صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  چرخ آسیاب گندمکاران نمی چرخد

  روزنامه رسالت در گزارش امروز خود به وضعیت کاشت گندم و قیمت خرید آن برای گندمکارن در سطح کشور پرداخته است.

            

به گزارش غلات نیوز از روزنامه رسالت، کاشتیم و کشتیم اما نه پولی داشت نه سودی، باز هم کاشتیم و کشتیم فقط پول کمتر از زحمت داشت، این بار کاشتیم اما نکِشتیم.
چون دیدند داخلی‌ایم و جذابیت خارجی ها را نداریم کاشتمان سوخت و رفتند از خارجی ها گندم وارد کردند بلکه جیب بیت‌المال را خالی کنند و چپ خودشان را پُر.
قصه چیدن پَر کشاورزان، جدید نیست. مردمان کم توقعی که خستگی شان با چای عصرانه‌ بعد از زحمت های
بسیار رفع می شود، تنها خواسته‌شان این است که همین دلخوشی کاشت و کشت گندم طلایی را از آن ها نگیرند.
اما ماجرا چیست؟
وزیر جهاد کشاورزی مورخ 3/11/1394 با استناد به ماده 16 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی واردات گندم را ممنوع اعلام کرد، آن روزها تاکید می شد که منع واردات گندم "به جز ورود موقت طبق مقررات گمرکی که فقط برای صادرات است" کماکان به قدرت خود باقی ا‌ست.
این جمله منع واردات گندم به جز ورود موقت برای صادرات مصداق این است که واردات فقط برای
بالا سری‌ها، رو سری‌ها، تو دلی‌ها، رو چشمی‌ها و رانتی‌ها مجاز است قانونش هم کردیم که وارد کنیم تا بتوانیم صادر کنیم. اما بعد از این که واردات گندم به موجب ابلاغیه شماره 020/32943 ممنوع اعلام شد با وجود تاکید بر مستمر بودن این قانون گندم های وارداتی تا پشت در ترخیص گمرک‌های کشور هم آمدند، سلامی و خوش بشی کردند و گویا مرخص هم شدند.
با وجود این قانون که در بهمن ماه سال 94 ابلاغ شد، واردات گندم همچنان باقی‌ است.
گفت و گویی با یکی از گندم کاران کرمانشاهی داشتیم که می گفت نرخ خرید تضمینی گندم امسال 1350 تومان است اما گفته اند سال بعد 1600 تومان خواهد شد، که باز هم مبلغی نیست که با نرخ تورم رشد کرده باشد.
دولت گویا خیلی موافق افزایش نرخ خرید تضمینی نیست و می گوید این نرخ بیشتر از نرخ گندم وارداتی است و من می توانم گندم وارداتی با نرخی پایین تر برای صرفه جویی در بودجه وارد کنم. این تفکر دولت نسبت به تولید داخل و چرخیدن چرخ زندگی هزاران نفر از کشاورزان مثل این است که دولت بیرون گود ایستاده باشد و بگوید لنگش کن...
کشاورزان اما لنگ کردن را خوب بلدند، با وجودی که نرخ خرید تضمینی در واقع با نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی که در تبصره 6 قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال 1368 افزایش نداشته، اما کشاورزان خوب توانستند این تفاوت را لنگش کنند و چرخ آسیاب شان را در آفتاب و مهتاب و شب تاب بچرخانند.
وضعیت جالبی‌ است، مثل شعر محمدعلی بهمنی، شاعر بزرگ کشور، که:
رسیده ها چه غریب و نچیده می افتند
به پای هرز علف های باغ کال پرست
در ادامه وارد کردن این کالای استراتژیک، مثل این است که گرمای عشق و غذای خانگی را به این دلیل که شاید خرجش کمی بیشتر باشد با غذای آماده‌ ارزان تر عوض کنیم.
آبان 95 تیتر زدند: واردات گندم پس از 2 سال ممنوعیت همچنان ادامه دارد
آذر ماه 96 تیتر زدند: گندم با وجود ممنوعیت واردات، تا پشت دروازه گمرک های کشور آمد
3 الی 4 سال است که در بطن خبرها می‌گویند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت چه دلیلی برای این واردات ممنوعه می آورند و این واردات چگونه تا پشت در گمرک‌ها آمده است؟
وزیر جهاد کشاورزی هم پاسخ دندان شکنانه ای دادند و گفتند به دنبال ایجاد مشکل در دولت نباشیم، منظور من از ممنوعیت واردات گندم میلیون تنی بوده.
ما کی دنبال ایجاد مشکل در دولت بودیم ما فقط منظورتان را متوجه نشدیم، وقتی خودتان قانون ممنوعیت صادر می کنید و خودتان دور می زنید، ما هم دنبال شما راه می افتیم نه دنبال مشکل!
قبل از انتشار تیترهای آبان و آذر مبنی بر ادامه دار بودن واردات، در 6 مهر ماه 1395 حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دستور بررسی واردات گندم در زمان ممنوعیت را صادر کرد، بعد از آن هم علی اکبر مهر‌فرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به عسکری، رئیس کل گمرک‌، واردات گندم را ممنوع اعلام کرد.
زمان آن است مقداری آمار و ارقام بدهیم تا موضوع شفاف‌تر شود، برگردیم به سال 94 که وزیر جهادکشاورزی واردات گندم را ممنوع اعلام کرد، که البته به نظر می‌رسد واردات گندم ممنوع نشده، چراکه براساس آمار رسمی منتشر شده طی هفت ماهه نخست سال 95، 299 هزار و 532 تن گندم به ارزش 75 میلیون و 515 هزار دلار از 10 کشور مختلف به ایران وارد شده است.
آلمان با39/29 درصد بزرگ ترین صادرکننده و آمریکا کوچک‌ترین واردکننده با سهمی معادل 0/56 درصد، و اما نرخ گندم وارداتی در سال 1397 طبق گفته های رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور اگر دولت بخواهد با ارز 4200 تومانی گندم وارد کند با توجه به نرخ جهانی این محصول، قیمت گندم وارداتی برای کشور در بنادر بیش از 1500 تومان تمام می شود.
به همین منظور با حسن برمکی، یکی از گندم‌کاران دزفول گفت و گویی داشتیم که در این مورد گفت: گندم های
ما امسال خرید تضمینی نداشت، سال گذشته خرید تضمینی به ما دادند، اکنون اما اگر هم تضمین خرید بدهند باز هم قیمت بسیار پایین است، یعنی مبلغی نیست که برای کشت گندم صرف داشته باشد، متاسفانه کشت گندم ما به سمت افول می رود، کشاورزان به سوی کشت های دیگر رو آورده اند و کاشت گندمی را رها کرده‌اند که مایحتاج سفره مردم است و نماد کل کشاورزی‌ ماست. او می گوید: قیمت خرید تضمینی برای ما بسیار کم است و حتی شرکت‌ها 2% هم از این مبلغ کم می کنند، قیمت خرید سال گذشته 1300 تومان بود که از بسیاری از کشاورزان حتی کم تر، حدود 1200 تومان می خریدند، این مشکلات کشاورز را نسبت به تولید گندم بی میل می کند و این سیاست طوری نیست که بتوانیم به خودکفایی گندم برسیم.
این کشاورز با بیان این که بعد از چندین ماه پول مان را مرحله ای می‌دهند، ادامه داد: 5 الی 6 سال پیش گندم مان را 2 تا 3 روز می فروختیم اما این روزها حتی
6 ماه هم شده که پولمان را نمی‌دهند یا مرحله ای
می دهند ما با همین پول ها مقداری کمک به کرمانشاه می کردیم به همین دلیل از وضع گندم کاری کرمانشاه هم مطلعیم، حتی به کشاورزان کرمانشاهی که زلزله زده است و نیازمند کمک است هم پول نمی دهند.
وی با اشاره به این که سم لیتری 5 هزار تومان بود
20 هزار تومان شد و اکنون لیتری 120 هزارتومان است، گفت: قیمت خرید تضمینی باید 1600 تومان به بالا باشد تا با این نرخ تورم برابری کند، اکنون ما نمی توانیم چرخ آسیاب هایمان را بچرخانیم، حتی ما با تحقیقات کشاورزی منطقه هم صحبت کرده ایم که بسیاری از مریضی هایی که امروز صعب‌العلاج هستند به دلیل همین سم و کودهای شیمیایی ا‌ست اما هیچ حمایت و مدیریتی هم نیست، ما باید حرف مان را به کجا بزنیم.
حسن برمکی می گوید: حتی گندم هم برای زکات فطریه مبلغی دارد اما از کشاورز که می خواهند بخرند مبلغی نصف قیمت آن، شاید هم کمتر می‌خرند و هیچ تضمینی هم برای خرید وجود ندارد، حتی
یک بار شخصی از گندم‌کاران منطقه، گندم برای خرید گرفت اما فرار کرد و رفت، مشکلات بی پایانی داریم که هیچ حمایت کننده ای برایمان نیست، این روزها حتی هزینه آب برای آبیاری زمین هایمان برای ما بسیار گران شده است.
او گفت و گو را با اشاره به قیمت بالای آب این‌گونه خاتمه می دهد: زمانی ما با سازمان آب مبلغی حدود 200 هزارتومان برای هزینه آب در ازای چند هکتار زمین قرارداد می‌بستیم، اما این روزها هزینه آب برای ما یک میلیون تومان یا بعضی مواقع بیشتر از یک میلیون تومان هم می شود، خدمات کشاورزی زمانی حمایت می کردند اما اکنون هیچ گونه حمایت یارانه ای و غیره وجود ندارد، ما همه چیز را آزاد می‌خریم، بسیاری از کشاورزان کشاورزی را رها کرده اند یا زمین ها را اجاره دادند و خانه نشین شده‌اند یا بسیاری از دوستان ما به دلیل سم پاشی های شیمیایی بیمار شده‌اند.
در پایان هم سعی داشتیم با اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، گفت و گویی داشته باشیم با سوال هایی مبنی بر این که:
_قانون ممنوعیت واردات گندم سال 94 ابلاغ شد، چرا با وجود این ممنوعیت واردات همچنان پابرجاست؟
_طی تحقیق های انجام شده وضعیت گندم‌کاران بسیار سخت است، چرا که هزینه آب و هزینه های سم پاشی بعد از نوسانات اخیر بسیار زیاد شده و طبق گفته های خودشان کاشت گندم دیگر برایشان سودمند نیست، چرا که سم از لیتری 5 هزار تومان به 20 هزار تومان و اکنون هر یک لیتر 120 هزار تومان است و خرید تضمینی، از بسیاری از گندم کاران صورت نگرفته است و نرخ خرید تضمینی طبق گفته های آن ها 1250 تا 1350 تومان طی سال های
96 و 97 بوده در صورتی که با نرخ تورم و بررسی ها
نرخ خرید تضمینی باید 1600 تا 1700 تومان باشد، نظر ایشان را جویا شویم که تنها گفتند: موارد گفته شده حاکی از اطلاعات ناکافی تهیه کننده می باشد.
با توجه به آمار و ارقام و گفت و گوی واقعی با کشاورزان گندم‌کاران این گزارش را تهیه کردیم و امید است وضعیت آن ها اندکی بهبود یابد.

 

                                     تاریخ:      شنبه ١٧ آذر ١٣٩٧        ساعت:     ١١:٠٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...