صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  کمبود کامیون آفتی به جان خوشه های طلایی کردستان

  گندم از جمله محصولات استراتژیک کردستان است و این استان هر ساله سهم مهمی در تولید گندم کشور دارد.

            

به گزارش غلات نیوز از ایسنا، بخش عمده‌ای از اقتصاد کردستان وابسته به کشاورزی است و این استان هر ساله محصولات عمده‌ای نظیر گندم، نخود، توت فرنگی، سیب زمینی و ... کشور را تامین می‌کند و همواره به عنوان محصول نمونه کشوری معرفی شده‌اند.
گندم از جمله محصولات استراتژیک استان کردستان است که این استان در سالهای اخیر همواره جایگاه برتر را در تولید گندم در کشور به خود اختصاص داده و سهم مهمی در تولید این محصول در کشور دارد و علیرغم کمبود آب و دیمی بودن بخش عمده از از این محصول، زمینه افزایش ظرفیت آن در استان وجود دارد.
گندم از جمله محصولات ثروت زا در کردستان است که برداشت آن در استان از تیرماه آغاز و حدودا تا دو ماه ادامه دارد.
این محصول علاوه بر کسب رتبه کشوری در زمینه تولید، می‌تواند در استان نیز زمینه را برای خلق ثروت بیشتر و توسعه کشاورزی در استان فراهم کند که این مهم نیاز به مدیریت با برنامه ریزی دارد.
در سالهای گذشته عمده مشکل در خرید گندم در استان، عدم پرداخت به موقع حق کشاورزان بوده که همواره نارضایتی‌هایی را در پی داشته است و علاوه بر این گاه کمبود بارش و سایر عوامل طبیعی، به این محصول مهم در استان آسیب رسانده که خوشبختانه امسال بارندگی‌های مطلوب، افزایش دو برابری گندم در استان را در پی داشته است.
به گفته رئیس جهادکشاورزی به دلیل بارندگی های مطلوب سال جاری، برداشت یک میلیون تن گندم در سال جاری در کردستان پیش‌بینی شده است که در صورت تحقق قریب 900 هزار تن آن توسط مراکز خرید گندم در استان خریداری می‌شود.
خالد جعفری گندم را از محصولات استراتژیک استان می‌داند که 10 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر افزایش ظرفیت سیلو نیاز ضروری است و امیدواریم با افزایش ظرفیت سیلوهای استان ظرفیت 550 هزار تنی به 750 تن افزایش یابد.
جعفری افزایش ظرفیت سیلوهای استان را موجب ایجاد صنایع مختلف و همچنین توسعه اشتغال در استان دانست و گفت: افزایش ظرفیت سیلوها زمینه ایجاد فرآوری گندم را نیز فراهم می‌کند.
وی اعلام کرد: کار برداشت گندم در کردستان توسط 1581 دستگاه کمباین بومی و مهاجر انجام می‌شود.
جعفری با اشاره به ۵۵۸ هزار هکتار سطح زیرکشت محصول گندم در استان، اظهار کرد: از این مقدار ۵۲۵ هزار هکتار به گندم دیم و ۳۳ هزار به هکتار گندم آبی اختصاص دارد .

کمبود کامیون مشکل عمده روند خرید گندم در سالجاری

اما از عمده مشکلاتی که کردستان در سال جاری در روند خرید گندم با آن مواجه شده است، کمبود کامیون است که از سوی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی عنوان شد.

جمال صالحی اظهار کرد: استان کردستان دارای 16 سیلو است که 530 هزار تن ظرفیت دارند و 250 هزار تن هم ظرفیت انبارهاست و با این وجود، از نظر جایگاه ذخیره گندم مشکلی نخواهیم داشت.

وی کمبود کامیون را مشکل عمده در روند خرید گندم اعلام کرد و یادآور شد: امیدواریم با همکاری  سازمان پایانه‌ها این مسئله حل شود و بیش از این، روند را با مشکل مواجه نکند.
وی علت کمبود کامیون را تمایل نداشتن رانندگان برای خروج از استان و همچنین کمبود ظرفیت دفاتر حمل و نقل اعلام و اظهار کرد: مشکلی در پرداخت حق رانندگان کامیون وجود ندارد و شرکت حمل و نقل آبادان مربوط به شستا همه بدهی‌های سال‌های گذشته را کاملا تسویه کرده و تاکید داشته به محض اینکه بار به مقصد برسد، هزینه آن به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان اعلام کرد: مشکل کمبود کامیون بیشتر در شهرستان‌های سقز، بیجار و سروآباد مشاهده می‌شود و موجب کندی روند خرید و انتقال گندم شده است.‌

آهنگ خرید گندم در استان روزانه 25 هزار تن است

وی با اشاره به اینکه گندم در سال جاری با قیمت پرداخت 1352 تومان به ازای هر کیلو گندم در استان قابل پرداخت است، گفت: آهنگ خرید روزانه گندم در استان 25 هزار تن و آهنگ حمل نیز 10 هزار تن در روز است.
صالحی ادامه داد: تا تاریخ 3 مرداد ماه تمامی کسانی که چک لیست را تحویل بانک کشاورزی داده اند، 50 درصد هزینه را دریافت کرده‌اند و پرداخت هزینه حمل نیز بر عهده شرکت آبادان است.
بیش از 740 هزار تن گندم در استان خریداری شده است

وی در رابطه با آخرین آمار خرید گندم در استان نیز اعلام کرد: تا روز جمعه 12 مرداد ماه بیش از 740 هزار تن گندم خریداری شده که بیشترین میزان آن با 184 هزار تن در شهرستان بیجار و کمترین میزان نیز مربوط به شهرستان سروآباد با 2019 تن است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان اعلام کرد: ارزش ریالی گندم خریداری شده استان بیش از 983 میلیارد تومان بوده و تا کنون نیز 100 هزار تن حمل خارج از استان به استان های تهران، البرز، قم، اصفهان، مشهد، گیلان و مازندران داشته‌ایم.

تاکنون 125 هزار تن گندم در سقز خریداری شده است

فرماندار سقز در این رابطه به ایسنا گفت: تا کنون 125 هز ار تن خرید گندم در سقز داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر و نسبت به یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
کامیل کریمیان افزود: سیلوهای سقز مجموعا 130 تا 140 هزار تن ظرفیت نگهداری دارند و 12 مرکز خرید گندم مربوط به بخش دولتی، تعاونی و بخش خصوصی داریم که عمده مشکل در حوزه مرکز خرید تعاونی‌هاست.
وی کمبود کامیون و حمل و نقل را یکی از مشکلات اساسی سال جاری در خرید گندم دانست و اظهار کرد: با توجه به قراردادی که استان کردستان با شرکت آبادان بسته، این شرکت نتوانست ماشین مورد نیاز را در شهرها تامین کند و موجب ایجاد مشکل در این زمینه شد.

ذهنیت منفی رانندگان کامیون موجب عدم رغبت آنان برای حمل گندم شده است

کریمیان ذهنیت منفی رانندگان کامیون را از دیگر دلایل عدم مراجعه آنها دانست و گفت: این ذهنیت ناشی از عدم پرداخت به موقع کرایه رانندگان کامیون است که سالهای گذشته پس از 6 ماه تا یکسال پرداخت شده و طلب سال گذشته، ماه قبل پرداخت شده است و این وضعیت عدم رغبت رانندگان را موجب شد.
وی ادامه داد: شرکت‌های باربری به رانندگان وعده پرداخت آنلاین را می‌دهند اما پس از حمل بار، از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده و اعلام می‌کنند که تا شش ماه پرداخت هزینه ممکن نیست و ضروری است این تناقض گویی شرکت‌ها، مدیریت و حل شود تا رانندگان به حمل گندم رغبت پیدا کنند.
فرماندار سقز ادامه داد: شهرهای اطراف این وضعیت را مدیریت کرده‌اند اما استان کردستان به دلیل حجم بالای گندم تولیدی و همچنین ظرفیت کم سیلوها موجب بی برنامگی شده است.
وی عنوان کرد: اگر شرکت غله می توانست مجوز حمل داخل استان را اخذ کند، از این مشکل و تبعات آن کاسته می‌شد.
تعطیلی یکی از سیلوهای سقز بر مشکل کمبود فضای ذخیره سازی افزوده است

کریمیان با اشاره به اینکه این مشکل فضای کافی برای ذخیره گندم در حوزه مرکزی سقز حادتر بوده، گفت: این مسئله به دلیل قابل استفاده نبودن یکی از سیلوهاست که سالها گذشته تا 20 هزار تن گندم را در خود جای میداد اما امسال به دلیل تعطیلی ناشی از اختلاس  و مشکل مالی در این سیلو، قابل استفاده نبود.
وی ابراز امیدواری کرد که با تدابیر مسئولان استان در روزهای اخیر میزان حمل خارج از استان افزایش پیدا کند و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پر است و اگر تدبیری اندیشیده نود برای خرید گندم شهرستان که تا 160 هزار تن پیش بینی شده، دچار مشکل خواهیم شد.
فرماندار سقز با اشاره به اینکه بیشتر شرکت‌های باربری فعال حوزه شهرستانی را برای حمل گندم بکارگیری کرده‌ایم، اعلام کرد: شرکت آبادان باید این تعداد کامیون را تامین می‌کرد که متاسفانه در مجموع 90 ماشین به استان اختصاص داده که پاسخگوی حجم گندم استان نیست.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی روزهای اخیر، بارش باران محتمل است و چنانچه سریعتر کامیون برای انتقال گندم تامین نشود، با مشکل عمده مواجه خواهیم شد که قابل جبران نخواهد بود.
کریمیان در پایان با اشاره به حجم بالای گندم در استان، از کشاورزان خواست تحمل بیشتری داشته باشند و یادآور شد: خوشبختانه امسال حجم گندم برداشت و خریداری شده نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و به همین دلیل مدیریت آن نیاز به تدبیر دارد که در روزهای آتی، مشکلات موجود در این زمینه حل خواهد شد.

پیش‌بینی تولید 240 هزار تن گندم در بیجار

فرماندار بیجار نیز در خصوص وضعیت این شهرستان در این رابطه می‌گوید: طی دو روز در شهرستان سقز 80 الی 90 دستگاه کامیون بارگیری شد و با انجام مذاکرات لازم، قرار شد کامیون به شهرستان اختصاص دهند.
علی اکبر ورمقانی با اشاره به اینکه کار همه کامیون‌ها در شهرستان حتی کارخانه سیمان را هم به خاطر گندم تعطیل کرده‌ایم، گفت: حجم گندم در سالجاری بسیار زیاد و تاکنون 160 هزار تن بوده که پیش بینی می‌شود تا 240 هزار تن برسد و کامیون های موجود پاسخگوی این حجم از گندم نیست.
وی اعلام کرد: ظرفیت مراکز خرید و فضای باز تعاون روستایی در این شهرستان پر شده اما خوشبختانه در سیلو، غله و کارخانه آرد این شهرستان هنوز فضا برای ذخیره سازی موجود است و مشکلی از این نظر در بیجار نداریم.
وی تعداد کم کامیون را به دلیل درو کردن همزمان گندم در همه شهرستان های استان و حجم بالای آن دانست و گفت: به منظور بارگیری سریع‌تر گندم، از فردا حمل گندم توسط تریلی ها از زمین را در شهرستان ممنوع خواهیم کرد و فقط کامیون و تراکتور را برای حمل و نقل خارج از استان و خارج از شهرستان به کار می گیریم که در صورت انجام این کار، حمل گندم نیز شدت می گیرد.
ورمقانی بیان کرد: تلاش می کنیم کشاورزان را به مراکز خرید شهر هدایت کنیم اما متاسفانه کشاورزان به دلیل متحمل نشدن هزینه کرایه بیشتر، مراکز نزدیک به روستاهای خود را ترجیح می‌دهند که شرکت غله به منظور تشویق کشاورزان 15 هزار تومان در نظر گرفته تا گندم را به مراکز خرید شهر انتقال دهند.
وی اعلام کرد: شرکت غله و جهادکشاورزی و تعاون روستایی وعده پرداخت به موقع هزینه بار کامیون‌ها را داده‌اند و شهرستان بیجار از این نظر مشکلی ندارد و نمی‌توان کمبود کامیون در این شهرستان را به این مسئله ارتباط داد.
فرماندار بیجار ضمن اعلام اینکه این مسائل مدیریت می‌شود و مشکلی در شهرستان پیش نخواهد آمد، خاطرنشان کرد: بارگیری و تخلیه در این شهرستان برابر است و تلاش می‌کنیم مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

روزانه 10 هزار تن گندم در استان حمل می‌شود

معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل کردستان نیز با اشاره به اینکه تولید یک میلیون تن گندم در استان پیش‌بینی شده، اظهار کرد: این میزان نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش داشته است و برداشت و تولید این مقدار گندم در استان بی سابقه است.
عبدالرحمن حسینی افزود: به منظور عدم ایجاد مشکل در روند خرید گندم، از ابتدا حداکثر تلاش خود را به کار گرفته و به دیگر استان‌ها نیز اعلام کردیم که نسبت به تامین کامیون اقدام کنند و در حال حاضر نیز مقدار زیادی از گندم شهرستان‌ها را کامیون‌های غیر بومی حمل می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر آهنگ حمل گندم دو برابر شده، گفت: طبق آخرین آمار بیش از 10 هزار تن گندم در روز در استان حمل شده که آهنگ مطلوب و مناسبی است اما نسبت به حجم گندم، افزایش آن ضروری است.
حسینی اعلام کرد: روند کنونی خرید و حمل گندم روند مطلوب و مناسبی است و همچنان در حال افزایش است و چون حجم بار زیاد است، نمی‌توان این روند را کند و غیرطبیعی تلقی کرد.
وی عدم پرداخت به موقع کرایه کامیون‌ها را نیز در این مسئله بی‌تاثیر ندانست و خاطرنشان کرد: پرداخت به موقع کرایه کامیون‌ها از مطالبات ماست و این مهم بر عهده شرکت غله است که برای عدم بروز مشکل در این زمینه، باید برنامه ریزی کند تا تاخیر در پرداخت موجب بی انگیزگی رانندگان کامیون نشود.
معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل کردستان انتخاب مسیرهای مقصد کوتاه تر را نیز موجب ترغیب رانندگان دانست و افزود: در صورت نزدیک و در دسترس بودن مسیر، امکان تردد چند بار در روز برای راننده فراهم است از حمل به مسیرهای دورتر مقرون به صرفه تر خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که شرکت‌های باربری استان علیرغم کمبود و یا نداشتن کامیون چگونه مجوز فعالیت اخذ می‌کنند نیز، گفت: همه شرکت‌های باربری کامیون ملکی دارند و برابر شرایط و ضوابط مجوز دریافت کرده‌اند اما وجود 3 و 4 دستگاه برای هر شرکت در مقابل یک میلیون تن گندم تاثیرگذار نیست و شرکت آبادان که مسئول مستقیم حمل و نقل گندم استان است، باید از ماشین‌های ملکی خود استفاده کند.
حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کردستان جزء آخرین استان‌هایی است که گندم در آن برداشت می شود شرکت آبادان باید همه تلاشش این باشد که کامیون‌های ملکی شعبات مختلف خود در سراسر ایران را برای کمک به حمل گندم به استان اعزام تا آهنگ حمل افزایش یابد یافته و مشکلی در این زمینه بروز نکند.

انتقاد کشاورز کردستانی از افزایش نرخ کرایه بار و عدم افزایش قیمت گندم

اما کشاورز گندمکار دهگلانی در خصوص مشکلات خود در رابطه با این محصول، می‌گوید: در سال جاری و برای سومین سال متوالی قیمت گندم افزایش نیافته اما کرایه حمل آن چندین برابر شده و این به نفع کشاورزان نیست.
جمال صیدی عدم پرداخت به موقع فروش گندم را از دیگر مشکلات موجود دانست و عنوان کرد: امسال نیز متاسفانه امیدی به پرداخت به موقع نیست و در حالیکه بیش از دو هفته از فروش گندم به مراکز خرید گندم گذشته، هنوز مبلغی دریافت ‌ایم در حالیکه پیش از این وعده پرداخت به موقع به کشاورزان داده شده بود.
وی از سرعت در خرید گندم ابراز رضایت کرد و گفت: سال‌های گذشته برای فروش گندم به مراکز خرید، چندین روز باید در نوبت بودیم که خوشبختانه امسال این وضعیت وجود ندارد.
این کشاورز کردستانی ضمن ابراز خرسندی از اینکه سالجاری به دلیل بارندگی، افزایش مطلوبی در تولید گندم داشته‌ایم، عنوان کرد: اگر کردستان هر ساله رتبه برتر را در این زمینه کسب می‌کند، به دلیل تلاش کشاورزان است درحالیکه با افزایش نرخ کرایه، عدم افزایش قیمت گندم، مشکل در تامین تراکتور و تریلی برای انتقال گندم به مراکز خرید و ... عدم پرداخت به موقع حق کشاورزان نیز بر این مشکلات افزوده است.
با توجه به اینکه گندم از جمله محصولاتی است که علاوه بر ایجاد ثروت در استان، در مجموع می‌تواند کشاورزی استان را رونق بخشد، نیاز به مدیریت جدی دارد تا هم این محصول را به نحو مطلوب به سایر استان‌ها ارسال کرده و هم رضایت کشاورزان را جلب کند.

 

                                     تاریخ:      شنبه ١٣ مرداد ١٣٩٧        ساعت:     ١٥:٤٢

 


خروج




دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...