صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان در حاشیه بازدید از مراکز خرید گندم :

  مصرف گندم 900 تومانی در استان گلستان دو برابر گندم یارانه ای است/ در هیچ کدام از نقاط کشور فروش گندم 900 تومانی در این سطح وجود ندارد

  اختصاصی/ در جریان بازدید خبرنگاران از مراکز خرید گندم در استان گلستان عیسی زاهدی رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی آرد زاهدی ابتدا به ارائه توضیحاتی پیرامون چرخه تحویل گندم و تولید آرد در کارخانه به خبرنگاران پرداخت و با اشاره به اینکه در شرایط فعلی به دلیل تعدد بالای کارخانجات آرد سازی در استان گلستان، این کارخانه با یک سوم ظرفیت واقعی خود فعالیت می کند،

            

عنوان کرد: میزان سهمیه ای که در حال حاضر به کارخانه اختصاص می یابد 1200 الی 1300 تن در ماه است درحالیکه شرکت آرد تولیدی زاهدی از قابلیت تبدیل 12 هزار تن گندم به آرد در ماه برخوردار است. ضمن اینکه متاسفانه بخش عمده ای از گندم تولیدی استان گلستان به سایر نقاط کشور صادر می شود و این مسئله ما در تامین سهمیه دچار مشکل می کند.


در ادامه جعفر زاهدی مدیرعامل شرکت تولیدی آرد زاهدی گفت: متاسفانه حدود سه سال است که سطح کیفی گندم های مناطق جنوب استان ( فاکتورهای گلوتن و ایندکس که دو فاکتور اصلی برای تولید آرد هستند ) کاهش یافته  که البته امسال به لحاظ عددی میزان ایندکس گندم افزایش داشته است اما به لحاظ کمی در بخش جنوبی استان به مشکل برخوردیم.

در ادامه مهندس سید مومن نیافرد مدیرکل هماهنگی های خریدهای داخلی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: شرکت تولیدی آرد زاهدی نمونه ای از استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی به عنوان مراکز خرید گندم است. فعالیت اصلی کارخانجات آرد سازی تولید آرد است منتهی اغلب کارخانه ها در جوار کارخانه ظرفیت هایی را برای نگهداری گندم تعبیه کرده اند و این مساله از برنامه های دولت در طی سالهای گذشته بوده است.

وی افزود: در دوره ای که بحث سیلوسازی مطرح شد سیاست و اولویت شرکت بازرگانی دولتی احداث سیلو و مراکز نگهداری گندم در جوار کارخانجات آردسازی بود که خوشبختانه یک سری کارخانجات اقدام و عمدتا سیلوهای فلزی احداث کردند.
نیافرد ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای تکالیف قانونی خود در راستای برون سپاری و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی از ظرفیت بخش خصوصی در قالب مباشرین دولت برای انجام امر خرید تضمینی استفاده کرده است که در این راستا کارخانجات آرد سازی در چرخه خرید تضمینی جزو همکاران ما هستند. همچنین سیلوهای بخش خصوصی و مراکز تعاون روستایی که یک حلقه واسطه بین تولید و مصرف هستند.

نرم افزار سامانه خرید شرکت بازرگانی دولتی در این مراکز نصب شده و طی قراردادی که با این مراکز منعقد شده و نیز تضامینی که از آن ها اخذ شده بخشی از اختیارات خودمان را در حوزه خرید مانند نمونه برداری، آزمایش، تخلیه، نگهداری، تحویل و بارگیری، کنترل و کیفیت در حین نگهداری به این مراکز واگذار کرده ایم و دقیقا طبق شاخص هایی که ما اعلام نموده ایم این مراحل طی خواهد شد و در صورتی که گندم هریک از شاخص های اعلام شده را نداشته باشد برگشت خواهد خورد و در مقابل اگر در چارچوب جداول تعیین شده شرکت بازرگانی دولتی باشد اجازه ورود صادر خواهد شد.
 در ادامه این بازدید حمیدرضا علیمحمدی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان تصریح کرد: استان گلستان به واسطه جمعیت بسیار پایین و فعالیت بیش از 33 واحد آردسازی کارخانجات از سهمیه پایینی برخوردار هستند که البته این فرصت در اختیار کارخانجات است که از گندم کیفی استان به جهت تولید آرد آزاد برای مصارف سایر استان ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: باتوجه به میزان جمعیت استان به طور ماهیانه فروش آرد یارانه ای 665 تومانی حدود 16هزار تن است. در خردادماه سال جاری فروش گندم 900 تومانی در سطح استان 32 هزار تن بوده که این میزان دو برابر سهمیه آرد یارانه ای است.
بخشی از آرد تولیدی این استان به دلیل برخورداری از گندمی با بالاترین درجه کیفی به اقصی نقاط کشور حمل می شود و در واقع مصرف گندم 900 تومانی در سطح استان دو برابر گندم یارانه ای است که البته این مساله صرفا در استان گلستان اتفاق می افتد و در هیچ کدام از نقاط کشور فروش گندم 900 تومانی در این سطح وجود ندارد و این مسئله به عنوان یک امتیاز برای استان گلستان محسوب می شود.
در بخش دیگری از این بازدید سمیرا قاضی زاده مدیرکنترل کیفی شرکت تولیدی آرد زاهدی بیان کرد: در دوران قدیم استان گلستان از گندم های بسیار عالی با ورایته های عالی برخوردار بود اما متاسفانه به دلایل مختلف کارشناسان جهاد مرکزی تشخیص دادند که این واریته ها در سطح استان قابل کشت نیست و واریته های جدیدی را کشت دادند. تقریبا مدت 5 سال است که ما با بذرهای جدید دست و پنجه نرم می کنیم و متاسفانه به لحاظ کمی و کیفی در طی سالهای اخیر دچار مشکل شده ایم.

وی افزود: البته مدیریت شرکت غله استان بسیار تلاش کرده تا ما بتوانیم گندم ها را با یکدیگر بالانس کنیم و در نهایت ماده اولیه بهتری در اختیار داشته باشیم. خوشبختانه امسال از لحاظ کیفی وضعیت گندم ها کمی بهتر شده اما سال گذشته کیفیت گندم در استان گلستان روند نزولی داشت.
قاضی زاده ادامه داد: کارشناسان بخش تحقیقات جهاد کشاورزی عمدتا بذرهایی را برای کشت انتخاب می کنند که در مقابل بیماری ها مقاوم باشند و نیز در تناژ بالایی تولید شود و متاسفانه در این میان به فاکتور کیفیت کم تر توجه می شود. طبیعی است که کشاورزان مطالعات چندانی روی بحث کیفیت ندارند و بیشتر به دنبال بذرهای پرمحصول بوده تا درصد سود بالاتری برایشان داشته باشد. لذا این وظیفه ما و جهاد کشاورزی است که به دنبال ارتقای کیفیت گندم و القاء این مساله به کشاورزان باشیم.  البته ما در این راستا مکاتبات زیادی انجام داده ایم و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان هم بسیار پیگیر این مساله بوده اند اما اقدام چشمگیری تاکنون از سوی وزارت جهاد کشاورزی صورت نگرفته است. البته همانطور که گفته شد امسال مقداری سطح کیفی گندم ها افزایش داشت اما بازهم به آن حدی که ایده آل ما باشد نرسیده ایم.

در ادامه علیمحمدی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی این استان خاطرنشان کرد: سطح انتظارات مصرف کنندگان گندم در نقاط مختلف کشور متفاوت است سایر نقاط کشور ملتمسانه تقاضا می کنند که به جهت اختلاط، گندم استان گلستان را برای آن ها حمل کنیم.
علیمحمدی ضمن تایید اظهارات مدیرکنترل کیفی شرکت تولیدی آرد زاهدی عنوان کرد: شاید در بحث کیفیت انتظارات ما برآورده نشده باشد اما با اطمینان کامل می گویم که گندم استان گلستان به هیچ عنوان با گندم سایر نقاط کشور قابل مقایسه نیست و از سطح کیفی بسیار مطلوبی برخوردار است البته ایده آل ما نیست اما در مقام مقایسه با سایر استان ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
ضمن اینکه دو برابر گندم یارانه ای در استان گلستان گندم آزاد مصرف می کنیم و این مساله دلیل براین مدعاست که کیفیت آرد تولیدی استان گلستان نسبت به سایرنقاط کشور از سطح بالایی برخوردار است.

در واقع فروش 32 هزار تن گندم 900 تومانی به طور ماهیانه در استان گلستان ثابت می کند که گندم استان کیفی و البته آرد تولیدی استان کیفی تر است
علیمحمدی در ادامه با تاکید بر اینکه بحث کیفیت گندم باید در نرخ گذاری خرید این محصول تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی، شورای اقتصاد و دولت باید فاکتورهای کیفیت را در امر خرید لحاظ کنند.
در استان گلستان شاید به دلیل نوع واریته ها و شرایط جوی از لحاظ کیفی گندم ها تا حدودی تنزل داشته باشند اما در سال جاری در برخی از نقاط استان نسبت به سنوات گذشته از گندم بسیار کیفی تری برخوردار شدیم.
خوشبختانه استان گلستان در مقایسه با سایر نقاط کشور وضعیت مناسب و بهتری دارد که البته با اختلاط گندم های محلی این مشکل تا حدودی قابل رفع است اما همانطور که ذکر شد هنوز با ایده آل ها فاصله داریم و باید تلاش کنیم به آن نزدیک شویم  که البته این مساله در دست ما نیست و متولیان امور باید دست به کار شوند. ما در حوزه کشت و برداشت هیچ نقشی نداریم.

در بخش پایانی بازدید از سیلوی شرکت تولیدی آرد زاهدی مهندس نیافرد با بیان اینکه بیش از 90 درصد گندم کشور صرف مصارف خبازی می شود، اظهار کرد: در تمام دنیا واریته های گندم در سه رنج قوی متوسط و ضعیف کشت می شود اما در کشور ما شرایط خرید تضمینی به واسطه انحصاری بودنش به نحوی است که قدرت مانور و امکان تفکیک واریته های مناسب با نوع مصرف و نگهداری جداگانه گندم ها را برای مصارف مختلف از ما و کارخانجات آرد گرفته است.




 

                                     تاریخ:      شنبه ٢ تير ١٣٩٧        ساعت:     ١٠:٠٠

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...