صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  لرستان استانی غنی در حوزه کشاورزی/ لرستان جزو سه استان برتر در صنعت آردسازی

  صبح امروز تعدادی از فعالان حوزه رسانه از مرکز خرید تضمینی ملکی کمال‌وند در شهرستان خرم آباد استان لرستان بازدید کردند. به گزارش غلات نیوز، در جریان این بازدید، بیرانوند مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان لرستان منطقه 12 در جمع خبرنگاران گفت: استان لرستان به استان چهار فصل معروف است و خوشبختانه در حوزه کشاورزی استانی غنی به شمار می‌آید و عمده اقتصاد استان از طریق بخش کشاورزی تأمین می‌شود.

            

بیرانوند در ادامه گفت: استان لرستان علاوه بر اینکه نیاز استان را به طور کامل برطرف می‌کند، بخشی از نیاز کشور را هم در حوزه محصولات کشاورزی تأمین می‌نماید.
وی افزود: علی‌رغم اینکه استان لرستان از 12 الی 13 میلیارد مترمکعب آب برخوردار است، به دلیل کوهستانی بودن استان عمده اراضی کشاورزی به صورت دیم است و از 195 هزار هکتار مزارع دیم و حدوداً 50 هزار هکتار مزارع آبی برخورداریم. به همین دلیل در شرایط بارندگی میزان تولید گندم افزایش می‌یابد.
سال گذشته 360 هزار تن از کشاورزان لرستان خریداری شد و پیش‌بینی می‌شود میزان خرید امسال 400 هزار تن رقم بخورد.
بیرانوند ادامه داد: چند سالی است که استان لرستان در حوزه دانه روغنی نیز ورود کرده است. سال گذشته مجموعاً 3 هزار و 307 تن کلزا در استان خریداری شد و پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به 4 هزار تن برسد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان لرستان منطقه 12 در ادامه با بیان اینکه هم اکنون استان لرستان 800 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد دارد و تا سال آینده این مقدار به یک میلیارد تن خواهد رسید، تصریح کرد: نزدیک به 750 هزار تن ظرفیت آسیابانی داریم. همچنین از 13 کارخانه آردسازی فعال برخورداریم. کارخانجات آرد استان لرستان از قدمت بالایی برخوردارند و بخشی از آرد استان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
در شهرستان الیگودرز دو واحد آردسازی صادراتی داریم که هم اکنون در بازارهای صادراتی فعال هستند. لذا مجموعاً استان لرستان در حوزه گندم، آرد و نان از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان لرستان منطقه 12 در ادامه با اشاره به کیفیت مطلوب گندم در این استان گفت: سال گذشته درصد سن‌زدگی در استان تقریباً به صفر رسیده بود و شاهد کاهش میانگین سن‌زدگی گندم‌ها به 17 صدم درصد بودیم علی‌رغم اینکه در سنوات قبل استان لرستان به عنوان کانون سن‌زدگی گندم به شمار می‌آمد.
بیرانوند در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه سیلوی کمال‌وند خرم‌آباد از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان لرستان احداث شده است، خاطرنشان کرد: سیلوی کمال‌وند در حال حاضر تنها سیلوی دولتی استان لرستان در منطقه خرم‌آباد است که از ظرفیت ۵۰ هزار تنی برخوردار بوده و در سال 81 به بهره‌برداری رسیده است. البته یک سیلوی دولتی دیگر هم به ظرفیت 16 هزار تن داشتیم که سال گذشته در قالب اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار گردید. مجموعاً از 800 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی استان لرستان 150 هزار تن متعلق به بخش دولتی و مابقی متعلق به بخش خصوصی است.
وی بیان کرد: سالیانه میان 250 تا 300 هزار تن گندم تولیدی در استان به مصرف می‌رسد و مابقی در قالب برنامه حمل شرکت بازرگانی دولتی ایران به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
امسال ما در مناطق جنوبی استان با 20 درصد افزایش تولید روبرو بوده‌ایم و با توجه به اینکه خرید در مناطق مرکزی استان هنوز در مراحل ابتدایی است، در آینده باید دید در این مناطق میزان خرید گندم به چه سطحی می‌رسد. تا کنون 91 هزار تن گندم خریداری کرده‌ایم ضمن اینکه امسال با توجه به اینکه منطقه پلدختر دچار سیل شد اما میزان خرید گندم نسبت به سال گذشته در این منطقه بیشتر بود، به طوری که سال گذشته 11 هزار تن گندم در پلدختر خریداری شد و امسال میزان خرید در این منطقه به 16 هزار تن رسید و خوشبختانه خسارات چندانی به اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر وارد نشد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان لرستان منطقه 12 در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه با توجه به دستورالعمل شرکت بازرگانی دولتی ایران امسال مبارزه با قاچاق گندم به صورت جدی در استان لرستان انجام شد، ابراز کرد: حدود 2 هزار نانوایی در سطح استان داریم که حدوداً 1200 واحد صنفی لواش‌پز هستند. ضمن اینکه استان از کیفیت مطلوبی در حوزه گندم و آرد برخوردار است و صرفاً گندم‌های محلی در لرستان در بخش یارانه‌ای تبدیل به آرد می‌شوند.
به گفته بیرانوند، 80 درصد مطالبات گندم‌کاران لرستان در فصل خرید امسال تا کنون پرداخت شده و همچنین بالغ بر 80 درصد کلزاکاران مطالبات خود را دریافت نموده‌اند.
در بخش بعدی، رحمتی کارشناس پژوهشکده شرکت غله و خدمات بازرگانی استان لرستان منطقه 12 به خبرنگاران گفت: خوشبختانه تولید انواع گندم در استان دست ما را برای اختلاط گندم باز گذاشته و سعی ما بر این است که هدایت گندم به مراکز ذخیره‌سازی طولانی مدت استان صورت گیرد تا شرایط اختلاط مناسب برای کارخانجات استان فراهم گردد.
وی افزود: خوشبختانه کارخانجات با اخذ تسهیلات به‌روزرسانی شده‌اند و می‌توانیم ادعا کنیم جزو سه استان برتر در صنعت آردسازی کشور هستیم.
رحمتی ادامه داد: در سنوات اخیر تعداد سه کارخانه در شهرستان الیگودرز به‌روزرسانی شده و یک کارخانه مجهز دیگر تا ماه آینده در منطقه الیگودرز فعال خواهد شد.
کارشناس پژوهشکده شرکت غله و خدمات بازرگانی استان لرستان در خاتمه با بیان اینکه کیفیت نان در سطح استان تحت کنترل است، تصریح کرد: آموزش نانوایان را به طور مستمر دنبال می‌کنیم و دوره‌های آموزشی برایشان برگزار می‌گردد.
وی در ادامه پروسه عملیات تخلیه گندم را در سیلوی ملکی کمال‌وند برای خبرنگاران توضیح داد.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ١٩ تير ١٣٩٨        ساعت:     ٢٢:٠١

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...