صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  رتبه کیفی نان مشهد چند است؟

  اختصاصی/مشهد مقدس سالیانه علاوه بر جمعیتی که دارد، پذیرای جمعیت شناوری از زائران اقصی نقاط کشور است که قطعا با توجه به این مساله، نان در این شهر سرانه مصرف زیادی را به خود اختصاص داده و ضروری است از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار باشد؛ این درحالی است که متاسفانه نان مشهد کیفیت چندانی نداشته و ضایعات و دورریز نان در این شهر مقدس بسیار بالاست. طی گفت‌وگو با تعدادی از مسئولین این شهر، موضوع کیفیت نان را بررسی نمودیم که در ادامه خواهید خواند؛

            

ابراهیم براتی، رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در گفت‌وگو با غلات نیوز در خصوص این مساله توضیح داد: کیفیت پایین نان به دلیل کیفیت پایین آردهای دولتی است که البته اتحادیه طی نامه‌ای کتبا این مساله را به شرکت غله استان گزارش داده و مسئولین این دستگاه اظهار می‌کنند که مشکل از کیفیت پایین گندم‌هاست.
با صدور مجوز احداث آزادانه نانوایی در کشور، مشهد یکی از شهرهایی بود که با معضل زیادی در این زمینه روبه‌رو شد که البته دستگاه‌های مسئول از همان ابتدا در راستای ساماندهی این واحدها وارد عمل شدند اما مهم‌ترین معضل این مساله، ورود افراد غیرحرفه‌ای به صنف بود که قطعا این مساله در وهله اول افت کیفیت نان را در پی داشت.
براتی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه واحدهای غیرمجاز خودسرانه احداث شده‌اند و نیروی انسانی شاغل در این واحدها هیچ‌گونه تخصصی در حوزه نان ندارند که البته ساماندهی این واحدها از سوی اتحادیه با همکاری اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره اماکن همچنان ادامه دارد و از هزار واحد غیرمجاز، تاکنون تکلیف بخش زیادی روشن شده است.
در ادامه، شیرین محمدی‌نیا، مدیرکنترل کیفیت کارخانه خوشه طلایی سپید استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که دلیل کیفیت پایین نان چیست، گفت: کیفیت آرد مستقیما به کیفیت گندم‌های دریافتی کارخانه برمی‌گردد و نوع گندمی که ما دریافت می‌کنیم از سطح کیفی متوسطی برخوردار است و امیدوارم روزی برسد که مسئولین گندم‌ها را بر حسب نیاز هر استان به لحاظ کیفی تقسیم‌بندی و اختلاط کنند.
وی افزود: اما بخش دیگر افت کیفی نان ناشی از عدم آموزش نانوایان است که متاسفانه شهر مشهد واحدهای نانوایی غیرمجاز زیادی دارد و غالبا نیروی انسانی شاغل در این واحدها از مهارت و آگاهی مناسبی در حوزه پخت نان برخوردار نبوده و آموزش‌های لازم را ندیده‌اند که همین مساله افت کیفیت نان را به دنبال دارد.
محمدی‌نیا ادامه داد: گاهی پیش آمده که ما با آرد تولیدی در کارخانه قبل از عرضه به بازار به صورت آزمایشی پخت نان را انجام داده‌ایم و کاملا مقبول بوده اما نانوایان به کیفیت همان آرد اعتراض کرده‌اند!
مدیر کنترل کیفی کارخانه آرد خوشه طلایی سپید در ادامه خاطرنشان کرد: با قطعیت می‌توان گفت متاسفانه مصرف جوش شیرین هنوز در میان نانوایان مشهد رواج دارد و مسئولین ذی‌ربط باید در این خصوص برخوردهای جدی اعمال کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه چانه نان‌ها وزن استانداردی ندارد، ابراز کرد: طی تحقیقات میدانی گسترده‌ای که ما داشته‌ایم متاسفانه وزن استانداردی برای چانه نان تعریف نشده و غالبا در واحدهای صنفی کاهش وزن چانه مشاهده می‌شود که این مساله ارتباطی مستقیم با افزایش میزان دورریز نان دارد چرا که با کاهش وزن چانه، نان نازک‌تر شده بنابراین سریع تر خشک و تبدیل به ضایعات خواهد شد.
در ادامه حامد انوری، مدیرکنترل کیفی آزمایشگاه شرکت غله و خدمات بازرگانی مشهد  با تاکید بر اینکه گندم‌های تحویلی به کارخانه‌ها در بخش دولتی هیچ مشکلی ندارد و از کیفیت مطلوبی برخوردار است، به خبرنگار ما گفت: اگر اتحادیه صنف نانوایان از کیفیت آرد و انجمن صنفی کارخانه‌ها نیز از کیفیت گندم‌های دریافتی شکایت دارند، باید با دلیل و مستندات همراه با نتایج آزمون به ما ارائه دهند و اینکه با اظهار نظر شفاهی بگویند کیفیت آرد و نان پایین است، مشکلی را حل نمی‌کند. ضمن اینکه تاکنون گزارشی از سوی کارخانه‌ها به صورت کتبی یا شفاهی در خصوص کیفیت پایین گندم‌ها به ما انعکاس داده نشده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هر یک از دستگاه‌های متولی باید به مسئولیتی که در زنجیره تولید نان به آن‌ها واگذار شده عمل کنند، ابراز کرد: شرکت غله وظیفه خرید و توزیع گندم‌ها را بر عهده دارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت، مسئول رسیدگی و نظارت بر حوزه کیفیت آرد و نان است.
انوری تصریح کرد: بر اساس آنچه در جلسات کارگروه گندم، آرد و نان مشهد بیان می‌شود، در حال حاضر نان مشهد به ویژه در بخش آزادپزی از سطح کیفی مطلوبی برخوردار است.
مدیرکنترل کیفی آزمایشگاه شرکت غله منطقه ۵ در خاتمه با بیان اینکه متاسفانه نانوایان مشهد به ویژه واحدهای سنگک‌پز به دنبال پخت نان با آرد سفید هستند، گفت: پروسه نول‌کشی از گندم‌ها، عدم مهارت نانوایان و تکنولوژی واحدهای آسیابانی، از عواملی است که بر کیفیت آرد و نان اثر مستقیم دارد.

 

                                     تاریخ:      يکشنبه ١٩ خرداد ١٣٩٨        ساعت:     ٠٩:٥٥

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...