چرا اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در کشور کنسل شد؟
اختصاصی/ به گزارش غلات نیوز، دولت هرساله هزینه سنگینی را بابت خرید تضمینی گندم پرداخت میکند به طوری که این هزینه کلان در سال 95 مبلغ 15هزار و 550 میلیارد تومان و سال گذشته مبلغی در حدود 12هزار میلیارد تومان بود و پیشبینی میشود که امسال هم هزینه خرید تضمینی گندم به 14هزار میلیارد تومان برسد.
به گفته نوبخت، اجرای طرح سیاست قیمت تضمینی تنها در صورتی شدنی است که آزادسازی قیمت گندم و آرد اتفاق بیفتد و دولت اجازه دهد گندم از سوی کارخانهها و سیلوداران خریداری و ذخیرهسازی شود و خودش صرفا به ذخیره استراتژیک اکتفا کند.
اما مهمتر از همه این است که اجرای این سیاست، دست دلالان و واسطهگران سودجو را که از چرخه خرید تضمینی گندم، سود کلانی به جیب میزنند، کوتاه میکند ضمن اینکه در سیاست قیمت تضمینی، مشکل دیرکرد پرداخت وجه که در خرید تضمینی اتفاق میافتد، رفع خواهد شد.
عرضه در بورس، بخش کشاورزی را سامان میدهد که این هم به نفع خریداران است، هم به نفع کشاورزان و هم به نفع دولت. به این جهت به خریداران قدرت انتخاب میدهد، در میان کشاورزان زمینه تولید رقابتی و به تبع آن تولید کیفی را ایجاد میکند و همچنین بار مالی دولت را کاهش میدهد. در کل مزیت این طرح این است که چرخه رقابتی در فضای بورس شفافتر و سالمتر شده و با ترغیب کشاورز به کاشت و تحویل گندم کیفی جهت جذب خریدار، در نهایت آنچه اتفاق میافتد، افزایش بهرهوری کیفی تولید است اما همانطور که گفته شد، اجرای این طرح نیازمند زیرساختهایی است که در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد.
در صورت مهیا شدن زیرساختها، باتوجه به آنچه که در این گزارش گفته شد، قطعا اجرای این طرح کمک شایانی به خریدار، کشاورز و دولت خواهد کرد.
اما روش دیگری هم میتواند اجرایی شود و آن ارتباط مستقیم خریدار و کشاورز است به این صورت که دولت شرایطی را فراهم نماید تا با نظارت خود، خریدار به طور مستقیم با تولیدکننده (کشاورز) ارتباط گرفته و بر حسب نیاز، گندم را از کشاورز خریداری کند. این روش هم میتواند زمینهساز تولید رقابتی و در نتیجه، ارتقاء کیفیت گندم در کشور باشد.
تاریخ: چهارشنبه ٣٠ خرداد ١٣٩٧ ساعت: ٠٩:٥٤
پربازدیدترین
گزارش
آخرین اخبار
نرخ ارز
گفتگو
نظرسنجی
|