صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  شرکت شمس آذر فراتر از مرزهای داخلی میدرخشد

  اختصاصی/ سابقه تأسیس کارخانه آرد شمس آذر به سال 1357 برمی‌گردد و مدیریت این کارخانه از سال 81 به مهرزاد نجفیان با برخورداری از تجربه علمی سی‌ساله در صنعت آسیابانی، سپرده شده است. از فاصله زمانی دهه 50 تا 80، کارخانه وضعیت بسیار نامطلوبی را سپری کرده به طوری که مدت 20 سال تعمیرات اساسی روی کارخانه انجام نشده بود.

            

 در آن زمان کارخانه از ظرفیت تولید 980 تن در سال برخوردار بود و مکانی به عنوان ذخیره‌سازی غلات نداشت. در حال حاضر کارخانه با برخورداری از ظرفیت تولید 400 تن آرد در شبانه‌روز از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی برخوردار است.
مهرزاد نجفیان، رئیس هیأت مدیره کارخانه آرد شمس آذر در گفت‌وگو با غلات نیوز بیان کرد: در حال حاضر کارخانه آرد شمس آذر در دو مرکز از امکانات ذخیره‌سازی 60 هزار تنی برخوردار است. علاوه بر اینکه ظرف 5 الی 6 سال گذشته روی صنایع تبدیلی کارخانه هم کار کردیم و در حال حاضر کارخانه به طور ماهیانه بالغ بر 2500 تن تولید ماکارونی دارد و با طرح توسعه‌ای که کارخانه در دست اقدام دارد، امیدواریم تا دو ماه آینده اشتغال‌زایی 50 نفر دیگر را در این بخش فراهم آوریم و ظرفیت تولید را در بخش ماکارونی، 5 هزار تن در ماه افزایش دهیم.
وی افزود: تولید آرد خوب، ارتباطی مستقیم با مواد اولیه (گندم) دارد. خوشبختانه امسال با حضور مدیر جدید سازمان جهاد کشاورزی برای اولین بار در سطح استان شاهد کاهش شدید میزان سن‌زدگی گندم‌ها بوده‌ایم.
کارخانه آرد شمس آذر در هر دو مرکز خرید خود مجهز به به‌روزترین دستگاه‌های نمونه‌برداری اتوماتیک بوده و گندم ورودی پیش از کنترل، اجازه ورود به کارخانه نخواهد یافت. آنچه برای کارخانه آرد شمس آذر مهم است، اهمیت دادن به تکنولوژی تولید، واحد R&D و تحقیق و توسعه است؛ مسأله‌ای که متأسفانه کارخانه‌های آردسازی چندان به این بخش اهمیت نمی‌دهند.
رئیس هیأت مدیره کارخانه آرد شمس آذر درباره فعالیت‌های صادراتی کارخانه گفت: فعالیت در حیطه صادراتی، ما را به این نقطه رسانده که به گندم وارداتی دسترسی داشته باشیم و بتوانیم ترکیب 20 درصد گندم با گلوتن و ایندکس بالا را وارد مدار تولید کارخانه کنیم. ضمن اینکه نیروهای کارخانه در بخش R&D به کشورهای متفاوت از جمله عمان، عراق، افغانستان و ترکمنستان سفر می‌کنند تا با ذائقه مردم و نوع پختشان آشنایی پیدا کنند.
نجفیان هدف کارخانه را در وهله اول جذب بازار کشور افغانستان دانست و بیان کرد: در چهار الی پنج سال گذشته به کشورهای ترکمنستان و ارمنستان هم آرد صادر شده است اما به عنوان بازارهای جدید، کشورهای عمان، آفریقا و سوریه را برای ورود هدف گرفته‌ایم.
کارخانه آرد شمس آذر 8 سال است که به بازار جهانی صادرات ورود کرده و با وجود اینکه موانع صادراتی سد راه کارخانه‌های آردسازی شده و بسیاری از واحدها عملاً فعالیت صادراتیشان را تعطیل کرده‌اند، این کارخانه علی‌رغم فراز و نشیب‌ها و نوساناتی که مشکلات و دغدغه‌ها در طی این مسیر ایجاد کرده، همچنان به راه خود برای حضور مستمر و موفق در بازار جهانی ادامه می‌دهد.
نجفیان در این‌باره تصریح کرد: در طول دوران فعالیت صادراتی، ما شاهد بودیم که مشوقه‌ها و جایزه‌های صادراتی از سوی دولت‌ها به کشورهای رقیب داده می‌شد اما متأسفانه در ایران هر چند وقت یک بار که به نقطه اوج صادرات می‌رسیم، با صدور یک بخشنامه جدید که البته از قبل هم برای اجرای آن هیچ زمینه‌سازی نشده، تمام برنامه‌های ما را به هم می‌ریزد. متأسفانه عدم تداوم حضور ما در بازار صادراتی موجب گردیده مشتریان خارجی چندان به ایران اعتماد نکنند.
رئیس هیأت مدیره کارخانه آرد شمس آذر با اشاره به مشکلات صادرات از طریق طرح عبور موقت گندم و طولانی بودن پروسه این طرح ادامه داد: تقاضای ما این است که دولت در این مورد عجولانه تصمیم‌گیری نکرده و قبل از تصویب و اجرای هر قانونی به ما اطلاع‌رسانی کند. پیش از هرچیز وابستگی سبد غذایی کشورهای همسایه به ایران طبیعتاً به لحاظ سیاسی مسائل امنیتی را برای ایران در پی خواهد داشت. جایگاهی که ایران در طی چند سال اخیر در بازار جهانی به دست آورده، نتیجه زحمات و تلاش‌های بسیار زیاد فعالان این صنعت و ایجاد نمایندگی‌ها و تبلیغات خارج از کشور بوده است و با این شرایط حیف است که یک شبه از بین برود. حضور کارخانه‌های آردسازی ایران در بازار جهانی علاوه بر اینکه به ارزآوری برای کشور کمک می‌کند به توسعه صنایع در بازارهای خارجی هم منجر خواهد شد.
نجفیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از ابتدا تا کنون تمام کارخانه‌های آرد ایران بر این عقیده بوده و هستند که سیستم دولتی، سیستم خوشایندی نبوده و باید آزادسازی اتفاق بیفتد و خرید و فروش گندم بر اساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد.
در واقع اجرای طرح آزادسازی، توانمندی کارخانه‌ها را برای تولید آرد باکیفیت و صادرات، بالا خواهد برد. فعالیت آزاد موجب رشد مداوم ابزار تولید ماشین‌آلات بخش فنی و رونق تولید می‌شود. طبیعتاً وقتی دولت حضور خود را در این عرصه کم‌رنگ کند، فضای رقابتی خوبی در این صنعت شکل خواهد گرفت. متأسفانه بیش از 4 دهه است که گرفتار سیستم سهمیه‌بندی و نظارت‌های دولتی هستیم و هیچ‌کس هم علاقه‌مند نیست که این سیستم را تغییر دهد.
کارخانه آرد شمس آذر به تازگی در حوزه ایجاد امکانات حمل و نقل ریلی ورود کرده است. نجفیان در این‌باره توضیح داد: پایانه صادراتی شرکت آرد شمس آذر که در کیلومتر 15 شهر آبیک واقع شده، کنار ریل راه‌آهن است. شرکت تولیدی آرد شمس آذر در همان منطقه از یک سیلوی 30 هزار تنی برخوردار است و بخشی از پروژه احداث امکانات حمل و نقل ریلی به اتمام رسیده است. در نظر داریم آرد و ماکارونی را به واسطه حمل ریلی صادر کنیم.
در حال حاضر برای ورود گندم به کشور، پروسه‌ای سنگین طی می‌شود و با ایجاد امکانات ریلی به منظور واردات گندم، حداقل 35 دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. در واقع حمل و نقل ریلی نزدیک به 50 درصد صرفه‌جویی هزینه‌ای برایمان در پی خواهد داشت.
از سال 91 کارخانه شمس آذر با این هدف ورود به صنایع تبدیلی و سودآوری برای کارخانه تولید ماکارونی با برند تجاری آذر را آغاز نمود.
هم‌اکنون خط اول تا سوم تولید ماکارونی آذر در این کارخانه راه‌اندازی شده و تا دو ماه آینده ظرفیت تولید را به سه برابر خواهیم رساند.
نجفیان در این‌باره گفت: در تولید ماکارونی تنها کارخانه‌ای هستیم که از مواد افزودنی استفاده نمی‌کنیم و تلاش می‌کنیم مشکلات پروتئینی و کیفیتی را از طریق گندم برطرف نماییم. خوشبختانه ماکارونی آذر در بازارهای داخلی و خارجی به محبوبیت دست یافته و همین مسأله دلیل پیشرفت و توسعه کارخانه است.
وی با اشاره به کشورهای ارمنستان، ترکمنستان، عراق و افغانستان به عنوان بازارهای طرفدار ماکارونی آذر اظهار کرد: اخیراً یک خط تولید جدید از کشور ایتالیا وارد کرده‌ایم که این خط مخصوص تولید ماکارونی آشیانه‌ای کشور عراق است و با توجه به بازار خوبی که در کشور عراق به دست آورده‌ایم، این خط تولید را وارد خواهیم کرد.
همچنین در نمایشگاه‌های عمان و آفریقا شرکت کرده‌ایم و ورود به بازارهای جهانی سوریه، لبنان، عمان و آفریقا در برنامه کاریمان است.
شرکت ماکارونی آذر در تمام نقاط ایران نمایندگی دارد. البته تعداد نمایندگی‌ها در تهران و البرز کمتر است که با شروع خط جدید، در این استان‌ها هم حضور پررنگ‌تری خواهد داشت. در حال حاضر 55 درصد تولید این شرکت به مصرف داخلی و 45 درصد سهم تولید به بازارهای صادراتی اختصاص دارد.
رئیس هیأت مدیره شرکت تولیدی شمس آذر در ادامه گفت: تلاش ما این است که تا حد ممکن هزینه تولید را کاهش دهیم تا محصول را با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه کنیم که البته از بحث کیفیت عبور نکرده‌ایم. خوشبختانه ماکارونی آذر با قیمت پایین و کیفیت مطلوب روانه بازار می‌شود. ماکارونی آذر تنها محصولی است که در تولید آن از گلوتن و ریزمغذی‌ها استفاده نمی‌شود.
نجفیان با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی کارخانه در بخش تولید ماکارونی بیان کرد: برای تأمین گندم از طریق بورس ناچاریم از نقاط مختلف ایران اقدام کنیم که این هزینه حمل بالایی را برای کارخانه در بر دارد و طبیعتاً روی قیمت تمام شده محصول هم اثر می‌گذارد و در نهایت این مصرف‌کننده نهایی است که متضرر می‌شود. من نسبت به اصلاح این سیاست نقد دارم و به عقیده من هر شرکت تولیدکننده باید بتواند گندمش را در شرایطی تأمین کند که برایش صرفه اقتصادی داشته باشد. قطعاً این صرفه اقتصادی به نفع کارخانه و نیز مصرف‌کننده خواهد بود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تولید هر هزار تن ماکارونی بازگشت سرمایه سه ماهه دارد که اگر به طور متوسط ماکارونی را کیلویی 2 هزار تومان و سرمایه در گردش2 میلیاردی را در طی مدت سه الی چهار ماهه در نظر بگیریم، نیاز به سرمایه اولیه 6 تا 8 میلیاردی برای واحد تولیدی خواهد بود. اینکه ما نمی‌توانیم از همه ظرفیت‌های تولید کارخانه استفاده کنیم، یک دلیلش به عدم توان تأمین سرمایه در گردش اولیه برمی‌گردد.
در ادامه، سمیه دوستی، مسئول فنی و مدیر کنترل کیفی واحد ماکارونی شرکت شمس آذر بیان کرد: خوشبختانه کارخانه آرد و ماکارونی نزدیک به هم هستند و از این بابت هیچ حمل و نقل آردی صورت نمی‌گیرد و مستقیما آرد از واحد تولید به سیلوهای ماکارونی و در نهایت پروسه تولید ماکارونی انتقال خواهد یافت.
دوستی ادامه داد: یکی از فاکتورهایی که ما برای تولید ماکارونی داریم، این است که از هیچ‌گونه افزودنی استفاده نمی‌کنیم و تلاش ما این است که در تولید محصولمان از مواد کاملا طبیعی استفاده گردد. افزودنی‌هایی که در بازار هستند، عمدتا شیمیایی بوده و سلامت مصرف‌کننده را به مخاطره می‌اندازند. تلاش ما این است که در مواقع  افت بالا و ضعف کیفی گندم‌ها، گندم خارجی را به عنوان یک ماده طبیعی وارد مدار تولید کارخانه کنیم.
وی افزود: در ایران ماکارونی باکیفیت در میان مردم این‌گونه جا افتاده که وقتی محصول در حالت پخت قرار می‌گیرد، به هم نچسبد. اما در اصل ماکارونی استاندارد و باکیفیت وقتی در آب جوش قرار می‌گیرد، نباید بیش از حد مجاز از خود نشاسته تولید کند.
مدیر کنترل کیفی واحد ماکارونی شرکت شمس آذر اظهار کرد: متاسفانه در برهه‌ای هستیم که واردات گندم خارجی برای کارخانه‌های آرد مقدور نیست ضمن اینکه گندم‌های ایران کیفیت مطلوبی ندارند. متاسفانه هنگام خرید گندم، تفکیک‌پذیری صورت نمی‌گیرد و میزان افت گندم‌ها به صورت تخصصی هنگام خرید بررسی نمی‌شود. مساله مهم افت که روی کیفیت محصول ما بسیار اثرگذار است، هنگام خرید گندم مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 
دوستی افزود: مهم‌ترین چالشی که عمدتا هرساله اسفندماه به آن برمی‌خوریم، در اختیار نداشتن گندم کیفی است و دولت باید برای این مسأله، تدبیری بیندیشد.

شیوا ابوالفتحی مسئول فنی قسمت آرد شرکت شمس آذر در بخش دیگری از این گزارش با بیان اینکه بیشتر هدف ما در کارخانه، اختلاط مناسب گندم است، گفت: متاسفانه در خرید گندم فقط فاکتورهای افت مفید و غیر مفید از سوی دولت لحاظ می‌شود. این درحالی است که در کارخانه معیار گلوتنی گندم برای ما مهم است و دولت باید برای خرید گندم، گلوتن، ایندکس و پروتئین را در نظر بگیرد. در گذشته که به گندم خارجی دسترسی داشتیم، کارخانه‌ها برای تولید آرد کیفی دغدغه‌ای نداشتند، در حال حاضر ما برای رساندن کیفیت آرد به حد ایده‌آل فقط اختلاط مناسب را مد نظر قرار می‌دهیم.
مسئول فنی قسمت آرد شرکت شمس آذر در ادامه با بیان اینکه واردات گندم خارجی باید آزاد شود و نیز وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح بذر و واریته‌های گندم وارد عمل شود، گفت: به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند واریته‌های برتر را که در دنیا کشت می‌شود، با محیط کشت ایران مطابقت دهد، بسیاری از بذرهای خارجی هستند که در ایران قابل کشت خواهند بود.
وی افزود: علاوه بر این برای ارتقاء کیفیت گندم در ایران جهاد کشاورزی باید ارتباط تنگاتنگی با کشاورزان داشته باشد و متاسفانه در حال حاضر این ارتباط و کنترل و نظارت روی تولید کشاورز وجود ندارد. متاسفانه از فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی استفاده نمی‌شود. در دنیا مرسوم است که قبل از تولید هر محصول از خاک نمونه‌برداری می‌شود که آیا خاک آن منطقه، مناسب کشت محصول مورد نظر هست یا خیر. اما در ایران این مسائل فقط در حد مراحل ابتدایی و بررسی‌های حداقلی مانده و مکانیزم کشاورزی ما هیچ تغییری نکرده است.
ابوالفتحی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دولت هرساله  قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش می‌دهد و بعد برای خرید گندم فقط معیارهای افت مفید و غیر مفید را لحاظ می‌کند. این در حالی است که صرفا در نظر گرفتن این معیارها برای خرید گندم کافی نیست و به کشاورز برای تولید کیفی انگیزه‌ای نمی‌دهد.  







 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٤ مهر ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:١٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...