صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مجری طرح گندم:

  کشور برای مصارف داخلی نیاز به واردات گندم خارجی ندارد

  اختصاصی/ مهندس اسمعیل اسفندیاری پور گفت: در حال حاضر کشور برای مصارف داخلی نیاز به واردات گندم خارجی ندارد و تولید در شرایط مطلوب و قابل قبولی است. لذا اگر گهگاهی برخی ها به دلیل عدم اشراف به مسائل و موضوعات واردات گندم را مطرح می کنند امری طبیعی است و ممکن است اهدافی خاص و اقتصادی داشته باشند. لذا ما برای مصارف داخلی امسال نیاز به واردات گندم نداریم و مدت سه سال است که به میزان کافی گندم در داخل تولید می شود.

            

مشاور وزیرجهاد کشاورزی و مجری طرح گندم در گفت وگوی اختصاصی با غلات نیوز خاطرنشان کرد: در رابطه با طرح گندم درابتدای شروع بکار دولت یازدهم ازمجموعه موسسات تحقیقاتی استانها و کشاورزان با تجربه عضو بنیاد توانمند سازی گندم کاران و همه افرادی که دستی در اجرا و مباحث تحقیقاتی گندم داشتند کمک گرفته ایم و برنامه 10 ساله طرح گندم را با بررسی و تهیه بر اساس این برنامه اجرا را شروع کردیم. در این طرح رویکردها و اینکه با چه سمت و سو و چه استراتژی باید حرکت کنیم تا به رشد پایدار در تولید دست یابیم مشخص گردید. ظرفیت کشور در تولید این محصول، ارزیابی و برنامه تدوین شد با بررسی میزان گندم  مورد نیاز جمعیت کشور، مصرف سرانه مصرف انسانی، آرد خبازی ها و سایر مصارف و درصد خوداتکایی بر اساس روند رشد جمعیت  از منابع معتبر آماری گرفته شد و طرح برنامه تا افق ایران 1404 تهیه گردید.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح میزان واردات گندم در سال 97 باید نزدیک به صفر باشد که در طی دو سال گذشته با لطف خداوند و تلاش کشاورزان و سیاست گذاری هایی مناسب که اتخاذ گردیده خوشبختانه در حال حاضر کشور برای مصارف داخلی نیاز به واردات گندم خارجی ندارد و تولید در شرایط مطلوب و قابل قبولی است.
اسفندیاری پور در خصوص مسائلی از این باب که عنوان می شود کمبود باران به خودکفایی گندم صدمه خواهد زد بیان کرد: بارندگی در کاهش و افزایش تولید بسیارموثر است و تمام فعل و انفعالات شیمیایی در گیاه با حضور آب انجام می شود.
 لازم به ذکر است کشور ما از چهار اقلیم کلان جهانی در تولید گندم برخوردار است اقلیم گرم و خشک جنوبی شامل استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، ایلام و جنوب کرمان، اقلیم نوار ساحل خزر که دربرگیرنده استان های گلستان مازندران دشت مغان و بخشی از خراسان شمالی است اقلیم نواحی معتدل و اقلیم سرد. این به آن معناست که 4 گروه از گندمی که در دنیا کاشت می شود در ایران قابلیت تولید دارد و این 4 اقلیم به ما این اجازه را می دهد که به تمام تقاضایی که برای انواع مصارف در کشور وجود دارد دسترسی داشته باشیم. ضمن اینکه حجم عمده مصرف نان در ایران نان های پهن و مسطح می باشد که با گندم های داخلی انطباق دارد بنابراین، گندم تولیدی کشور پاسخگوی کلیه مصارف و تولید نان ایران است.

*به لحاظ کیفی و استاندارد بودن محدودیتی در حوزه گندم داخلی نداریم

مشاور وزیرجهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: ما به لحاظ کیفی و استاندارد بودن گندم ها محدودیتی در حوزه گندم نداریم از میان چهار اقلیم تولیدی گندم در کشورمطابق استاندارد 104 سه گروه به خوراک انسانی اختصاص دارد و یک گروه برای خوراک دام و طیور است گندم های با شاخصه بالاتر از 12 درصد پروتئین گندم های درجه یک هستند گندم های بین 11 تا 12 درصد پروتیئن گندم های درجه 2 هستند بین 9و نیم الی 11 در زمره گندم های درجه 3 جای دارند و پروتئین کمتر از9 و نیم گندم های درجه 4 هستند که این بخش از گندم ها به عنوان گندم های خوراک دام و طیور می بایست  مورد استفاده قرار می گیرند.
مهندس اسفندیاری پور گفت: بر اساس ارزیابی 5 ساله از گندم تولید کشاورزان کشور با همکاری بخش شیمی غلات موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذرکه انجام گردید این نتیجه حاصل شدکه بطور متوسط 93 درصد گندم های کشور جزو گندم های درجه یک و درجه دو هستند و کمتر از 7 درصد گندم ها در درجه سه قرار دارند در این میان گندم های اقلیم جنوب استانهای شمالی کشور جزو بهترین و کیفی ترین گندم ها به شمار می آیند. لذا اگر گهگاهی برخی ها به دلیل عدم اشراف به مسائل و موضوعات واردات گندم را مطرح می کنند امری طبیعی است و ممکن است اهدافی خاص و اقتصادی داشته باشند. لذا توجه داده می شود ما برای مصارف داخلی امسال نیاز به واردات گندم نداریم و مدت سه سال است که به میزان کافی گندم در داخل تولید می شود.

*اولویت ما تخصیص منابع برای رفع نیاز داخلی است

مجری طرح گندم در بخش دیگری از سخنانش گفت: در طرح گندم نگاه ما صادراتی نبوده و اولویت ما تخصیص منابع برای رفع نیاز داخلی است. قطعا اگر زمین و آب بیشتری در اختیار داشته باشیم به محصولاتی که بیشتر نیاز داریم و اکنون وارد می کنیم و درصد خودکفائی در آن محصول پایین است به تولید تخصیص خواهد یافت مثلا در زمینه دانه های روغنی درصد خودکفایی مان پایین است بنابراین منابع آب و خاک را باید به کشت محصولاتی مثل کلزا و سایر دانه های روغنی اختصاص دهیم لذا رویکرد ما بحث صادرات گندم نیست.

*در ایران به قشر کشاورز یارانه آنچنانی تعلق نمی گیرد/ حقوق کشاورزی در ایران بخوبی دیده نشده است

اسفندیاری پور درباره تغییر در روش خرید تضمینی گندم بیان کرد: دو سوم از حمایت هایی که در سراسر دنیا از کشاورزان صورت می گیرد غالبا حمایت های قیمتی است منتهی در ایران به قشر کشاورز یارانه آنچنانی تعلق نمی گیرد که استمرار قیمت تضمینی به کشاورز اطمینان دهد که تولید روی دستش نمی ماند این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
در خرید گندم سالجاری در خصوص قیمت خرید گندم نظرات کارشناسی اعمال نشده درحالیکه در سایر صنوف متناسب با تورم یک رشد حدود 10 درصدی افزایش حقوق مصوب و اجرا می گردد اما هزینه های سربار تولید در ایران به کشاورز تحمیل می شود و حقوق کشاورزی بخوبی دیده نشده است نتیجه چنین رفتاری که برای خرید تضمینی گندم امسال عملنشد در گذشتههم این رویه باعث گردید که تولید صدمه ببیند بطور مثال در دو سال 85 -86  نرخ خرید گندم را 2050 ریالدو سال ثابت نگه داشتند و این باعث شد پس از گذشت چند سال بعد کشاورزان دلسرد از قیمت گندم و نتیجتا حدود هفت میلیون تن گندم  با 6/2 میلیارد دلار خروج ارز از کشور گندم وارد گردد عملا مگر می شود که امنیت غذایی مردم گره زده شود با دمپینگ هایی و سیاستهای اقتصادی، سیاسیجهانی، دیگر ممالک و خارج از کشور؟
این رویکرد چندان پذیرفتنی نیست ضمن اینکه قانون برنامه ششم دولت را موظف به تحقق خود اتکائی تا 95 درصد در محصولات اساسی ملزم نموده است.
گندم با سایر محصولات متفاوت است و باید در خصوص این محصول همه قواعد را سنجید. خوشبختانه ما در حال حاضر از دخایر بسیار اطمینان بخش برای ماههای آینده در کشور برخورداریم و این به کشورمان در مواجه با شرایط خاص اطمینان می دهد.
لذا تصمیم اتخاذ شده در خصوص نرخ خرید گندم سالجاری از نظر کشاورزان و همچنین بنیاد توانمندسازی گندمکاران که بارها اعلام نمودند مناسب نبوده و نباید شرایطی پیش آورد که کشاورزان قهر کنند و دچار دغدغه و نگرانی شوند وقتی یکبار این موضوع در سالهای 92-1390 تجربه ناموفقی داشته چرا دوباره باید همان اشتباه تکرار گردد؟
در سال 92 دولت وقت در اثر کم توجهی سالهای قبل برای جبران مافات که دیگر خیلی دیر شده بود از روی ناچاری قیمت گندم را سه بار افزایش و تغییر داد و مجبور شد بخاطر اینکه گندم ها را به سیلوها سرازیر نماید قیمت گندم را از 4200 ریال به 8000 ریال با رشدی معادل 90 درصد افزایش دهد و متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری با منابع ارزی هنگفت در آن سالها از تولیدات کشاورزان حمایت نشد و به گندم های وارداتی پناه آوردیم و متاسفانه مجددا دچار چنین اشتباهی هستیم.

*اقداماتی که منجر به بهره وری و رشد تولید شده است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بخش بعدی این گفت وگو در پاسخ به این پرسش که چقدر روی کاشت محصولات کیفی آموزش کشاورزان و مکانیزه کردن سیستم کشاورزی در کشور اقداماتی صورت می گیرد؟ بیان کرد: آنچه که در حال حاضر در کشور در حوزه تولید گندم به آن رسیده ایم نتیجه انتقال تکنولوژی به مزارع و اموزش کشاورزان  و بهینه نمودن سطح کاشت بوده است
میانگین سطح کشت سه ساله 90 الی 92، 6 میلیون و چهارصد و چهل هزار هکتار گندم بود و میانگین سطح برداشت از سال 92 تا کنون به 5 میلیون و هفتصد و 82 هزار هکتار رسید(حدود11درصد کاهش سطح کشت) در صورتیکه میزان تولید نیز 38 درصد رشد یافته است. این به معنای کشت مکانیزه، استفاده از بذر خوب و ارقام جدید، انتقال تکنولوژی به مزارع و بهره وری بالا بوده است.
در سال 92، 290هزار تن بذر گواهی شده با کیفیت نه چندان ایده آل در اختیار کشاورزان قرار می گرفت اما سال گذشته چهارصد و چهل هزار تن بذر استاندارد و از ارقام جدید با عملکرد و کیفیت بالا در اختیار کشاورزان قرار گرفت. ما در طرح گندم برای تمام موضوعات فنی برای رشد تولید برنامه تهیه گردید وخوشبختانه با افزایش بهره وری و درآمد رشد تولید اتفاق افتاده است.
در کنار این اقدامات تکمیلی هم انجام شده است به لحاظ توسعه مکانیزاسیون 5 خط اعتباری از طریق همکاری بانک کشاورزی و مرکز توسعه مکانیزاسیون به کشاورزان اعطا گردید و برای تامین کمباین تراکتور و ادوات کشاورزی به میزان لازم از طریق بانک این اعتبارات در اختیار کشاورزان قرار گرفت و این اقدامات منتج به این شد که حدود 80 هزاردستگاه انواع تراکتور، 2 هزار و 300 دستگاه کمباین و بیش از 12 هزار دستگاه انواع خطی کار و معادل همین تعداد نیز سمپاش پشت تراکتوری وارد مزارع شده است.این اقدامات منتج به توسعه مکانیزاسیون، کاهش مصرف بذر یکنواختی مزرعه و در نهایت کشت ایده آل و استاندارد و تولید بیشتر شده است.
در کنار این فعالیت ها سموم علف کش جدید کودهای شیمیایی به میزان کافی و سایر ادوات و مواد اولیه مورد نیاز تولید در اختیار آنان قرار گرفت.
وی ادامه داد: توسعه روش های آبیاری نوین از دیگر اقداماتی بود که انجام شد و بر این اساس تاکنون42 هزار هکتار مزارع گندم آبیاری قطره ایو میکرو در اجرا گردید که باید با سرعت بیشتر ادامه یابد و در حال حاضر منطقه جیرفت و کهنوج نزدیک به 5 هزار و 600 هکتار منطقه آبیاری قطره ای برخوردار است و بیشترین سطح آبیاری تیپ در استان فارس با بیش از 8000 هکتار رتبه اول کشور را دارا می باشد.یکی از راه های مقابله با خشکسالی آبیاری قطره ای یا میکرو وتوسعه کشاورزی حفاظتی است که به واسطه این روش ها با آب و بارندگی در دیمزارها بیشترین بهره وری را می توان بدست آورد. در واقع با این دو روش و دیگر اقدامات فنیامکان تطابق بیشتر با شرایط خشکسالی کم آبی تولید را می توان حفظ نمود.

برگزاری کلاس های آموزشی برای شناخت بیماری های گندم از دیگر اقدامات سالجاری بود نزدیک به 8 هزار کارشناس کشاورزی مسئول پهنه و بلوکاراضی کشاورزی یک یا چند روستا به یک کارشناس محول گردید و این فرد به عنوان کارشناس و مسئول فنی و رابط کشاورزی در آن روستا یا حوزه برنامه های آموزشی ابلاغ سیاست ها و روش ها را با اجرای مزارع نمایشی تجربیات را به کشاورزان انتقال می دهد به عنوان مثال انتخاب مشارکتی ارقام که در واقع چند رقم گندم در یک منطقه و در زمین کشاورز با حضور ایشان کشت می شود و کشاورزان آن حوزه رقم گندم را متناسب با منطقه از بین ارقام مختلف انتخاب خواهند کرد و سازگاری خصوصی ارقام دقیق تعیین می شود.با این روش کم هزینه و موثر نزدیک به 180 نقطه گندم آبی و دیم در اراضی کشاورزان کشت گردید در این مزارع نمونه بذر ارقام مختلف گندم کشت و کشاورزان از نزدیک مشاهده خواهند کرد و تصمیم می گیرد که کدام رقم را انتخاب نماید. ضمن اینکه در خصوص مباحث فنی در مزارع بطور عملیبا کشاورزان مباحث فنی صورت می گیرد.

سازمان مردم نهاد دیگری با عنوان " بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران" با حضور کشاورزان نخبه و پیشرو گندم کار کشور توسط خود زارعین با یک سازمان کار و اساسنامه مشخص تشکیل و از تجارب کشاورزان پیشرو سایر کشاورزان در امر تولید بهتر استفاده می نمایند.
اسفندیاری پور تصریح کرد: سیاست دولت در بحث قیمت و پشتیبانی و پرداخت ها در طی سه سال گذشته با توجه به مقدورات دولت مناسب و خوب بوده است اما سال گذشته دچار مقداری نوسان شد و ضروری است منطقی و اصولی و منصفانه از کشاورزان حمایت و در بخش تولید محصولات کشاورزی سرمایه گذاری گردد و نباید شرایطی را فراهم شود که موجب نارضایتی کشاورزان و دلسردی آنان در امر تولید بشود بنابراین باید تولید گندم را بر اساس طرح و برنامه 10 ساله تهیه شده و به نحو احسن در کشور مورد پشتیبانی و حمایت قرار گرفته و امنیت غذایی کشور را در این بخش بطور کامل تامین گردد.







 

                                     تاریخ:      شنبه ٢٢ ارديبهشت ١٣٩٧        ساعت:     ٠٩:٣٦

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...