صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  همدان، رکورددار خرید روزانه گندم از کشاورزان/ خودکفایی چهارساله این استان در تولید گندم

  اختصاصی/ در جریان بازدید خبرنگاران از مراکز خرید و سیلوهای ذخیره‌سازی گندم در استان همدان، از سیلوی کوریجان، یکی از سیلوهای بتنی دولتی و بزرگ‌ترین مرکز ذخیره‌سازی گندم در استان بازدید به عمل آمد.

            

سیدمؤمن نیافر، مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در جمع خبرنگارانی که از این سیلو بازدید می‌کردند، گفت: در استان همدان مراکز ذخیره‌سازی بزرگی به جهت تحویل محموله‌های بزرگ از سوی کشاورزان ایجاد شده است که سیلوی کوریجان یکی از همین مراکز خرید است. در این مرکز، دو باسکول برای زمانی که در تحویل گندم ترافیک باشد، نصب گردیده تا ورودی‌ها و خروجی‌ها بتوانند جداگانه وزن شوند.
وی ادامه داد: 63 مرکز خرید در استان همدان برای فصل خرید امسال تدارک دیده شده که از این تعداد حدود 40 مرکز در مراکز تولید گندم تحت عنوان مباشر شبکه تعاون روستایی مستقر هستند.
مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران افزود: استان همدان امسال به لحاظ بارندگی‌های مناسب در فصل بهار خوشبختانه جزو 8 استان سردسیر کشور است که ما شاهد برداشت خوبی بوده‌ایم.
وی در ادامه با بیان اینکه تا کنون 300 هزار تن گندم در فصل خرید امسال در استان همدان خریداری شده است، اظهار کرد: روز گذشته استان همدان بیشترین عملکرد ورودی را در سطح کشور داشته که تحویل حدود 21 هزار تن گندم در روز بوده است. گندم ورودی در سطح کشور تا کنون 140 هزار تن بوده و این مقدار که در استان همدان تحویل گرفته شده، در مقایسه با سال‌های گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.
نیافر گفت: خوشبختانه امسال در استان‌های سردسیر، میزان بارندگی بسیار خوب و به‌موقع بود و مناطق ییلاقی استان‌های کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، زنجان و همدان، کاهش خرید را که در نیمه اول فصل خرید در مناطق گرمسیری داشتیم، جبران می‌کنند.
وی با اشاره به این که سال گذشته میزان خرید گندم در استان همدان 370 هزار تن بوده است، بیان کرد: پیش‌بینی شده امسال میزان خرید گندم در استان همدان 550 هزار تن باشد که البته پیش‌بینی ما بیشتر از این میزان خواهد بود.
تلاش کردیم مراکز خرید استان در فصل زراعی جاری مجهز شوند ضمن اینکه نرم‌افزاری از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران طراحی شد که بر اساس آن، نمایندگان ما در استان‌ها تمام ورودی روزانه گندم‌ها را از طریق این نرم‌افزار رصد خواهند کرد. این سامانه متمرکز و آنلاین در جهت ثبت، ضبط و انتقال اطلاعات به بانک بسیار به ما کمک کرده است.
مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی در ادامه این بازدید تصریح کرد: ما در مراکز خرید، گندم را با افت خرمنی تحویل می‌گیریم. در دنیا هم روال تحویل گرفتن گندم به این صورت است که گندم را در مزرعه از کشاورز تحویل می‌گیرند و در سیلوها و مراکز خرید حتی سیلوهای مجهز به دستگاه‌های پاک‌کننده کار خاصی روی گندم صورت نمی‌گیرد.
در واقع ما گندم‌ها را با ناخالصی از کشاورز تحویل می‌گیریم و بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصاد، گندم را با ناخالصی تحویل کارخانه‌های آرد می‌دهیم سپس کارخانه‌ها بر اساس تکلیفی که دارند با استفاده از پاک‌کننده‌های اولیه و ثانویه پس از اینکه فرایند پاک‌کنندگی را انجام می‌دهند، گندم را تبدیل به آرد خواهند کرد. بنابراین مبحثی که کارخانه‌ها درباره تحویل گندم‌ها با ناخالصی، افت و خاک مطرح می‌کنند، صحت ندارد و تفکیک ناخالصی گندم‌ها از گندم خالص جزو خط تولید کارخانه‌های آرد است.
نیافر در بخش دیگری از سخنانش در خصوص میزان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در فصل خرید امسال در استان همدان بیان کرد: تا کنون حدود 29 هزار تن از 300 هزار تن گندم دریافتی امسال از کشاورزان همدانی، در مراکز ملکی ذخیره‌سازی شده و مابقی از توان بخش خصوصی استفاده شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه بازدیدها در فصل خرید امسال نشان از ارتقاء کیفیت گندم دارد، گفت: بازدیدهایی که از مناطق سردسیر به عمل آمده نشان می‌دهد گندم‌های امسال به لحاظ درصد ناخالصی، سیر نزولی داشته‌اند. علاوه بر این، وضعیت پروتئین گندم‌های امسال از سال گذشته بهتر است.
نیافر افزود: به طور متوسط، ماهیانه 14 هزار و 500 تن گندم به مصارف خبازی و بخش صنف و صنعت در استان می‌رسد. استان همدان معمولاً جزو استان‌هایی است که مازاد تولید دارد و از محل مازاد تولید استان‌هایی مانند همدان است که نان تهران و استان‌هایی که گندم کافی ندارند، تأمین می‌گردد.
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به مجموع میزان خرید گندم در کشور که 6 میلیون و 700 هزار تن بوده است، گفت: 90 درصد از کشاورزان، گندم‌هایشان را تحویل مراکز خرید استان همدان داده‌اند که 50 درصد از مطالباتشان تا کنون پرداخت گردیده است. اگر رکوردی که تا کنون در تحویل گندم از کشاورزان در استان همدان زده شده، ظرف 15 روز آینده ادامه پیدا کند، فکر می‌کنم به میزان تولید سال گذشته دست یابیم.
در ادامه این بازدید، مهندس علی رحمانی‌فر، مسئول شرکت بازرگانی دولتی ایران نمایندگی همدان در جمع خبرنگاران بیان کرد: استان همدان در مجموع در بخش دولتی و خصوصی دارای 850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی است. البته در حال حاضر 230 هزار تن موجودی گندم از سال قبل در مراکز ذخیره‌سازی استان باقی مانده که با توجه به اینکه میزان خرید گندم در فصل زراعی امسال رو به افزایش است، در حین خرید، گندم را به سایر استان‌ها انتقال می‌دهیم.
وی با اشاره به ارسال گندم‌های استان همدان به استان‌های خراسان رضوی، زاهدان، کرمان، بوشهر، تهران، البرز، قم، یزد، مازندران و گیلان ادامه داد: ما از انبارهای چادری به جهت ذخیره‌سازی گندم‌ها در استان استفاده می‌کنیم که البته این انبارها استاندارد هستند و از قابلیت نگهداری بیشتر از یک سال و نیم گندم با بهترین وضعیت و ایمنی کامل برخوردارند. البته ممکن است برخی مواقع گندم‌ها در فضای روباز غیراستاندارد نگهداری شوند اما در سریع‌ترین زمان ممکن به مراکز استاندارد انتقال داده خواهند شد.
رحمانی‌فر در ادامه با اشاره به کیفیت بالای گندم‌های استان همدان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در راستای بهبود واریته‌های کشت گندم انجام داده هرساله شاهد بهبود کیفیت دانه‌های گندم از لحاظ میزان پروتئین، گلوتن و ایندکس هستیم. بیش از چهار سال است که استان همدان از هیچ‌گونه گندم خارجی و گندم سایر استان‌ها برای اختلاط استفاده نکرده و تماماً از گندم‌های تولیدی خودمان برای تولید آرد و نان استفاده می‌کنیم.
مسئول شرکت بازرگانی دولتی ایران نمایندگی همدان اظهار کرد: با توجه به آزمایش‌هایی که هرماهه از سوی پژوهشکده غلات انجام می‌شود، خوشبختانه گندم استان همدان از نمرات بالایی برخوردار است. در واقع نمره کیفی گندم‌های استان همدان بالای 80 درصد است و عموماً مردم همدان از کیفیت نان رضایت دارند.









 

                                     تاریخ:      پنج شنبه ٤ مرداد ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:٠٢

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...