صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  گزارش غلات نیوز از برنامه‌های عملیاتی شرکت‌های غله در تعیین سهمیه واقعی واحدهای صنفی آزادپز

  اختصاصی/ میزان سهمیه تعریف شده از سوی برخی اتحادیه‌ها برای تعدادی از واحدهای صنفی، بالاتر از حد متعارف بود که این موضوع منجر به افزایش حجم تقاضای آرد در سامانه فروش آرد سایر مصارف نسبت به ماه‌های گذشته شد.

            

طبیعی بود که متولیان امر اجازه ندهند به دلیل ایجاد تقاضای کاذب، در سامانه گندم بیشتری فروخته شود. به همین جهت موضوع در کارگروه ملی گندم، آرد و نان مطرح، نتیجه آن تنظیم و نهایتا منجر به ابلاغ مصوبه‌ای شد که مطابق با آن کارگروه‌های استانی گندم، آرد و نان مکلف به تشکیل اکیپ‌های بازرسی متشکل از نمایندگان استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، کارخانه‌ها، اتحادیه‌ها و شرکت‌های غله شدند تا پس از بازدید میدانی و تعیین کیل مصرف، تقاضای آرد مصرفی هر واحد در سامانه اصلاح شود تا زمینه خرید آرد مازاد و شکل‌گیری بازار سیاه و نیز دلالی و فروش خارج از شبکه، به حداقل ممکن برسد.
اما خبرنگار ما در خصوص بررسی اجرای مصوبه کارگروه ملی گندم، آرد و نان به سراغ چند تن از مدیران عامل شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی که از اعضای این اکیپ‌های بازرسی هستند، رفت که در ادامه خواهید خواند؛

*راستی‌آزمایی لیست ارائه شده از سوی اتحادیه در استان البرز
ولی گودرزوند چگینی، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان البرز در این باره گفت: بر اساس لیستی که اتحادیه خبازان به ما تحویل داده، گروهی متشکل از استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و نماینده‌ای از آزمایشگاه شرکت غله تشکیل دادیم و بازرسی‌ از واحدهای صنفی طبق همان لیست صورت می‌گیرد تا یک راستی‌آزمایی انجام شده و میزان سهمیه واقعی هر واحد نانوایی مشخص شود.

*واحدهای صنفی آزادپز در سیستان و بلوچستان به شدت تحت کنترل هستند

غلامعلی گنجعلی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 11 در این باره با بیان اینکه میزان سهمیه واحدهای آزادپز در سیستان و بلوچستان بر حسب آمار سرانه جمعیتی استان آنالیز شده است، گفت: واحدهای صنفی آزادپز به صورت کامل از سوی گروه بازرسی متشکل از اداره بهداشت، استاندارد، اداره تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در بازدیدهای دوره‌ای رصد و کنترل می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه بررسی میزان سهمیه واقعی واحدهای صنفی آزادپز در استان سیستان و بلوچستان به شدت کنترل می‌شود، افزود: البته علاوه بر آن، یک کارگروه بازرسی هم اختصاصاً از سوی شرکت غله طراحی گردیده که بازدید از واحدها را به صورت سرزده و در ساعات غیراداری انجام خواهند داد.
گنجعلی ادامه داد: بازرسان شرکت غله در بازدیدهای سرزده خود از واحدهای صنفی میزان سهمیه دریافت شده و میزان مصرف نانوا را بررسی کرده و مطابقت می‌دهند و در صورتی که میزان مصرف نانوا با میزان دریافتی‌اش ناهماهنگ باشد، تخلف کسری آرد و توزیع خارج از شبکه ثبت خواهد شد و نهایتا در مواردی که میزان تخلف سنگین‌تر بوده و یا نانوا در مراحل بعدی نیز مرتکب این تخلف شود، سهمیه‌اش به طور کامل قطع خواهد شد.

* ارائه یک فرم خود‌اظهاری به نانوایان یزد برای تعیین سهمیه واقعی

در ادامه، حمیدپایدار اردکانی، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان یزد بیان کرد: بازرسان و کارشناسان ما، میزان مصرف و پخت نانوا در سامانه طی سه ماه گذشته، خود‌اظهاری نانوا (در این خصوص فرم‌هایی تعبیه شده که در اختیار واحدهای نانوایی قرار می‌گیرد تا خودشان میزان سهمیه واقعی‌شان را اظهار نمایند)، کارشناسی مشترک شرکت غله و اتحادیه در بازدید نانوایی و مصرف چهارماه گذشته نانوایان طبق تأیید کارخانه‌های آرد (ارائه برگه خرید آرد نانوا از کارخانه) را در بازدید از واحدهای صنفی استان جهت بررسی میزان سهمیه واقعی هر واحد در نظر می‌گیرند.
پایدار اردکانی با بیان اینکه در بازرسی‌ها مواردی مشاهده گردیده که متاسفانه سهمیه دریافتی از سوی برخی واحدها بیش از حد مجاز و نامتعارف بوده و کارشناسان برخوردهای لازم را ترتیب داده و میزان واقعی مصرف نانوا را ثبت نموده‌اند، خاطرنشان کرد: البته باید گفت سختگیری بیش از حد در مصرف آرد 9 هزار ریالی در طولانی‌مدت جوابگو نخواهد بود اگرچه هدف از این امر، شفاف‌سازی بوده و واحدهای صنفی آزادپز باید سهمیه واقعی خود را دریافت کنند اما وقتی از ابتدا به این صنف اعلام شده بود که آزادپز هستند و در خرید آرد محدودیتی ندارند پس با سهمیه‌بندی عملا دیگر بحث آزادپزی معنایی پیدا نمی‌کند.
البته با اجرای این امر، پیش‌بینی می‌شد مصرف آرد یارانه‌ای افزایش یابد که در استان یزد این اتفاق افتاد.

* در نظر گرفتن ملاک‌هایی برای تعیین سهمیه در استان مرکزی که رقابت ایجاد می‌کند
 
اما ملکی، معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این باره به غلات نیوز توضیح داد: ملاک ما در تعیین سهمیه واقعی نانوایان، در نظر گرفتن تجربه نانوایان، سوابقی که از نانوا در دست داریم، نظر کارشناسی اتحادیه و اتاق اصناف، رعایت موارد بهداشت فردی و محیطی، میزان رضایتمندی مشتری، نصب تابلوی مشخصات نانوایی در محل نانواخانه، برخورداری از کارت بهداشت، ترازوی دیجیتال و دستگاه کارتخوان خواهد بود. درواقع بررسی این مسائل و لحاظ آن در تعیین میزان سهمیه می‌تواند باعث ایجاد رقابت شود و در نهایت اینکه خبازی‌ها به اصلاح وضعیتشان اهمیت می‌دهند که این مساله ارتقای کیفیت نان را در پی خواهد داشت.
وی افزود: بازدیدها به صورت مشترک با سازمان‌های ذی‌ربط انجام می‌شود و سهمیه‌های دریافتی به صورت دوره‌ای در واحدهای نانوایی چک خواهند شد. البته گاهی مواقع بازدیدها منجر به کاهش سهمیه نیز می‌شود. نانوایانی که سهمیه واقعی خود را دریافت نمی‌کردند، از سوی بازرسان شناسایی و از سهمیه‌شان کسر می‌گردد.
البته در برخی موارد خاص، گزارشی از یک واحد نانوایی به ما انعکاس داده می‌شود که بازرسان ما سریعا مراجعه و واحد مذکور را مورد بررسی قرار خواهند داد.

* تشکیل یک کمیته پایش متشکل از کارشناسان خبره دستگاه‌های ذی‌ربط برای تعیین سهمیه واقعی نانوایان

مجید نژاد بیگلری، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان هم در این باره به غلات نیوز گفت: ما بر اساس دستورالعمل شرکت بازرگانی دولتی ایران یک کمیته پایش متشکل از کارشناسان خبره دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل دادیم که به صورت نامحسوس نظارت بر واحدهای صنفی آزادپز را انجام خواهند داد.
به گفته نژاد بیگلری، نوع پخت، میزان فروش، کیفیت نان، محله قرارگیری واحدهای نانوایی، ساعات کار و کوچک یا بزرگ بودن واحد نانوایی، ملاک اندازه‌گیری سهمیه واقعی نانوایان آزادپز استان کرمان است.
وی افزود: در بازرسی‌ها به ندرت مشاهده شده که واحدی سهمیه واقعی خود را دریافت نکرده باشد که البته به سرعت با این مساله برخورد و سهمیه واحد مذکور اصلاح گردیده است.


 

                                     تاریخ:      شنبه ٢٥ اسفند ١٣٩٧        ساعت:     ١٢:٠٥

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...