صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان:

  تقاضای ما ارسال آرد به جای گندم از گلستان به سایر نقاط کشور است

  اختصاصی/ حمیدرضا علی‌محمدی با بیان اینکه تقاضای مسئولین استان این است که به جای گندم، آرد از استان گلستان خارج شود، گفت: این انتظار به عقیده من یک انتظار به‌جا، معقول و منطقی است.

            

با  وجود همه  مشکلاتی که  در خرید گندم از کشاورزان توسط کارخانه‌ها و بخش خصوصی در استان وجود دارد حداقل انتظار ما این است که از فرصتی که در اختیار کارخانه ها است بتوانند بیشتر استفاده کنند. خوشبختانه در حد قابل توجهی این اتفاق افتاده و سهمیه کارخانجات استان طی یک الی دو سال گذشته افزایش یافته و ما نسبتاً از این وضعیت رضایت داریم.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان در گفت‌وگو با غلات نیوز عنوان کرد: استان گلستان از یک‌سری ظرفیت‌ها برخوردار است که اگر آنها را تقسیم‌بندی کنیم هرکدامشان قابل توجه و مهم هستند. در حوزه تولید، ما در زمره استان‌های یک کشور هستیم، البته در بحث گندم در طی سال‌های گذشته رتبه دوم کشوری را کسب کرده‌ایم اما در حوزه دانه‌های روغنی از جمله کلزا، سویا و دانه آفتاب‌گردان طی سه سال گذشته که خرید دانه‌های روغنی در دستور کار دولت قرار گرفته ، هر سه سال رتبه یک کشوری را در خرید دانه‌های روغنی کسب نموده ایم.
علی‌محمدی با بیان اینکه در بحث کمیت، استان گلستان از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به این موضوع مهم توجه شود، افزود: استان گلستان مرغوب‌ترین گندم و دانه‌های روغنی را به لحاظ کیفی در سطح کشور دارد به طوری که در سنوات گذشته از گندم استان گلستان به عنوان یک آیتم تأثیرگذار در افزایش کیفیت آرد سایر نقاط کشور استفاده می‌شده است. البته کیفیت موجود گندم استان به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز ما نیست و انتظارات ما بیش از این مقدار است. به عبارتی دیگر اگر استان گلستان را با 15 سال گذشته مقایسه کنیم، متأسفانه در حوزه کیفیت گندم سیر صعودی نداشته‌ایم که باید به این مسأله توجه شود.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان ادامه داد: البته عوامل مختلفی در افزایش کیفیت دخیل هستند. هنگامی که در قیمت‌گذاری و نرخ محصولات کشاورزی به بحث کیفیت توجهی نمی‌شود، آنچه که اهمیت پیدا می‌کند فاکتور کمیت است. کشاورزان به دنبال صرفه و صلاح اقتصادی کشت واریته‌هایی از گندم و دانه‌های روغنی را انتخاب می کنند که بیشترین تولید را داشته باشد.
علی‌محمدی در ادامه با تأکید بر اینکه بحث کیفیت باید حتماً در قیمت‌گذاری خرید گندم تأثیرگذار باشد و این امر انگیزه‌ای برای کشاورزان به جهت حرکت به سمت تولید باکیفیت‌تر خواهد شد، عنوان کرد: با توجه به اینکه استان گلستان در گذشته با استان مازندران یکی بوده و استان گلستان فعلی منطقه‌ گندم‌خیز استان مازندران سابق بوده است، همه کارخانجات مازندران سابق در گلستان فعلی احداث شده‌اند. در مقطع تفکیک دو استان، 28 واحد آردسازی در استان گلستان وجود داشت و 6 واحد در استان مازندران به صورت فعال بوده‌اند که بعدها به دلیل نیاز استان مازندران به واحد آردسازی، مجوزهای جدیدی صادر شد و کارخانجات زیادی در مازندران احداث گردید. البته یکی از دلایلی که بیشتر کارخانجات در استان گلستان احداث شده‌اند به این خاطر بود که اداره کل غله مازندران سابق در گرگان مستقر بود به همین جهت مرکز ثقل کارها، تلاش و فعالیت در حوزه گندم و آرد در گرگان وجود داشت. البته تا سال‌ها پس از تفکیک هم بخش عمده‌ای از آرد مورد نیاز مازندران توسط استان گلستان تأمین می‌شد اما به تدریج کارخانجات جدید در مازندران احداث گردید و متأسفانه روند ارسال آرد از استان گلستان به مازندران سیر نزولی پیدا کرد و در حال حاضر به صفر رسیده است.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان بیان کرد: استان گلستان با 33 واحد فعال آردسازی و جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری از سهمیه بسیار پایینی برخوردار است. در حال حاضر سهمیه آرد یارانه‌ای کارخانجات استان به طور ماهیانه 15 تا 16 هزار تن گندم است که این مسأله برای استان گلستان با 33 واحد آردسازی فعال به عنوان یک نقص بسیار قابل توجه وجود دارد. در حوزه آرد مخصوصاً آرد یارانه‌ای کارخانجات استان گلستان از سهمیه بسیار پایینی برخوردار هستند و سطح درآمدشان با میزان هزینه‌هایشان اصلاً مطابقت ندارد. تنها آیتمی که می‌تواند به کارخانجات استان کمک کند تولید آرد مصارف آزاد و صنف و صنعت است که می‌تواند بخشی از تولید کارخانجات استان گلستان را افزایش دهد. ظرف سالیان گذشته تا حدود زیادی این اتفاق افتاده و ما ممنون مدیران ارشد شرکت بازرگانی دولتی ایران هستیم که در این زمینه به استان گلستان کمک کردند و ما از سهمیه بیشتری برخوردار شدیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر مصرف آرد یارانه‌ای در سطح استان گلستان حدود 16 هزار تن و مصرف آرد آزاد 30 هزار تن است. این مسأله کمک شایانی به استان کرده که البته شامل همه کارخانجات استان نمی‌شود. به جهت اینکه کارخانجات قدیمی و مستهلک نمی‌توانند از این سهمیه برخوردار شوند و سهمیه دولتی اصلاً پاسخگوی نیازشان نیست ولی تعداد زیادی از کارخانجات استان با بازاریابی‌هایی که در سطح کشور انجام داده‌اند از این سهمیه آرد آزاد برخوردار هستند و آردشان به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود. خوشبختانه این یک ویژگی مثبت است که برای استان گلستان ایجاد شده و درخور توجه است.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان در بخش دیگری  از سخنانش با اشاره به پتانسیل‌های استان گلستان در بحث دانه‌های روغنی اظهار کرد: استان گلستان یکی از استان‌هایی است که دارای بیشترین کارخانجات روغن‌کشی است و فراوری روغن از دانه‌های روغنی در داخل استان گلستان انجام می‌شود. سال گذشته و امسال کل محصولات خریداری شده در استان گلستان را در کارخانجات روغن‌کشی استان ذخیره‌سازی کردیم. و برنامه‌ریزی به جهت استحصال روغن و مصرف آن را از سال گذشته، البته با هماهنگی شرکت بازرگانی دولتی ایران در دستور کار قرار دادیم. البته به جهت اینکه این کار اخیرا در دستور کار دولت قرار گرفته مشکلاتی در این حوزه وجود داشته و هنوز هم هست اما از دو سال گذشته خوشبختانه با هماهنگی و تبادل نظری که میان دستگاه ها وجود دارد مشکلات روز به روز در حال کاهش است. در سال 96 کل دانه‌های روغنی کشور به استان گلستان هدایت شد و استحصال روغن در استان گلستان صورت گرفت.
علی‌محمدی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که ما باید انتظاراتمان را متناسب با واقعیات در نظر بگیریم. درواقع مادامی که چیزی را محدود می‌کنیم، فضا را می‌بندیم و انحصاری می‌کنیم و مانع انجام خیلی از کارها می‌شویم، نباید سطح انتظارات ما در حد ایده‌آل باشد. یکی از مسائل در همین راستا دستمزد آسیابانی ذخیره‌سازی گندم و سطح درآمد کارخانجات آرد است که از چهارسال گذشته تاکنون ثابت مانده اما هزینه‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند. قاعدتاً با این شرایط نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که عملکرد بخش خصوصی در حد انتظار ما و به شکل ایده‌آل باشد. همچنین اینکه چهار سال قیمت نان ثابت می‌ماند اما هرسال هزینه‌ها افزایش می‌یابد. متأسفانه اینها ایراداتی است که به کل سیستم وارد است و باید اصلاح شود. حداقل اینکه درآمد نانوایان و آسیابانان باید متناسب با میزان هزینه‌ها افزایش یابد ولی متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد. ما فشارها را افزایش می‌دهیم اما انتظار داریم نانوایان مطابق میل ما رفتار کنند اما از آن طرف به خواسته‌هایشان توجه نمی‌کنیم. متأسفانه بخش عمده‌ای از ایرادات و تخلفاتی که صورت می‌گیرد در همه حوزه‌ها به دلیل نوع تفکر حاکم و محدودیت‌هایی است که ایجاد کرده‌ایم. لذا باید نسبت به اصلاح این ساختار اقدام کنیم البته دولت هم به دنبال راهکارهایی است و قصد دارد با ثابت نگه داشتن نرخ نان و عدم تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم درآمد نانوایان و کارخانجات آرد را افزایش دهد. امیدواریم این اقدام دولت صورت گیرد و در حوزه آرد و نان انگیزه ایجاد شود.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود اختیارات ما در حوزه آرد و نان از قبل محدودتر شده است. در حوزه مدیریت قبلی من اقداماتی صورت گرفته که در سطح کشور منحصر به فرد است و هنوز در هیچ‌جای کشور انجام نشده است. ما در آن مقطع کل نانوایی‌های استان را مکلف کردیم که چند آیتم را در دستور کارشان قرار دهند. به دلیل وجود اجسام خارجی در نان، نانوایان را موظف کردیم الزاماً قبل از خمیرگیری، آردها را الک کنند. لذا به این منظور دستگاه الک را جزو تکالیفشان قرار دادیم که البته تسهیلاتی را هم به این منظور به واحدهای نانوایی اختصاص دادیم.
علی‌محمدی با اشاره به اهمیت  و جدیت نظارت بر پروسه تولید آرد و نان گفت: در استان گلستان تنها صنفی که درب ورودیشان از شیشه سکوریت است، واحدهای نانوایی هستند. کل نانوایی‌های استان حتی واحدهایمان در روستاها این تکلیف برایشان مقرر شد بدین جهت که مردم آنچه که در نانوایی‌ها اتفاق می‌افتدرا نظاره‌گر باشند لذا به این منظور تمام واحدهای نانوایی به شیشه سکوریت مجهز شدند. این امر به سلامت و بهداشت نانواخانه‌ها کمک خواهد کرد اما بخشی از کیفیت نان به گندم و بخشی به نظارت بر روند تولید نان برمی‌گردد. خوشبختانه ما در استان گلستان از نان نسبتاً باکیفیتی برخوردار هستیم. به صورت نسبی انتظارات ما برآورده شده است بالاخص با احداث واحدهای آزادپز به سطح کیفی آرد و نان اضافه شده و با ایجاد یک فضای رقابتی نانوایی‌ها ملزم به تولید نان باکیفیت شده‌اند.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به سامانه‌ای که برای خرید گندم در فصل زراعی امسال تعریف شد خوشبختانه اهتمام جمعی را ما در استان گلستان شاهد بودیم و دستگاه‌های ذیربط و ناظر در این زمینه با ما همکاری لازم را داشتند. در جلسات مشترکی که با هم داشته‌ایم تصمیمات خوبی لحاظ شد و تا کنون از عملکرد خوبی برخوردار بوده‌ایم. سامانه امسال به ما کمک کرد که خرید گندم در استان شکل واقعی به خود بگیرد و باعث گردید دست سوءاستفاده‌کنندگان کوتاه شود.
علیمحمدی با اشاره به آمار خرید گندم در فصل خرید 97 استان گلستان دراین باره توضیح داد: از اول خردادماه امسال تا کنون 930 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و خرید از مراکز ملکی تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در فصل خرید 97، 120 مرکز خرید گندم برای رفاه حال کشاورزان در نقاط مختلف استان گلستان قرار داده شده است، گفت: بیش از50 درصد از مطالبات گندم کاران توسط بانک کشاورزی پرداخت گردیده و مابقی در نوبت دوم پرداخت خواهد شد.
به گفته مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان هر روزه بازرسین گشت ویژه نظارتی از روند خرید تضمینی گندم بازدید و گزارش های مربوط به بازرسی را به وی ارائه خواهند داد.
علیمحمدی همچنین به خرید 200 هزار تن  انواع دانه های روغنی از کشاورزان استان گلستان اشاره نمود و دراین باره گفت: به منظور رفاه حال کشاورزان 50 مرکز خرید در نقاط مختلف استان گلستان برقرار گردیده است. همچنین بیش از50 درصد مطالبات پرداختی کشاورزان کلزا کار را هم پرداخت نموده ایم و مابقی در دست اقدام است.


 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٢١ مرداد ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:١٤

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...