صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  سامانه آرد سایر مصارف کاربردی بوده است یا خیر؟!

  اختصاصی/ جلسات ابتدایی سامانه فروش آرد سایر مصارف از مردادماه امسال برگزار گردید و در نهایت از اواسط شهریورماه نسخه آزمایشی آن در اختیار استان سمنان قرار گرفت. این سامانه به عنوان سومین سامانه‌ای است که شرکت بازرگانی دولتی راه‌اندازی می‌کند و استان سمنان به عنوان پایلوت برای اجرای طرح انتخاب می‌شود.

            

زینب پرهیزکار، مسئول فناوری اطلاعات شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان در گفت‌وگو با غلات نیوز در خصوص این سامانه بیان کرد: از اواسط شهریورماه که نسخه آزمایشی در اختیار ما قرار گرفت، ما اطلاعات آزمایشی را وارد و تمامی فرایندها و عملیات‌های سامانه را تست نمودیم. موارد و مشکلات آن اعلام و برطرف شد و تقریباً از اوایل مهرماه نسخه اصلی آن در اختیار استان قرار گرفت و اطلاعات واقعی وارد سامانه گردیده و فروش ثبت شد که به دو صورت اینترنتی و پرداخت در شعبه انجام می‌شود. هر دو روش تا مرحله تحویل به خریدار در سامانه تست گردید و در حال حاضر این سامانه در حال اجراست و خوشبختانه مشکلی در فرایند آن وجود ندارد.
در ادامه با تعدادی از افرادی که از طریق این سامانه اقدام به خرید و یا فروش آرد نموده‌اند، در خصوص نحوه عملکرد سامانه به گفت‌وگو پرداختیم که خواهید خواند؛

محمد عسگرپور، یکی از نانوایان بربری‌پز آزاد در استان سمنان است که از طریق سامانه سایر مصارف، اقدام به خرید آرد نموده است. وی در خصوص نحوه عملکرد سامانه بیان کرد: متأسفانه گاهی پیش آمده که هزینه به صورت اینترنتی قابل پرداخت نبوده و ما مجبور بوده‌ایم برای پرداخت آن به شعبه اصلی بانک سپه مراجعه کنیم که این مسأله برای ما بسیار وقت‌گیر است.
وی ادامه داد: یک بار تمامی مراحل خرید آرد را انجام داده بودم اما وقتی به شعبه بانک رفتم، گفتند سامانه بسته است و باید روز بعد به بانک مراجعه کنم. در شرایطی قرار داشتم که در واحد نانوایی‌ام اصلاً آرد وجود نداشت و باید سریع‌تر آرد از سامانه خریداری می‌کردم و این مسأله منجر به تعطیلی نانوایی به دلیل در اختیار نداشتن آرد شد.

عسگرپور در ادامه با اشاره به اختلالاتی که گاهی در سامانه ایجاد می‌شود و پروسه تأمین آرد را دشوار و طولانی می‌کند، اظهار کرد: با روی کار آمدن این سامانه، وضعیت ما دقیقاً مانند واحدهای دولتی‌پز شده است. در گذشته این اختیار را داشتیم که از کارخانه‌های سراسر کشور آرد مورد نیازمان را تأمین کنیم اما با اینکه از اول به ما گفتند با وجود این سامانه باز هم امکان خرید آرد دلخواه از نقاط مختلف کشور فراهم خواهد بود اما متأسفانه این شرایط هنوز برای سامانه ایجاد نشده و ما مجبور به خرید آرد از کارخانه‌های همین استان هستیم.
این نانوا افزود: متأسفانه این مسأله دست ما را به لحاظ تأمین آرد کیفی بسته و از کیفیت نانمان هم کاسته شده است. نیمی از مشتریانمان را به دلیل کیفیت پایین آرد از دست داده‌ایم و کسی هم نیست به آردی که تحویلمان داده می‌شود، نظارت کند.
این نانوا در ادامه گفت: در گذشته که برای نانوایان آزادپز سامانه‌ای ایجاد نشده بود، می‌توانستیم نوع آرد دلخواهمان را به کارخانه سفارش دهیم تا همان را برایمان تولید کند اما در حال حاضر باید همان آردی را که در سامانه ثبت شده، به اجبار خریداری کنیم.
مصطفی اعظمی، کاربر سامانه آرد سایر مصارف از کارخانه آرد شاهرود در این‌باره به غلات نیوز گفت: یکی از مشکلات این سامانه این است که کرایه‌های حمل آرد در سامانه ثبت نمی‌شود و با توجه به اینکه مالیات ارزش افزوده در سامانه بررسی نمی‌گردد، برای محاسبه آن دچار مشکل می‌شویم.

اعظمی با بیان اینکه شفاف‌سازی پروسه خرید آرد یکی از نقاط قوت این سامانه است، تصریح کرد: این سامانه، کار کارخانه‌ها را در خرید آرد خیلی راحت‌تر می‌کند زیرا مشتریان ما شناخته شده هستند و از طریق سامانه، همه موارد قابل مشاهده و کنترل است.
وی ادامه داد: اما این سامانه یک مشکل اساسی دارد و آن هم اینکه 72 ساعت بعد از خرید، هزینه به حساب کارخانه واریز می‌شود که در این بین ممکن است پول برگشت بخورد و بازگشت آن هزینه برای کارخانه به سختی امکان‌پذیر باشد.
رمضان غلامی‌، نانوای سنگک‌پز آزاد هم که خرید آرد خود را از طریق این سامانه انجام داده است، درباره نقاط ضعف و قوت آن اظهار کرد: سامانه آرد سایر مصارف از این جهت که دست دلالان را از چرخه خرید و فروش گندم و آرد آزاد کوتاه می‌کند، خوب است اما قطعاً با وجود واحدهای نانوایی آزادپزی که بدون مجوز و به صورت غیرقانونی روی کار آمده‌اند، در آینده باز هم دچار مشکل خواهیم شد.
وی ادامه داد: قاعدتاً این واحدها به دلیل عدم برخورداری از پروانه کسب، قادر به خرید آرد از طریق این سامانه نیستند بنابراین باز هم در این میان برای تأمین آرد این واحدها یک بازار آزاد دیگر شکل می‌گیرد که البته عمدتاً آرد این واحدها به واسطه واحدهای دولتی‌پزی که پختشان کم است و مجبور به فروش سهمیه‌شان می‌شوند، تأمین می‌گردد.

غلامی با بیان اینکه تمامی این مشکلات زمانی رفع می‌شود که دولت قیمت آرد را یکسان‌سازی کند، گفت: با ایجاد این سامانه زمانی که می‌خواهیم حواله آردمان را صادر کنیم، کارخانه مورد نظر می‌گوید پرداخت هزینه حمل بر عهده خودمان است و متأسفانه محول شدن هزینه‌ حمل و نقل گندم از کارخانه به واحد نانوایی، هزینه‌ای سربار به نانوایان تحمیل می‌کند.

 

                                     تاریخ:      شنبه ٣ آذر ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:٣٦

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...