانه‌ها شده و متاسفانه کارخانه‌ها بدون برخورداری از منابع نقدینگی، آمادگی اجرای طرح آزادسازی را ندارند. 
وی با اشاره به عدم همخوانی میان هزینه‌های تولید و قیمت آرد و نرخ دستمزد آسیابانی به عنوان دغدغه اصلی آسیابانان کشور بیان کرد: متاسفانه به صنعت گندم، آرد و نان به صورت جزیره‌ای نگاه می‌شود. در این صنعت علمی‌ترین بخش زنجیره تامین آرد، کارخانه‌ها هستند چراکه از نظر قانون مجبور به برخورداری از مسئولین فنی بوده و تحت نظارت ارگان‌های بهداشت و استاندارد قرار دارند، تجهیزات تولیدشان علمی است اما در عین حال مظلوم‌ترین به شمار می‌آیند، در شرایطی که گندم نامرغوب باشد کارخانه مجاز به نپذیرفتن گندم نیست، در مواقعی که نانوا توان پخت نداشته باشد کارخانه‌ها متهم به بی‌کیفیتی آرد می‌شوند و از همه مهم‌تر اینکه در خرید گندم حق انتخاب ندارند.

مدیرعامل کارخانه آرد جوانه شوشتر با تاکید بر اینکه هماهنگی و تعامل میان کل بخش‌های این زنجیره به پیشرفت و توسعه کمک شایانی می‌کند، ابراز کرد: متاسفانه در پروسه مهم خرید تضمینی گندم، فاکتور کیفیت نادیده گرفته می‌شود در صورتی که کارخانه‌های آرد اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان گندم هستند و با کیفیت گندم سر و کار دارند. متاسفانه این مسائل علاوه بر اینکه آسیابانان را به لحاظ مالی متضرر می‌کند، بار مالی دولت را هم افزایش می‌دهد.
سنادی‌زاده در خاتمه بر اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه نان تاکید نمود و خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ‌سازی در عرصه نان بسیار ضعیف است و هیچ‌کس برای جا انداختن این موضوع در جامعه که نان سفید فاقد ارزش غذایی بوده و از لحاظ تغذیه‌ای بسیار مضر است، وارد عمل نمی‌شود.

تزریق فرهنگ اصلاح الگوی تولید و مصرف نان به یک جامعه، امري زمان‌بر و البته بسیار پرهزینه است و بخش خصوصی به تنهايي قدرت این اقدام را نداشته و فقط می‌تواند در حد تبلیغات وارد عمل شود لذا تحقق این امر، همت دولت را می‌طلبد.
در مجموع متاسفانه در شرایط فعلی، فرهنگ معکوس ارجحیت دادن نان سفید بر نان تیره در نان‌هاي سنتی کشورمان ایجاد شده که اصلاح آن هزینه زیادی برای دولت دارد اما مصرف نان‌هاي سفيد و آردهای روشن، هزينه بيشتري را در بر خواهد داشت و آنچه در شرایط کنونی شاهد آن هستیم، این است که فرهنگ نان در جامعه ما هنوز به درستي جا نیفتاده و به همین دلیل ضایعات 30 درصدی نان از یک دهه گذشته در سطح کشور ایجاد شده و هنوز درصدی از آن کاهش نیافته است.




 

                                     تاریخ:      شنبه ١١ آبان ١٣٩٨        ساعت:     ١١:٥٨

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...