صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  نان کامل در نانکده گل گندم

  اختصاصی/ به گزارش غلات نیوز، در جامعه امروزی که نان سفید بر نان سبوسدار ارجحیت یافته، هنوز هم کسانی هستند که با تولید نان‌های سبوس‌دار و نان‌های کامل برای ارتقای سلامتی جامعه تلاش می‌کنند. نانکده گل گندم در یکی از محله‌های شرق تهران به همین منظور احداث شده است؛

            

 واحد نانوایی که به مشتریانش فقط نان کامل جو و گندم می‌دهد. این واحد نانوایی جزئی از باشگاه هواداران نان کامل به مدیریت محمدرضا خواجه، کارشناس نان‌های سنتی و کارشناس وزارت بهداشت است.

معصومه محمدی، مسئول کنترل کیفیت نانکده گل گندم و کارشناس ارشد تکنولوژی صنعت غذا در گفت‌وگو با غلات نیوز بیان کرد: در حال حاضر آرد نانی که مردم تهران مصرف می‌کنند، از مغز گندم استحصال شده و فاقد سبوس است و هدف از ایجاد این واحد، در واقع ارتقای وضعیت سلامت نانی است که مردم تهران مصرف می‌کنند.

وی درباره استقبال مردم از نان‌هایی که در این نانکده تولید می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه استقبال، بسیار خوب است. با توجه به اینکه ما اصلا تبلیغات خاصی انجام نداده‌ایم، بیشتر تبلیغات ما به صورت دهان به دهان بوده و کسانی که نان‌های ما را مصرف کرده‌اند، از مزایای آن برای دیگران تعریف می‌کنند و عمدتا مشتریان ما می‌گویند که تعریف نان ما را از کسانی شنیده‌اند که محصولمان را مصرف کرده و راضی بوده‌اند.

کارشناس ارشد تکنولوژی صنعت غذا در ادامه گفت: مجموعه نانکده گل گندم دارای سیب سلامت بوده و من به عنوان مسئول کنترل کیفیت در این واحد نانوایی مستقر هستم. در نانکده گل گندم، نان جو و نان گندم سبوس‌دار بدون جوش شیرین تولید می‌شود. ما با آزمایشگاه همکار استاندارد قرارداد داریم و به طور مرتب مواد اولیه و محصول نهایی تولید شده در این آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرد و من وظیفه دارم نمونه‌ها را برای آزمایشگاه استاندارد ارسال کرده و وضعیت بهداشتی محیط و افراد را کنترل کنم. همچنین وضعیت به‌روز بودن کارت‌های بهداشت و وضعیت محصول نهایی را از لحاظ مطابقت با موارد استاندارد (عدم ایجاد سوختگی در پشت و روی نان و خمیر نشدن)، بررسی درصد پروتئین آرد، وضعیت سبوس آرد و البته وضعیت کارکرد کیفی دستگاه‌ها را به جهت اینکه کارکرد دستگاه بر کیفیت محصول نهایی اثرگذار است، باید مورد بررسی قرار دهم.

مسئول کنترل کیفیت نانکده گل گندم تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مردم تهران از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند به این دلیل که سالیان سال نان حاوی جوش شیرین و بدون سبوس مصرف کرده‌اند. در واقع سبوس، موجب انتقال انواع ویتامین‌های گروه B به بدن می‌شود. با مصرف نان حاوی سبوس، کم‌خونی‌هایی که در 90 درصد از زنان و درصد بالایی از مردان وجود دارد و به تبع آن مشکلاتی مانند ریزش مو، مشکلات پوستی و ضعف قوای بدنی که ناشی از کم خونی است، جبران می‌شود.
وی ادامه داد: در نانکده گل گندم ما برای تولید نان‌های کامل جو و گندم به هیچ عنوان از جوش شیرین استفاده نمی‌کنیم، زمان استراحت خمیر به طور استاندارد رعایت می‌شود در نتیجه فرایندهایی که در هیدرولیز نشاسته و خواب خمیر باید در طی دو مرحله اتفاق بیفتد، کامل رخ می‌دهد و در واقع حس دهانی خوبی به مصرف‌کننده می‌دهد. در واقع همه فعالیت‌های مخمری که در فرایند تولید نان فعال می‌شوند، باعث می‌گردد نان باکیفیتی داشته باشیم در نتیجه از مضرات جوش شیرین که سالیان سال با خوردن نان به بدن مردم انتقال یافته، جلوگیری خواهد شد.

محمدی افزود: حتی مصرف‌کنندگانی که نان‌های ناکده را مصرف کرده‌اند به ما انعکاس می‌دهند که با مصرف این نان‌ها، دردهای مزمنی که در ناحیه شکمشان داشته‌اند، مرتفع گردیده حتی افرادی که به ما مراجعه کرده و بیماری قند داشته‌اند، از نان کامل جو بسیار اظهار رضایت نموده و اعلام کرده‌اند که با اطمینان خاطر می‌توانند به مقدار دلخواه استفاده کنند بدون اینکه از افزایش میزان قند خونشان نگران باشند.
این کارشناس ارشد تکنولوژی صنعت غذا در ادامه گفت: 15 سال است که فعالیت در صنایع غذایی مختلف را تجربه کرده‌ام. در واقع تقریبا در همه صنایع حداقل نگرانی‌هایی وجود دارد به عنوان مثال در محصولات کنسروی نگران آلودگی‌هایی هستیم. در خصوص محصولات گوشتی، نگهدارنده‌هایی که استفاده می‌شوند، نگران‌کننده هستند و در محصولات کیکی هم وجود نگهدارنده‌ها ایجاد نگرانی می‌کند اما نانی که در نانکده گل گندم تولید می‌شود، تنها محصولی است که با اطمینان کامل اعلام می‌کنم مفید است و در هیچ شرایطی هیچ مشکلی برای مصرف‌کننده ایجاد نخواهد کرد. در نهایت ممکن است نان بیات شود که در این شرایط هم از میزان رطوبت آن کم شده اما در غیر این صورت کیفیت نان حفظ خواهد شد. نان در دمای معمولی تا 3 روز قابل نگهداری است و در حالت فریز هم که قاعدتا ماندگاری بالاتر می‌رود.

محمدی در خصوص راه‌های فرهنگ‌سازی نان سبوس‌دار و کامل بیان کرد: به عقیده من در درجه اول باید از این قانون که در حال حاضر کارخانه‌ها سبوس را از آرد استحصال می‌کنند، جلوگیری شود. سبوس‌گیری یک فرایند هزینه‌بر بوده و در واقع نیاز به یک تکنولوژی پیشرفته دارد در حالی‌که تولید آرد سبوس‌دار در کارخانه‌های آردسازی بسیار ساده‌تر و البته کم‌هزینه‌تر است. چرا به رفتار پیشینیان خود برنگردیم که از دانه کامل گندم آرد استحصال می‌کردند و به دلیل مصرف نان کامل، نسبت به مردم جامعه امروز گوارش سالم‌تری داشتند و عوارضی که در حال حاضر به دلیل مصرف نان سفید در جامعه وجود دارد، آن زمان وجود نداشت لذا اگر امروز مصرف نان کامل را میان مردم جا بیندازیم، با هزینه کمتر مردم سالم‌تری خواهیم داشت.

متاسفانه در حال حاضر در فرایند آردسازی، سبوس کاملا از دانه گندم جدا می‌شود و از آنجا که کارخانه‌های استان تهران آرد کامل تولید نمی‌کنند، ما آرد نانکده را از کارخانه‌های استان اصفهان تامین می‌کنیم.

 

                                     تاریخ:      پنج شنبه ٢٧ ارديبهشت ١٣٩٧        ساعت:     ٠٩:٠١

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...