صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  آردسازان استان خوزستان چه می‌گویند؟

  به گزارش غلات نیوز، استان خوزستان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید گندم در کشور به شمار می‌آید که با تولید بیش از یک میلیون تن گندم در سال و کیفیت مطلوب گندم، همواره صدر توجه صنعت گندم، آرد و نان بوده است اما اینکه بگوییم کارخانه‌های استان خوزستان به دلیل برخورداری از کیفی‌ترین گندم هیچ مشکلی در حوزه آردسازی ندارند،

            

صحیح نبوده و درگیری کارخانه‌های این استان با مشکلات تولید، طبق اظهارات مدیران آردسازی استان، حتی از بسیاری از استان‌ها هم بیشتر است.
رضا علیرضایی، رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آردسازی استان خوزستان در گفت‌وگو با غلات نیوز در این باره بیان کرد: متاسفانه ما در خوزستان از طریق مسئولین استانی برای حل مشکلاتمان هیچ راهی به جایی نمی‌بریم و زمانی‌ که مشکلات و مسائل را مطرح می‌کنیم، می‌گویند باید از سوی مقامات تهران بررسی و رفع شود. از سال 93 تاکنون، افزایش 9 درصدی قیمت آرد تصویب شده اما از آن زمان تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و هربار هم تصمیم‌گیری‌ها عوض می‌شود. یک بار می‌گویند به جای پرداخت هزینه، گندم به کارخانه‌ها می‌دهند و یک بار می‌گویند هزینه آن را پرداخت می‌کنند اما تا کنون نه پول را داده‌اند نه گندم را!

وی ادامه داد: کارخانه‌های آرد هزینه‌هایشان را از جیب می‌پردازند و برای اینکه بتوانند ادامه دهند، به بانک‌ها مقروض شده‌اند اما این‌گونه ادامه دادن هم تبعاتی دارد؛ یا در نهایت کارخانه‌ها به دلیل مقروض بودن به بانک ورشکسته خواهند شد یا اینکه اتفاقاتی بدتر و چه بسا جبران‌ناپذیر رخ خواهد داد.  مسئولین باید توجه داشته باشند که اگر کارخانه‌ای نتواند به واسطه تامین درآمد، هزینه‌هایش را بپردازد، از چه راهی و چه منبع مالی می‌تواند ادامه دهد؟

کارخانه‌های آرد استان اجازه ندادند که حتی یک روز پرداخت حقوق و مزایای کارگران کارخانه به عقب بیفتد و بخشی از مساله بی‌کاری را که معضلی عمده‌ در جامعه است، با اشتغال‌زایی در کارخانه رفع می‌کنند اما با این حال دولت حاضر نیست حتی یک قدم برای ما بردارد.
علیرضایی افزود: دولت، کارخانه‌‌های آرد را در اولویت ارزی قرار نداده و ما ارزمان را باید از بازار آزاد تامین کنیم، این درحالی است که اغلب قطعات کارخانه‌های آرد به واسطه ارز تامین می‌شود و تامین آن‌ها در این شرایط آشوب بازار، عملا مشکل و البته غیرممکن است.
*اگر قرار به ادامه روند با این وضعیت باشد همان بهتر که چراغ کارخانه را خاموش کنیم

علیرضایی در ادامه اظهاراتش به مشکل گندم در میان کارخانه‌های استان خوزستان اشاره نمود و گفت: چون در استان خوزستان فصل برداشت گندم از ابتدای بهار آغاز می‌شود، عمدتا مشکلات بارندگی در این محدوده زمانی به وجود می‌آید و برخی مراکز نمی‌توانند گندم‌ها را خوب نگهداری کنند و متاسفانه گندم‌ها از بین می‌روند. متاسفانه فشاری که روی کارخانه‌های آرد استان وجود دارد، این است که برخی از مسئولین توقع دارند کارخانه‌ها الزاما از هر گندمی که برایشان تعیین شده، استفاده کنند. قطعا این امر غلط است که البته کارخانه‌ها نسبت به آن خیلی مقاومت می‌کنند. 

رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آرد استان خوزستان به مشکل صادراتی واحدهای تولیدی آرد این استان هم اشاره نمود و گفت: دولت همانند سابق، گندم در اختیارمان بگذارد تا بتوانیم صادراتمان را که بخشی از ظرفیت‌های خالی کارخانه را جبران می‌کند، فعال کنیم. کارخانه‌های خوزستان بسیار تلاش کردند تا توانستند بخشی از بازار صادراتی عراق را به دست آورند اما متاسفانه به راحتی این بازار را از دست داده‌ایم و این که هر روز یک بخشنامه جدید صادر می‌شود، موجب شد از صادرات عقب بیفتیم.

علیرضایی در ادامه بیان کرد: همچنین مشکلات آب و هوایی و وجود ریزگزدها در استان خوزستان، اثرات منفی روی دستگاه‌های کارخانه‌های آرد می‌گذارد و عمر دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد. متاسفانه کارخانه‌ها در حال استهلاک هستند و درآمدی نیست که بتوانند دستگاه‌هایشان را تعویض کنند و این، باری به مشکلات کارخانه‌های استان اضافه کرده است.
وی گفت: دولت، متولی صنعت آرد است و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار نیز تصمیم‌گیرندگان هستند. متاسفانه ما در استان هیچ تصمیم‌گیرنده‌ای نداریم و در واقع اختیاراتی به مسئولین استان جهت تصمیم‌گیری داده نشده و همه اختیارات در مرکز متمرکز شده است.

چهار سال است که نرخ دستمزد آسیابانی ثابت مانده اما هزینه‌ها با سرعت سرسام‌آوری از ما سبقت می‌گیرند. آن‌هایی که درک اقتصادی دارند، باید بدانند که اگر مشکلات از دوش کارخانه‌ها برداشته نشود، واحدهای تولیدی آرد به زمین خواهند خورد. در حال حاضر، صاحبان این صنعت هستند که خودشان را مقروض کرده‌اند و با چنگ و دندان کارخانه‌هایشان را حفظ می‌کنند.
صاحبان این صنعت هستند که به کمک دولت آمده‌اند اما متاسفانه مسئولین کاری از پیش نمی‌برند و گمان می‌کنند همه چیز عادی است. متاسفانه دولت نه تنها کوچک‌ترین قدمی برایمان برنمی‌دارد بلکه باری هم به مشکلاتمان اضافه می‌کند.
*چگونه ممکن است کارخانه‌ها بدون افزایش درآمد در چند سال گذشته بتوانند در مقابل افزایش هزینه‌ها همچنان به کار خود ادامه دهند؟

در ادامه، سید مرتضی سنادی‌زاده، مدیرعامل شرکت تولیدی آرد جوانه شوشتر در خصوص مشکلات صنعت آردسازی در استان خوزستان تصریح کرد: در استان خوزستان، کارخانه‌های آردسازی در امر دریافت و خرید مستقیم گندم از کشاورزان مشارکت دارند که این امر علاوه بر همراه داشتن مزایایی برای کارخانه‌ها، در عین حال مضرات فراوانی را هم برای کارخانه‌ها ایجاد کرده است.

مطابق با جداول و تعرفه‌های خرید تضمینی گندم، کارخانه‌ها موظف به دریافت گندم از کشاورزان با میزان ناخالصی کل معادل 13درصد (8 درصد مفید و 5 درصد غیرمفید) هستند، این درحالی است که محاسبات حق‌العمل و میزان تولید این کارخانه‌ها براساس استاندارد حداکثر 4 درصد ناخالصی به انجام می‌رسد که خود می‌تواند موجب ضرر و زیان فراوان شود. ضمن اینکه عدم پذیرش گندم حتی در صورت بالا بودن درصد ناخالصی و در صورتی که در این بازه تعیین شده قرار داشته باشد، برای کارخانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

سنادی‌زاده ادامه داد: در طول فصل برداشت گندم، انبارهای روباز تعاون روستایی به جهت یاری رساندن به دریافت هرچه سریع‌تر گندم، در کنار کارخانه‌ها اقدام به خرید مستقیم می‌کنند. مشکلات این انبارها در زمان ارسال گندم جمع‌آوری شده به سیلوها و مراکز مصرف مانند کارخانه‌های آرد، خود را نمایان می‌کند؛ مواردی همچون تفاوت و عدم انطباق در وزن خودروهای حمل گندم و همچنین ناهماهنگی میزان ناخالصی موجود در آن از جمله مواردی است که مشکلات آن گریبان‌گیر کارخانه خواهد شد.
وی افزود: باتوجه به اینکه فصل برداشت گندم در استان خوزستان، ابتدای بهار است، مسائل فراوان آب و هوایی مانند بادهای تند و باران‌های کوتاه اما سیل‌آسا، عمدتا گندم‌ها را دچار آسیب نموده و حتی در برخی از سال‌ها و برخی از مراکز، شاهد توزیع و انتقال گندم‌های رطوبت خورده و متاسفانه دارای کپک‌زدگی بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت تولیدی آرد جوانه شوشتر با بیان اینکه استان خوزستان در طول سال دارای بیشترین روزهای گرم در میان سایر استان‌ها بوده و همین آب و هوای نامطلوب و گرم مشکلات فراوانی را برای کارخانه‌ها ایجاد کرده است، در این خصوص توضیح داد: شرایط سخت کاری برای پرسنل، حرارت بالا، عملکرد تجهیزات، فرسودگی زودتر از موعد ماشین‌آلات، افت شدید رطوبت، تاثیر حرارت بر کیفیت گندم و آرد و بسیاری موارد دیگر، عملا کار را در چنین شرایطی با سختی فراوان مواجه نموده که این اثرات متعاقبا در نانوایی‌های مصرف‌کننده آرد دیده می‌شود و مواردی همچون تضعیف آرد و سستی در زمان عمل‌آوری خمیر و خشکی زود‌رس آن را به همراه دارد.

سنادی‌زاده خاطرنشان کرد: خوزستان با توجه به حساسیت خاصی که در حوزه گندم و سایر محصولات کشاورزی دارد و نیز وجود بندرها و امکانات فراوان، یکی از مناطق مهم در تقسیم‌بندی شرکت بازرگانی دولتی ایران به شمار می‌آید و مدیران اداره غله منطقه 4، عموما از کارآمدترین و قوی‌ترین مدیران در این مجموعه هستند اما بیشترین تمرکز در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی عموما از پایتخت صورت می‌گیرد و این درحالی است که مدیران منطقه‌ای با آشنایی بیشتر و نزدیکی به مشکلات می‌توانند تصمیمات بهتر و شایسته‌تری اتخاذ کنند.
وی تصریح کرد: این انتقاد به دولت وارد است که چگونه کارخانه‌های تولیدی آرد بدون افزایش درآمد در چند سال گذشته می‌توانند با وجود افزایش هزینه‌های ناشی از تورم نرخ ارز، نرخ دستمزد، نرخ کرایه حمل و بسیاری از هزینه‌های سرسام آور دیگر، همچنان به کار خود ادامه دهند؟ از دیگر مسائل و مشکلات در استان خوزستان نرخ کرایه حمل و جابه‌جایی گندم از مراکز ذخیره‌سازی به مراکز تولید در طول سال است که خود عاملی جهت افزایش بهای تمام شده مواد اولیه و در نتیجه، افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

*کارخانه‌های استان خوزستان در حوزه صادرات حرفی برای گفتن دارند اما متاسفانه دولت مانع فعالیت ما می‌شود

حمید جلالی، مدیرعامل کارخانه آرد خوزستان هم در این راستا به خبرنگار ما گفت: حدود 4 سال است که هزینه آسیابانی هیچ‌گونه تغییری نکرده در حالی که در این چهارسال، هرساله به هزینه‌های انرژی، دستمزد  کارگران و نیروی تولید، عوارض شهرداری، بیمه، مالیات، پسماند و استهلاک دستگاه‌ها و حتی جزئی‌ترین هزینه‌ها و کرایه حمل و نقل، حدود 30 درصد یعنی تا به امروز حدود 120 درصد اضافه شده در صورتی که دستمزد آسیابانی کلیه کارخانه‌های آرد در ایران حتی یک ریال هم اضافه نشده و این اصلی‌ترین مشکل تمام کارخانه‌های آرد ایران است.
وی ادامه داد: کارخانه‌های استان خوزستان در دمای 60 درجه آرد تولید می‌کنند که این مسأله یقینا بر کیفیت آرد تاثیر خواهد گذاشت. خوزستان چندین سال است که بالاترین رتبه را در تولید گندم به خود اختصاص داده است و به همین جهت گندمش به استان‌های دیگر صادر می‌شود اما متاسفانه شرکت غله استان کیفی‌ترین گندم‌ها را به استان‌های دیگر ارسال می‌کند.
مدیرعامل کارخانه آرد خوزستان گفت: کارخانه‌های استان برای جذب بازار صادراتی بسیار تلاش کردند اما متاسفانه سیاست‌های غیرکارشناسانه دولت باعث شد تمام زحمت‌های ما به هدر برود، در واقع ما تلاش کردیم و توانستیم مشتری را در بازار عراق جذب کنیم و برند ایران را در این کشور جا بیندازیم اما اعمال این سیاست‌ها متاسفانه موجب شد بازار صادراتی را از دست بدهیم.
جلالی گفت: درخواست من این است که دولت هزینه دستمزد آسیابانی را به نسبت تورم روز افزایش دهد و نیز زمینه‌های ورود به بازار صادراتی را برای ما هموار کند.

* کیفی‌ترین گندم در استان خوزستان تولید می‌شود اما از دست ما خارج شده!

در ادامه، علی اصغرگلی، مدیرعامل شرکت تولیدی آرد غنچه اهواز خاطرنشان کرد: سهمیه کارخانه‌های استان محدود است و فعلا هم قابل افزایش نیست و کارخانه‌ها با کم‌ترین میزان ظرفیت واقعی خود فعالیت می‌کنند و تنها چیزی که می‌تواند این کمبود را جبران کند، فعال نمودن بخش صادراتی کارخانه‌هاست.
وی ادامه داد: استان خوزستان در کنار مرز عراق قرار دارد و این یک مزیت برای صادرات آرد خوزستان به این کشور محسوب می‌شود اما متاسفانه مدتی طولانی است که شرکت بازرگانی دولتی عرضه گندم صادراتی به کارخانه‌ها را ممنوع نموده است. اگر هم بخواهیم گندم را از بازار آزاد تامین کنیم، نمی‌توانیم با کشورهای موجود در بازار صادراتی رقابت کنیم لذا شرکت بازرگانی دولتی باید گندم را مانند سنوات گذشته در اختیار ما بگذارد تا هم اشتغال‌زایی کرده باشیم و هم اینکه بتوانیم ظرفیت تولیدمان را افزایش دهیم.
گلی با بیان اینکه مشکلات خوزستان با توجه به گرمای بیش از حد هوا، از سایر استان‌های کشور بیشتر است، گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی در استان، هزینه‌های تولید کارخانه‌ها از سایر استان‌های کشور بالاتر است. از سال 93 تاکنون وعده‌های زیادی به ما داده‌اند که قیمت آرد را اضافه کرده و ما‌به‌التفاوت آن را به ما بدهند اما متاسفانه اقدامی نشده است.

وی بیان کرد: کیفی‌ترین گندم در استان خوزستان تولید می‌شود اما از دست ما خارج شده و شرکت غله استان برای تحویل گندم خوزستان به خودمان باید حتما مجوز از تهران اخذ نماید و این باعث شده گندم‌ها در مدت زمان طولانی در مراکز روباز نگهداری و متاسفانه دچار آلودگی شوند و ما همچنان منتظر مجوز شرکت بازرگانی دولتی باشیم!
حمل هرگونه گندم از مراکز خرید، منوط به مجوز تهران است. این امر، زمان‌بر است ضمن اینکه مرتب سیستم قطع می‌شود و به مشکلاتی از این دست برمی‌خوریم. گندم‌ها اواخر فروردین‌ماه خریداری شده‌اند و در حال حاضر که در تیرماه به سر می‌بریم، در مراکز روباز نگهداری می‌شوند. این درحالی است که ظرفیت ذخیره‌سازی ما خالی است و می‌توانیم 10 هزار تن گندم تحویل بگیریم.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢٥ تير ١٣٩٧        ساعت:     ٠٩:٠٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...