صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم مطرح کرد:

  جدیت در اجرای طرح سبوس‌دار کردن نان استان در کارگروه گندم، آرد و نان

  اختصاصی/ مجید آوری‌فرد با بیان اینکه اولویت اول کارگروه گندم، آرد و نان استان در سال گذشته، کاهش سبوس‌گیری آرد به حد مجاز بوده است، گفت: ما در حال حاضر سقف سبوس‌گیری آرد در کارخانه‌ها را به حد مجاز 12 درصد رسانده‌ایم و حتی ایده‌هایی برای تولید آرد کامل در سطح استان داریم.

            

 برنامه ما در سال 97 حفظ و استمرار رعایت درصد سبوس‌گیری آرد در سطح استان است به‌خصوص در فصل گرما که حفظ این مسأله در واحدهای خبازی، کمی دشوار است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در گفت‌وگو با غلات نیوز بیان کرد: هدف نهایی ما، تأمین نان با کیفیت قابل قبول برای مردم است. لازمه تولید نان باکیفیت، گندم خوب، آسیاب خوب و عملیات فراوری مناسب و تولید نان مطلوب است. ما همیشه در این چرخه مشکلاتی داشتیم؛ مشکلات کیفیت گندم، مشکلات قیمتی و غیره.

استان قم در تولید گندم خودکفا نیست و ما چیزی حدود 10 هزار تن گندم به صورت ماهیانه نیاز داریم و تنها حدود 20 هزار تن گندم در سال تولید می‌کنیم. در مقطعی به گندم خارجی دسترسی داشتیم اما چند سالی است که بحث استقلال را در حوزه گندم مطرح کرده‌اند که البته استقلال به معنای چیزی نیست که به عنوان خودکفایی مطرح می‌شود؛ به عقیده شخصی من، گندم یک کالای استراتژیک است و ما همیشه باید از موجودی گندم در کشور برخوردار باشیم تا دشمن نتواند در مواقعی، با گندم و قوت غالب مردم، ما را تهدید کند اما برخی‌ می‌گویند یعنی اینکه ما بتوانیم صد درصد نیاز گندم کشور را خودمان تولید کنیم که اگر قرار به اجرایی شدن باشد، همه جای کشور محل تولید گندم نیست. باید گونه‌های مناسب در اقلیم‌های مناسب کاشت شود. برخی از مناطق کشور مانند استان قم اصلاً محل کشت گندم نیست. وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌هایش را اصلاح کند و باید در این حوزه آمایش داشته باشیم. در هر استانی و به هر قیمتی نباید گندم تولید شود البته در روز مبادا این اقدام ضروری است اما در حال حاضر که در وضعیت عادی قرار داریم، در استان قم با توجه به منابع آبی بسیار محدود، تولید گندم ضروری نیست.

وی افزود: ما راهکارهای بسیاری داریم که بتوانیم در حوزه گندم استقلال داشته باشیم. من معتقدم اگر بتوانیم سیلوهای مکانیزه‌ای را در طولانی‌مدت در کشور مستقر کنیم که قابلیت نگهداری گندم داشته باشد، هر لحظه اراده کنیم، خواهیم کاشت و در فصل بعدی برداشت خواهیم کرد. به عبارت دیگر اگر بتوانیم ذخیره‌های کشور را به 6 ماه برسانیم، دولت به بخش خصوصی یارانه‌ای دهد که سیلوهای متعددی در کشور ساخته شود و در نتیجه موجودی کشور افزایش یابد، می‌توانیم به استقلال مورد نظر در حوزه گندم برسیم.
آوری‌فرد گفت: با توجه به شرایط خاص تولید نان سنگک در استان قم، ما معتقدیم که آرد تولیدی در این استان باید متفاوت با سایر نقاط کشور باشد و از ویژگی‌های آرد مطلوب برای خبازان برخوردار باشد. خوشبختانه ما در استان قم سال‌هاست که بحث کمیت و کیفیت را رصد می‌کنیم. ما سال‌ها تلاش کردیم گندم را به آرد استاندارد تبدیل کنیم و در نانوایی‌هایمان آرد استاندارد پخته شود. متأسفانه در گذشته این‌طور نبود و چندین بار تلاش کردیم اما به دلایل فنی این موضوع قابلیت اجرایی پیدا نکرد.

وی ادامه داد: درصد سبوس‌گیری آرد، مسأله‌ای بود که متأسفانه در استان به آن توجه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌شد و در واقع استاندارد 103 آرد به دلیل شرایط خاص جامعه اجرایی نمی‌گردید و از آنجا که همه ارگان‌ها با یکدیگر هماهنگ نبودند، این طرح با شکست مواجه می‌شد اما خوشبختانه در سال گذشته توانستیم همه دستگاه‌ها را با هم هماهنگ کرده و با یکدیگر متحد شویم. متأسفانه در نمونه‌گیری‌ها، میزان سبوس آرد سنگک بالای 21 درصد بود و میان نانوایان رقابتی منفی در مصرف آردهایی با درصد سبوس‌گیری بالا وجود داشت و نان روز به روز سفیدتر می‌شد. خوشبختانه به مرور درصد سبوس‌گیری آرد را در استان کاهش دادیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم ادامه داد: نان، قوت غالب قشر ضعیف ماست و اگر می‌خواهیم قشر ضعیف را تقویت و حمایت کنیم، باید نان خوب تحویلشان دهیم که حاوی ارزش غذایی بالایی باشد؛ نانی که اگر به سلامتشان اضافه نمی‌کند، سلامتشان را از آنها نگیرد. در سال 95 بحث افزودنی‌ها در فرایند تولید نان، به‌ویژه جوش شیرین، اولویت اول ما بود که به طور جدی این مسأله پیگیری شد. خوشبختانه یکی از کارخانه‌های استان قم موفق به اخذ پروانه ساخت آردی برای نان تافتون و لواش شده که نیازی به جوش شیرین ندارد. سال گذشته به شدت استفاده از جوش شیرین در استان منع شد و آمار مصرف این افزودنی در واحدهای خبازی بسیار کاهش یافت. خوشبختانه استفاده از بلانکیت هم تا کنون در قم مشاهده نشده است اما اخیراً به گوش رسیده که برخی از واحدها از این ماده استفاده می‌کنند که رسیدگی به این مسأله را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: برنامه ما در سال 97، حفظ و استمرار رعایت درصد سبوس‌گیری آرد در سطح استان است به‌خصوص در فصل گرما که حفظ این مسأله در واحدهای خبازی کمی دشوار است. البته کارگروه، شرکت غله را موظف به تأمین گندم‌هایی نموده که برای خبازی‌های استان مناسب باشد و خوشبختانه شرکت غله در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند و در حال حاضر بیش از 90 درصد گندم تأمینی استان از گندم‌های کیفی است و ما در زمان مدیریت جناب رادمنش در شرکت غله به خواسته‌هایمان رسیده‌ایم که این جای تشکر دارد.
در زمینه خرید و نگهداری گندم، هدف و تلاش ما این است که گندم‌ها با کم‌ترین صدمه در سیلوها نگهداری شود اما در گذشته متأسفانه در شرایط نامناسب و فضاهای روباز نگهداری می‌شد و تا زمانی که به کارخانه‌ها برسد، بخشی از ارزش غذایی خود را از دست می‌داد.
آوری‌فرد گفت: ما در کنار کارگروه گندم، آرد و نان استان، به دستور استاندار یک کمیته کارشناسی فرعی تشکیل داده‌ایم. جلسه کارگروه با حضور استاندار و معاون استاندار قم تشکیل می‌شود و تصمیمات کلان را می‌گیرد. ما در کمیته کارشناسی فرعی، تصمیم‌سازی‌ها را انجام می‌دهیم تا تصمیم‌گیری‌ها در کارگروه انجام شود. مسئولیت این کمیته به مدیرکل اقتصادی استانداری واگذار شده و جلسات آن با حضور سایر اعضای جلسه کارگروه برگزار می‌شود و موارد مد نظر در این جلسه کارشناسی می‌گردد.

به عنوان مثال بحث کنترل مرتب سبوس‌گیری آرد در کمیته مطرح است. بازرسان ادارات استاندارد و غذا و دارو به طور مرتب از آرد در واحدهای آردسازی و خبازی نمونه‌گیری می‌کنند به‌ویژه خاکستر آرد که مرجع مشخص نمودن سبوس‌گیری آرد است. در صورتی که کارخانه‌ای از حد عبور کرده باشد و یا ضوابط در یک واحد تولیدی آرد به نحو احسن رعایت شود، کمیته کارشناسی فرعی کارگروه به منظور اعمال سیاست‌های تنبیهی و تشویقی به شرکت غله استان معرفی خواهد شد.

آوری‌فرد خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته سیاست سهمیه شناور را هم در استان قم اجرایی کردیم. ما این اقدام را به این منظور انجام دادیم که اگر رضایت نانوا بیشتر باشد، سهمیه بیشتری به کارخانه‌ها تعلق گیرد. بدین منظور میزان رضایت نانوایان به طور مستمر کنترل می‌شود و خوشبختانه این طرح، جزو اقدامات موفق سال گذشته بود که در سطح استان انجام شد و در سال 97 هم این طرح را ادامه خواهیم داد.
وی بیان کرد: سیلوهای استان قم قدیمی هستند و باید برای بهسازی و نوسازی ظرفیت ذخیره‌سازی به شرکت غله استان کمک کنیم. ما اولویت را برای احداث سیلوی بخش خصوصی در استان گذاشته‌ایم و اگر کسی وارد عمل شود، حمایت خواهیم کرد و تسهیلات یارانه‌ای در اختیارش خواهیم گذاشت. واقعیت امر این است که دولت باید در بخش گندم، آرد و نان هم مانند سایر کالاها خود را از تصدی‌گری رها کند و فقط به اقدامات حاکمیتی و نظارتی بپردازد.

 

                                     تاریخ:      يکشنبه ٢ ارديبهشت ١٣٩٧        ساعت:     ١١:٠٨

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...