صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  بندر چابهار مأمن کرانه‌بری برای تامین گندم سیستان و بلوچستان/ سیستان و بلوچستان دارای گندم کیفی اما محدود

  مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 11 (استان سیستان و بلوچستان) اظهار کرد: به کمک شرکت بازرگانی دولتی ایران از سال گذشته برای اولین بار گندم به صورت کرانه‌بری از طریق بندر چابهار وارد استان سیستان و بلوچستان شد و امسال نیز این اقدام در حال انجام است.

            

طبیعتاً تأمین گندم از این روش، محاسنی نیز دارد از جمله اینکه ما استان مصرف‌کننده هستیم و تأمین گندم از دورترین نقاط کشور به دلیل بعد مسافتی طولانی، هزینه‌های حمل را برایمان افزایش می‌دهد که جایگزینی روش کرانه‌بری به جای حمل جاده‌ای برایمان مقرون به صرفه خواهد بود و به علاوه، این نگرانی بابت تأمین ذخیره استراتژیک استان برایمان رفع خواهد شد.
غلامعلی گنجعلی در گفت‌وگو با غلات نیوز خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان اولین استان ورود کننده به فصل خرید تضمینی گندم است اما در عین حال به دلیل پراکندگی مناطق مختلف، آخرین استانی است که خرید را تمام می‌کند.
تا کنون 17 هزار و 100 تن گندم در فصل خرید امسال خریداری شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید گندم در سطح استان به 60 هزار تن برسد اما با توجه به 23 سال خشکسالی مداوم در استان، متأسفانه سطح زیر کشت و به تبع آن میزان خرید گندم در سال‌های اخیر به شدت پایین آمده است.
وی افزود: غالباً نوع کشت در سطح استان به صورت آبی است که با توجه به معضل کم‌آبی در استان، این امر به عنوان یک دغدغه مطرح است. بخشی از آب حوزه کشاورزی از طریق قنات‌ها و چاه‌ها و بخشی دیگر از طریق رودخانه‌های محلی تأمین می‌شود بالاخص در جنوب استان اما در شمال استان که زمانی به عنوان مرکز تولید گندم به شمار می‌آمده، به دلیل خشکسالی‌های پی در پی، گندم تولید و خریداری نمی‌شود. البته جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه کیفی‌سازی دانه، اصلاح بذر و کود و نیز آموزش کشاورزان انجام داده است.
گنجعلی ادامه داد: جمعیت استان سیستان و بلوچستان با احتساب جمعیت کوچ از کشورهای همسایه (هند، پاکستان و افغانستان) به حدود 3 میلیون نفر می‌رسد که با توجه به این مسأله، سرانه مصرف آرد و نان در استان نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است.
مجموعاً هزار و 550 واحد نانوایی در سطح استان و 372 واحد در شهر زاهدان داریم. در کنار این‌ها برخی واحدها مشغول به پخت نان سنتی محلی ویژه استان هستند که از نوع نان تافتون حجیم با وزن چانه یک کیلو و 600 گرم است و در شهر زاهدان استقبال زیادی از این نوع نان می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کیفیت گندم‌های استان سیستان و بلوچستان نسبت به سنوات قبل بهتر شده است، گفت: گندم‌های استان از جمله گندم‌هایی به شمار می‌آید که در گذشته کیفیت بسیار مطلوبی داشته و در حال حاضر هم اگرچه میزان تولید بسیار کاهش یافته اما دانه‌های گندم از کیفیت قوی برخوردارند. در واقع بافت زمین و نوع خاک استان به گونه‌ای است که گندم‌های کیفی تولید می‌شوند اما عمده مشکل ما در این حوزه میزان بسیار کم تولید است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 11 در ادامه اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان استان مصرف‌کننده، غالباً از 12 استان و 18 شهرستان گندم دریافت می‌کند. طبیعی است که استان‌های برخوردار، محصول کیفی را به مصرف خود رسانده و گندم با درجه کیفی متوسط و پایین‌تر را به استان‌های دیگر ارسال نمایند اما ما محموله‌های دریافتی را برحسب درجه کیفیت به سیلوها و کندوهایمان انتقال داده و قبل از تحویل به کارخانه با یکدیگر اختلاط می‌کنیم و سپس در اختیار واحدهای تولیدی می‌گذاریم. خوشبختانه هم‌اکنون کیفیت آرد تولیدی در استان در رده مطلوبی قرار دارد و نیز بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های غلات کشور، استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم یا سوم را در حوزه کیفیت نان به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به پتانسیل‌های بالای صنایع آردسازی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: کارخانه‌های آرد ما از به‌روزترین تکنولوژی آسیابانی برخوردار هستند و می‌توان گفت جزو بی‌نظیرترین صنایع آردسازی در کشور به شمار می‌آیند. کارخانه آرد کنگان در سال‌های 97 و 98 به عنوان برترین واحد تولیدی آرد کشور معرفی و موفق به دریافت عنوان برند ملی شد. البته ناگفته نماند که سایر واحدهای تولیدی آرد نیز از امکانات و پتانسیل‌ فوق‌العاده‌ای در حوزه تولید برخوردارند.
گنجعلی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: بخش کنترل کیفیت شرکت غله هر سه ماه یک بار نانوایان را گرد هم آورده و آموزش‌های لازم را درخصوص نحوه صحیح پخت نان، رعایت مدت زمان استاندارد تخمیر و نحوه عمل‌آوری صحیح خمیر به آن‌ها ارائه می‌کند. علاوه بر این، نانوایانی هم که جدیداً به واحدهای خبازی ورود می‌کنند از سوی اتحادیه صنف به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی شده و تحت آموزش و آزمون‌های لازم قرار خواهند گرفت. البته این کار با هماهنگی اتحادیه صنف نانوایان در تمام شهرستان‌های استان صورت می‌گیرد و همه نانوایان ملزم به گذراندن دوره آموزشی هستند. البته باید توجه داشت کیفیت نان مسأله‌ای چندوجهی است که باید همه عوامل این زنجیره اصلاح شوند تا کیفیت نان تحقق یابد. اما ما آموزش نانوایان را با توجه به نقش مهمی که در کیفیت‌بخشی به نان دارد، همواره در اولویت قرار می‌دهیم.
گنجعلی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان از 400 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی در بخش دولتی و خصوصی و به همین میزان ظرفیت آسیابانی برخوردار است، گفت: متأسفانه در حال حاضر به دلیل محدودیت در تأمین گندم، کارخانه‌های استان با 25 درصد از ظرفیت واقعی‌شان تولید دارند. با توجه به پتانسیل‌های بالای واحدهای آردسازی استان، این امکان وجود دارد که آردسازان ما ظرفیت خالی خود را با حضور در بازارهای صادراتی کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی جبران نمایند اما متأسفانه محدودیت‌های تأمین گندم با روش عبور موقت و افزایش قیمت تمام شده تولید و همچنین نبود زمینه رقابت برای آسیابانان ایرانی در مقابل صادرکنندگان کشورهای دیگر، موجب کناره‌گیری آسیابانان ما از این بازار شده است.
چنان‌که در سنوات قبل بالغ بر 4 هزار تن صادرات آرد از استان به واسطه گندم عرضه شده در بورس از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران صورت گرفته است، اگر تسهیلات و یارانه‌ای به منظور تأمین گندم عبور موقت در اختیار آردسازان استان قرار گیرد، قطعاً خواهند توانست در بازارهای صادراتی به رقابت بپردازند و زمینه اشتغال و رونق تولید هم فراهم خواهد شد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 11 در خاتمه به ظرفیت‌های بالای حمل ریلی در استان سیستان و بلوچستان اشاره نمود و گفت: از ظرفیت حمل ریلی بالغ بر 80 هزار تن کالا برخورداریم اما در حال حاضر این پتانسیل صرفاً برای سیلوی 66 هزار تنی استان مهیا شده که البته ریل، فاصله‌ای 7 کیلومتری با این سیلو دارد و طی نشست‌ها و هماهنگی‌هایی که با راه آهن جمهوری اسلامی ایران و بخش خصوصی داشته‌ایم و توافقی که در این راستا صورت گرفته، زیرسازی لازم جهت اتصال کامل سیلو به ریل در حال انجام است و در آینده نزدیک قطار مستقیماً محموله‌ها را به سیلو تخلیه می‌کند و کامیون از این بخش حذف خواهد شد.

 

                                     تاریخ:      پنج شنبه ١٤ شهريور ١٣٩٨        ساعت:     ٠٩:١٦

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...