صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  برداشت غلات در فصل جدید و نتایج و انتظارات بازار

  اختصاصی/ نشانه‌های اخیر به کاهش میزان خروجی غلات در سال 2018 و چشم‌انداز منفی در فصل تجاری 2019-2018 اشاره می‌کند. تولید گندم در جهان، پیش‌بینی 3 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و به کمترین میزان در 4 سال گذشته رسیده است.

            

USDA  پیش‌بینی کرده است که بیشترین کاهش تولید سالانه، مربوط به اتحادیه اروپا و روسیه باشد. پیش‌بینی شده است که مصرف جهانی به رشد خود ادامه می‌دهد.
در میان نامعلومی‌هایی که در اختلافات تجاری اخیر به وجود آمده، بازارهای کشاورزی تا کنون با توجه به شرایط مطلوب ذخایر بیشتر محصولات، توانسته‌اند ثبات خود را حفظ کنند. با وجود افزایش رقم فاکتورهای واردات، بازارهای غذایی، آسیب‌پذیر مانده‌اند و شوک‌های آب و هوایی و توسعه‌ها را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. بر اساس گزارش دوسالانه FAO در مورد بازارهای جهانی غذا، همان‌طور که پیش‌بینی شده تولید کمتر از سطح رکورد سال قبل باشد، بازارهای گندم تنگنایی نسبی را درفصل تجاری 2019-2018 تجربه می‌کنند. همان‌طور که انتظار می‌رود مصرف از تولید بیشتر باشد، موجودی گندم احتمالا کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود میزان خروجی کل غلات در سال 2018 کاهش پیدا کرده و چشم‌اندازی منفی برای فصل تجاری 2019-2018 به وجود آورد. پیش‌بینی FAO برای خروجی غلات در سال جاری، 2 میلیارد و 586 میلیون تن است که 5/64 میلیون تن کمتر از رکورد خروجی در سال 2017 است. دپارتمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) پیش‌بینی کرده است که تولید گندم جهان در سال 2018، 732 میلیون تن خواهد بود که 3 درصد کاهش را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد. این رقم، کمترین رقم در میزان خروجی جهانی در چهار سال گذشته است. بیشترین میزان کاهش در اولین مقایسه سال به سال گندم، مربوط به اتحادیه اروپا و روسیه است که روی هم رفته کاهش 28 میلیونی از آن‌ها انتظار می‌رود در حالی که تولید گندم ایالات متحده 4 میلیون تن افزایش خواهد داشت. انتظار می‌رود تا مصرف جهانی افزایش یافته و بیشتر از میزان تولید در سال 2019-2018 شود.
افزایش مصرف در برابر کاهش تولید می‌تواند منجر به کاهش ذخایر گندم در جهان شود. در پیش‌بینی 264 میلیون تنی کنونی، ذخایر گندم جهان تا انتهای فصل 2019، 3/3 درصد کاهش پیدا خواهد کرد که بیشترین میزان کاهش در میان صادرکنندگان اصلی یعنی روسیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهد بود. با افزایش قیمت‌ها، بسیاری از صادرکنندگان ممکن است به صادرات هرچه بیشتر ذخایر خود پرداخته و ذخیره محدودتری را در انتهای فصل تجاری داشته باشند. همچنین با افزایش قیمت‌ها، واردکنندگان نیز ممکن است استفاده مفیدتری از ذخایرشان داشته باشند.

عدم قطعیت در قوانین صادرات گندم، قیمت این محصول را بالا برده است
تجار و آنالیزگران این حوزه بیان می‌کنند که ممکن است کشورهای اوکراین و روسیه نسبت به قبل گندم آسیابی کمتری را در سال جاری داشته باشند زیرا بارش باران در طول فصل برداشت به کیفیت محصولات آسیب رسانده است که همین امر منجر به ایجاد محدودیت در صادرات ناحیه دریای سیاه می‌شود. کی‌یو و موسکو بیان کرده‌‌اند که در حال حاضر نیازی به ایجاد محدودیت در صادرات گندم نیست و به گزارش رویترز، وزرای کشاورزی این کشورها به صورت دقیق به بررسی فعالیت‌های کشاورزی در فصل تجاری 2019-2018 می‌پردازند.  ترس‌هایی مبنی بر این وجود دارد که صادرات قدرتمند گندم ممکن است به افزایش هزینه‌های نان در هر دو کشور منجر شود که ضعیف شدن پول رایج داخلی و محصولات ضعیف در این کشورها، اخیرا منجر به افزایش قیمت غذا گشته است. جلسات وزرا با صادرکنندگان در ماه آگوست روی داد و به دلیل اینکه تجار بیان کردند ممکن است محدودیت‌هایی در صادرات غلات به وجود بیاید، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. تجار همچنین در ماه آگوست بیان کردند که ممکن است در ماه‌های سپتامبر تا دسامبر، صادرات افزایش پیدا کند و محدودیت‌هایی بعد از ماه دسامبر در صادرات به وجود آید.

تولید گندم در ترکیه
ترکیه کشوری خودکفا در زمینه گندم است اما ممکن است مشکلاتی در مورد مقدار و کیفیت گندم‌های تولیدی به وجود آید زیرا شرایط آب و هوایی تغییر پیدا کرده است. کاهش زمین‌های تحت کاشت، حوادث طبیعی و بیماری‌های گندم، روی این محصول و کیفیت آن در سال جاری تاثیر منفی گذاشته است. بر اساس گزارش انجمن مهندسان کشاورزی ترکیه‌ (TZMO)، این کشور در سال گذشته دارای 5/21 میلیون تن محصول گندم بود اما در سال جاری مقدار تولید به میزان دو میلیون تن کاهش پیدا می‌کند. مصرف گندم ترکیه معمولا حدود 1 تا 2 میلیون تن بیش از تولید داخلی است. این کشور سهم 3 درصدی را در تولید جهانی گندم دارد. یکی از جنبه‌های جالب در تجارت گندم ترکیه این است که این کشور به واردات گندم می‌پردازد اما به صادرات مقدار زیادی آرد نیز مشغول است. آسیابانان ترکیه در سال 2017 به صادرات 5/3 میلیون تنی آرد دست یافتند که نشان می‌دهد گندم وارداتی، پردازش شده و به شکل آرد صادر می‌شود. عراق بیشترین سهم را در واردات آرد ترکیه دارد و حدود 50 درصد آرد صادراتی این کشور به عراق که کشور همسایه‌اش است، می‌رود. در سال گذشته حدود 2/51 درصد از آرد ترکیه به عراق صادر شد و در طول 6 ماه نخست سال 2018، این مقدار 55/49 درصد بود. گفتنی است که روسیه، بزرگ‌ترین صادرکننده گندم جهان، منبع اصلی گندم ترکیه است.

 

                                     تاریخ:      يکشنبه ١٨ آذر ١٣٩٧        ساعت:     ٠٩:٠٠

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...