صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان:

  طبق نظرسنجی‌ها، رضایت مردم از کیفیت نان در سطح استان 87 درصد است

  اختصاصی/ مهدی یحیی در ادامه با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده، رضایت نسبی مردم از کیفیت نان در سطح استان 87 درصد است، اظهار کرد: البته فاکتور کیفیت در فصول مختلف سال متغیر است.

            

در استان سمنان با توجه به اینکه سختی آب در فصول گرم سال بالاست و دما به 48-47 درجه می‌رسد، با افت کیفیت نان مواجه می‌شویم که البته کارشناسان هم این مسأله را تأیید می‌کنند و در فصل پاییز و نیمه دوم سال با افزایش کیفیت روبه‌رو می‌گردیم اما در مجموع برابر دستورالعمل‌های صادر شده در حوزه فاکتور کیفیت، طبق نظرسنجی‌ها حدوداً 87 درصد رضایت نسبی در حوزه آرد و نان استان وجود دارد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفت‌وگو با غلات نیوز خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان سمنان از بالغ بر 700 واحد نانوایی آزادپز و دولتی‌ برخوردار است. با توجه به بخشنامه‌ای که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مردادماه امسال صادر شد در حال حاضر سامانه صدور پروانه کسب نانوایی بسته شده اما پرونده‌هایی که از قبل مردادماه جهت اخذ پروانه کسب اقدام نموده بودند، در حال صدور مجوز هستند.
وی با اشاره به نحوه بازرسی‌ها از واحدهای خبازی استان سمنان بیان کرد: طی آخرین آماری که از هفت‌ماهه سال جاری از مجموع استان سمنان به دست آمده، 6 هزار و 275 واحد خبازی مورد بازرسی قرار گرفته که در این راستا، 295 پرونده تخلفاتی به ارزش ریالی بالغ بر 528 میلیون ریال به ثبت رسیده است.
عمدتاً سه عنوان تخلفاتی در واحدهای نانوایی مشاهده می‌شوند که به ترتیب کم‌فروشی در صدر تخلفات قرار دارد، دوم تعطیلی خودسرانه یا عدم رعایت ماده 17 قانون نظام صنفی است مبنی بر تعطیلی خودسرانه یا تعجیل در تعطیلی و یا دیر باز کردن واحد صنفی که با توجه به اینکه ساعات کار در کمیسیون نظارت استان تأیید شده است، در صورت عدم رعایت، تخلف نقض قانون برای آن واحد صنفی ثبت خواهد شد و سومین تخلف عرضه خارج از شبکه آرد است؛ برابر قانون، آرد یارانه‌ای که در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌دهیم باید در همان واحد صنفی مورد استفاده قرار بگیرد که متأسفانه بعضاً از سوی برخی متصدیان واحدهای نانوایی به دیگر صنوف سرازیر می‌شود.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: وظیفه ذاتی ما نظارت و بازرسی است و بخشی از واحدهایی که مورد بازرسی قرار می‌گیرند، واحدهای نانوایی هستند. در هر شهرستان تابعه، ما از دو بازرس به عنوان بازرس آموزش‌دیده و کارشناس ویژه حوزه آرد و نان برخورداریم که در مقاطع صبح، ظهر و عصر، واحدهای نانوایی را مورد بررسی قرار می‌دهند.
بازرسی‌های مداوم و رصد کامل واحدهای نانوایی و آموزش نانوایان، از جمله اقداماتی است که معاونت بازرسی و نظارت سازمان در جهت جلوگیری از ایجاد تخلفات در واحدهای صنفی نانوایی در دستور کار خود قرار داده است. ضمن اینکه سامانه آرد سایر مصارف که با همکاری بانک سپه و شرکت غله و خدمات بازرگانی راه‌اندازی گردیده، در بحث نظارت بسیار کمک‌حال ما بوده و به واسطه این سامانه، چرخه خرید گندم 900 تومانی تا استحصال آرد و فروش آن به واحدها کاملاً تحت کنترل قرار می‌گیرد.
یحیی در بخش دیگر اظهاراتش به اقداماتی که در جهت ارتقاء کیفیت و افزایش سبوس‌گیری نان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان صورت گرفته است، اشاره نمود و گفت: ما در این راستا کمیته‌ای را تحت عنوان کمیته بهبود کیفیت نان تشکیل داده‌ایم. کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط حوزه آرد و نان، صاحب‌نظران این حوزه و اعضای کارگروه آرد و نان استان عضو این کمیته هستند.
ما حداقل هفته‌ای 8 بار با اعضای این کمیته صرفاً به منظور بررسی کیفیت نان به سطح واحدهای نانوایی مراجعه می‌کنیم. در هر شهرستان این کمیته به شکل منفک تشکیل شده ضمن اینکه یک کارشناس از سازمان فنی و حرفه‌ای هم به منظور آموزش نانوایان در این کمیته حضور خواهد داشت. همه اعضای کمیته دارای تحصیلات مربوطه و کارشناس متخصص و صاحب‌نظر در حوزه آرد و نان هستند.
وی ادامه داد: همچنین یکی از ضوابط سازمان در صدور پروانه کسب، الزام در برخورداری از گواهی فنی و حرفه‌ای است. متقاضیان اخذ پروانه کسب باید تحت نظر یک کارشناس فنی و حرفه‌ای در حوزه مواد غذایی صرفاً آرد و نان، به صورت عملی آموزش ببینند. به این منظور در سازمان فنی و حرفه‌ای مراکز استان‌ها تمام تجهیزات و تأسیسات پخت نان نصب شده و نانوایان علاوه بر گذراندن یک دوره تئوری باید الزاماً به صورت عملی هم تحت آموزش قرار گیرند. پس از اتمام آموزش اگر متقاضی حداکثر رتبه را نسبت به امتیاز تعیین شده کسب کند، در راستای صدور پروانه کسب وی اقدام خواهد شد.
یحیی در ادامه در خصوص وضعیت تولید و مصرف نان سبوس‌دار در استان سمنان گفت: زمانی که کارگروه آرد و نان استان به منظور بررسی قیمت و وزن نان تشکیل جلسه می‌دهد، یکی از بندهایی که در این جلسه تصویب می‌شود، استفاده از نوع آرد است. در حال حاضر برای تولید نان سنگک استفاده از آرد 10 درصد سبوس‌گیری شده، نان لواش آرد 15 درصد و نان‌های تافتون و بربری آرد 18 درصد سبوس‌گیری شده در استان به تصویب رسیده و واحدهای خبازی ملزم به رعایت آن هستند. بازرسان ما در پایش واحدهای نانوایی به منظور بررسی استفاده از آرد منطبق با نوع نان تولیدی، آرد واحد را نمونه‌گیری و برای بررسی درصد خاکستر به آزمایشگاه شرکت غله می‌دهند که اگر درصد سبوس آرد مطابق با آنچه روی کیسه ذکر شده، نباشد، کارخانه آرد مورد نظر باید در برابر این مسأله پاسخگو باشد.
وی افزود: معاونت بهداشتی اداره بهداشت استان سمنان در خصوص سبوس نظریه‌های خوبی دارد که در کارگروه آرد و نان استان در این‌باره به نتیجه مشخصی رسیده‌ایم و اقداماتی نیز در این راستا تدوین گردیده است. حتی بنرهایی را هم در خصوص فواید سبوس در سطح واحدهای نانوایی سنگک نصب کرده‌ایم اما متأسفانه هنوز نتیجه صد درصدی از اشاعه فرهنگ مصرف نان سبوس‌دار در سطح استان حاصل نشده است. متأسفانه ظاهر نان برای مردم سمنان بسیار اهمیت دارد و بعضاً مردم به رنگ سیاه و سفید نان معترض می‌شوند. قطعاً اگر مردم از فواید سبوس برای بدن آگاهی پیدا کنند، به رنگ تیره نان اعتراض نخواهند کرد. طبق آزمایشی که ما در یک واحد نانوایی مصرف‌کننده آرد 10 درصد سبوس‌گیری شده انجام دادیم، واکنش‌های مردم از نزدیک نسبت به رنگ نان قابل مشاهده بود.
البته فرهنگ‌سازی از طریق رسانه صدا و سیما را در دستور کار قرار داده‌ایم اما با توجه به اینکه هزینه‌بر است، در صورتی که بحث مالی آن حل شود، از این طریق به منظور تبلیغ و فرهنگ‌سازی نان سبوس‌دار وارد عمل خواهیم شد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در ادامه خاطرنشان کرد: البته باید این مسأله را در نظر گرفت که فرهنگ‌سازی فقط از سوی یک دستگاه قابل حل نخواهد بود و همه ارگان‌های ذی‌ربط به این منظور باید به صورت متحد با یکدیگر وارد عمل شوند و فرهنگ مصرف نان سبوس‌دار استاندارد را در میان مردم جا بیندازند. متأسفانه در این راستا یک فرهنگ اشتباه میان مردم رایج شده و آن این است که بعضاً از نانوایان تقاضا دارند سبوس را جداگانه روی نان اضافه کنند. این مسأله صراحتاً رد می‌شود و به هیچ عنوان قابل قبول نیست. این تخلف در استان سمنان مشاهده شد که بازرسان ما تذکرات لازم را به واحدهای خبازی دادند. از لحاظ پزشکی اضافه کردن سبوس روی سطح نان پس از مرحله تخمیر خمیر به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که مقاومت سبوس در مقابل آتش بسیار کم بوده و هنگامی که بدون طی کردن مرحله تخمیر روی سطح خمیر قرار می‌گیر، تمام فواید خود را از دست خواهد داد ضمن اینکه سبوس با توجه به داشتن اسید فیتیک بالا در صورتی که تخمیر نشود، مانع جذب آهن و مواد مغذی در بدن خواهد شد.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ١ اسفند ١٣٩٧        ساعت:     ١٥:٤٦

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...