صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری مطرح کرد:

  تعامل شرکت بازرگانی دولتی با وزارت ارشاد در جهت ارتقای فرهنگ مصرف نان در جامعه

  اختصاصی/نشست خبری دکتر یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران صبح امروز در محل این شرکت برگزار شد.

            

به گزارش غلات نیوز، دکتر سیف در ابتدای این نشست در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه خرید تضمینی دانه‌های روغنی  به پایان رسیده است، گفت: قریب به 58 هزار تن سویا، کلزا و آفتابگردان خریداری شده و قریب به 385 هزار تن دانه نیز به غیر از دانه‌های روغنی خریداری کرده‌ایم. در مجموع 10 هزار و 500 میلیارد ریال وجه به کشاورزان پرداخت گردیده و پروژه خرید تضمینی سال زراعی 97-96 به پایان رسیده است. همچنین در پروسه خرید تضمینی سال گذشته 50 درصد از ارزش کالای خریداری شده را به صورت نقدی پرداخت کردیم و مابقی بین 1 ماه تا 45 روز پرداخت شد که البته در مقاطعی این هدف‌گذاری محقق نگردید و حتی در مقاطع کوتاه‌مدت تا 15 روز با تأخیر پرداخت کردیم.
سیف ادامه داد: در خصوص پروژه خرید تضمینی سال زراعی 98-97،شورای اقتصاد پس از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، قیمت‌های خرید تضمینی را تصویب نمود که افزایش قابل توجهی در حوزه خرید تضمینی گندم لحاظ شده است. خوشبختانه با الطافات رئیس جمهور و پیگیری‌های دکتر حجتی، وزیر محترم جهاد کشاورزی، این مسأله محقق شد و امسال کشاورزان با دلگرمی بیشتر به کشت گندم می‌پردازند. قیمت هر کیلوگرم گندم 16 هزار ریال تعیین گردیده که تقریباً نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: ما پروژه خرید تضمینی سال زراعی گذشته را ارزیابی نمودیم و بر همین اساس فرمت‌هایی را برای استانداران، مدیران غله و سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور ارسال کرده‌ایم. نقاط قوت و ضعف مشخص گردیده و پس از اعلام شورای اقتصاد و مشخص شدن قیمت تضمینی گندم، از ابتدای دی‌ماه فعالیت خود را برای شروع خرید تضمینی سال بعد آغاز خواهیم کرد. همچنین از اواسط ماه جاری فراخوان مراکز خرید تضمینی اعلام و قبل از ورود به اردیبهشت‌ و فروردین‌ماه 98، با توجه به مقطع زمانی برداشت استان‌ها، مراکز خرید مستقر خواهند شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه در نظام خرید تضمینی جدید چند نکته بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت، در این خصوص اظهار کرد: تسهیل و رفاه کشاورزان برای تحویل محصولاتشان، کاهش هزینه‌های دولت و افزایش بهره‌وری در حوزه حمل و نقل، ارتقاء کیفیت و تأمین مناسب گردش مالی این پروژه بزرگ، از جمله مسائلی است که برای فصل خرید آینده به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: هر ساله طی مراسمی نمونه‌های بخش کشاورزی معرفی می‌شوند که امسال با توجه به ادغام بخش‌های مرتبط بازرگانی با حوزه کشاورزی، یک مرکز خرید نمونه، یک سیلودار نمونه و همچنین یک کارخانه آرد نمونه با مشارکت صنف و انجمن‌های صنفی معرفی خواهند شد.
سیف در بخش دیگری از اظهاراتش به سامانه آرد سایر مصارف که از ابتدای دی‌ماه آغاز به کار کرده، اشاره نمود و در این‌باره تصریح کرد: با توجه به تجربه خوب در کنترل و نظارت بر مصرف صحیح در حوزه گندم یارانه‌ای و نیز با توجه به گزارش‌هایی که در خصوص قاچاق گندم و آرد در کشور منعکس می‌شد، مقرر گردید برحسب تصمیمات سران سه قوه به جهت نظارت بیشتر بر کالای اساسی گندم و آرد، سامانه آرد سایر مصارف ایجاد گردد که پروژه آن از بهمن‌ماه سال گذشته رقم خورد. در شهریورماه امسال این سامانه در یکی از استان‌ها به صورت پایلوت اجرایی شد و امروز کلیه گندم‌های عرضه شده در بخش آزاد و یارانه‌ای از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران کاملاً رصد می‌شود.
قریب به 400 کارخانه آرد و 25 هزار واحد صنفی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند. همچنین تا به امروز قریب به 58 هزار تن آرد ظرف 10 روز گذشته در سامانه سفارش‌گذاری شده و قریب به 55 هزار تن نیز از این میزان تأیید گردیده‌ که 80 درصد آن حمل و مابقی در حال حمل است.
سیف در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته در راستای کیفیت نان خاطرنشان کرد: طبق آخرین ارزیابی‌ها در راستای کیفیت نان که در آذرماه جاری انجام شده، بالغ بر 2800 نمونه نان مورد آزمایش قرار گرفته که نان سنگک از 100 نمره، نزدیک به 87 درصد نمره کیفی را اخذ نموده است. همچنین نمره کیفی نان بربری 85 و به ترتیب نان‌های تافتون و لواش 83 و 84 بوده است.در مجموع میانگین کل دریافتی نمره کیفی نان‌ها 84 بوده که این میزان در مقایسه با آذرماه سال گذشته یک نمره افزایش داشته است.
سیف در ادامه به طرح نوسازی و بهسازی نانوایی‌ها اشاره نمود و در این‌باره گفت: طرحی با اتکا بر منابع بانکی بانک سپه به منظور نوسازی واحدهای نانوایی طراحی گردید و قرار شد به ازای هر واحد نانوایی 150 میلیون ریال تسهیلات وامی تخصیص داده شود که تا آبان‌ماه جاری 151 میلیارد ریال از این تسهیلات به واحدهای نانوایی کشور اعطا شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اقدامات شرکت بازرگانی دولتی ایران به جهت افزایش کیفیت نان تصریح کرد: هر ساله حدود 10 میلیون تن گندم خریداری می‌کنیم و 7 میلیون تن از این مقدار حمل و نقل می‌شود که 2 میلیون تن از آن به جهت ارتقاء کیفیت برای اختلاط صورت می‌گیرد. خوشبختانه در چند سال اخیر موجودی گندم ما از کیفیت لازم برخوردار بوده و گندم‌ها خواب لازم را در سیلوها داشته‌اند. کیفیت گندم‌ در حال حاضر متوسط رو به بالا است که البته برای نان‌های سنتی و تخت این کیفیت قابل قبول است. برای تولید آرد مخصوص نان‌های حجیم هم گندم از استان‌های فارس، خوزستان، گلستان و اردبیل ارسال  و در اختیار کارخانجات قرار می گیرد. البته بخشی از کیفیت نان به حوزه قیمت‌گذاری برمی‌گردد که این مساله در حال حاضر در برخی از استان‌ها حل شده و در برخی استان‌ها هم به تدریج در حال حل شدن است.
وی افزود: در حوزه ارتقای کیفیت نان چند موضوع را در روال حرکتی خود داریم. نخست اینکه با مراوداتی که با موسسات تحقیقاتی جهاد کشاورزی در سنوات اخیر انجام شده، در حال توسعه کشت گندم‌هایی هستیم که برای آرد خبازی کیفیت مناسبی دارند. همچنین تلاش می‌کنیم کیفیت خرید تضمینی بهتر شود. در همین راستا سال گذشته به استان‌هایی که گندم‌ها را در فضای باز خریداری می‌کردند، کرایه حمل تخصیص داده شد تا کشاورزان جهت تحویل گندم به سیلوهای بلندمدت استاندارد تشویق شوند. لذا سال گذشته یک و نیم میلیون تن کاهش خرید در فضاهای موقت داشتیم و بابت این رفتار، 95 میلیارد تومان صرفه جویی برای شرکت بازرگانی دولتی ایران حاصل شد.
سیف در این باره ادامه داد: در حوزه کارخانه‌های آرد، خوشبختانه امروز علی‌رغم همه تحریم‌ها و مشکلات، صنایع آرد ما بر لبه تکنولوژی دنیا حرکت می‌کند اما در حوزه نانواخانه 51 درصد از کیفیت نان استحصالی به مواد اولیه، 32 درصد به مهارت نانوا و 17 درصد به تجهیزات پخت بستگی دارد. در حوزه تجهیزات تلاش شده با همکاری بانک سپه، تسهیلاتی برای بهسازی نانوایی‌ها تأمین شود. همچنین در حوزه منابع انسانی تلاش کردیم با مسئولیت اتحادیه‌ها، نانوایان کشور تحت آموزش قرار گیرند که در همین راستا، آکادمی ملی نان ایران ظرف ماه آینده با مشارکت کانون هماهنگی زنجیره آرد و نان راه‌اندازی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه با اشاره به اقدامات فرهنگی صورت گرفته در جهت آگاه‌سازی مردم نسبت به نان باکیفیت گفت: در حوزه کشاورزی به ویژه گندم، آرد و نان، نیازمند بسته‌های فرهنگی هستیم تا مردم بدانند برای رسیدن به یک نان باکیفیت چه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد. در همین خصوص نشستی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کردیم و برنامه‌های فرهنگی در این نشست اتخاذ شد که تا قبل از پایان سال جاری به صورت تفاهم‌نامه میان شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت ارشاد منعقد خواهد شد. در تلاش هستیم جشنواره عکس خوشه، تداوم یابد، همچنین جشنواره فیلم صد ثانیه‌ای را در زنجیره گندم، آرد و نان خواهیم داشت. سال آینده در جشنواره فیلم‌های مستند، حقیقت و تجربه با فیلم‌سازان جوان در حوزه گندم، آرد و نان همکاری خواهیم کرد تا با مجموع این فعالیت‌ها بتوانیم بخشی از خلأهای فرهنگی در زنجیره گندم، آرد و نان را با اتکا به مسائل فرهنگی جبران کنیم. همچنین در حوزه آبیاری یکی از استراتژی‌های وزارت جهاد در حوزه گندم، کاهش مصرف آب بوده که در حال تحقق است. کاری ویژه‌ در این خصوص انجام شده و امروز می‌توانیم بگوییم که طرح آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی کشور افزایش یافته است.
معاون وزیرجهاد کشاوری در خاتمه در خصوص شرایط عرضه گندم در بورس بیان کرد: از ابتدای سال جاری قریب به یک میلیون و 700 هزار تن گندم در بورس به فروش رسیده، در حال حاضر هم از ابتدای دی‌ماه تا به امروز، 120 هزار تن گندم در قالب گندم سایر مصارف به کارخانه‌های آردسازی کشور از طریق بورس کالا تزریق گردیده است.


 

                                     تاریخ:      دوشنبه ١٠ دی ١٣٩٧        ساعت:     ١٣:٣٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...