صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 غلات نیوز از وضعیت مراکز تعاون روستایی در کشور گزارش می‌دهد؛

  مسئولین، لطفا سری به مراکز تعاون روستایی بزنید!

  به گزارش غلات نیوز درحال حاضر بخش عمده خرید گندم در کشور توسط مراکز تعاون روستایی صورت می‌گیرد که البته باید گفت برخی از این مراکز زیان‌ده هستند و به دلایلی که در این گزارش آمده حذف آنها از چرخه خرید گندم، نه تنها ضربه‌ای وارد نمی‌کند بلکه بسیار هم ضروری است.

            

سیلوهای استاندارد و مکانیزه بخش خصوصی، مدت‌ها خالی مانده‌اند اما مراکز غیر استاندارد تعاون روستایی حتی تا مدت یک سال هم ذخیره گندم دارند و تخلیه نمی‌شوند و در این مدت بابت نگهداری غیر استاندارد و تخریب گندم، از دولت دستمزد هم می‌گیرند! مسئولین دولتی مدعی هستند که شرکت‌های تعاون روستایی هزینه‌ای بابت نگهداری گندم از آن‌ها دریافت نمی‌کنند درحالی‌که باید گفت این مراکز، هم دستمزد خرید گندم را می‌گیرند و هم دستمزد ذخیره‌سازی را! با این حساب وجود مراکز تعاون روستایی برای دولت نه تنها فایده و سودی ندارد بلکه زیان‌آور هم است. حال سوال این است که چرا دولت هیچ اقدامی برای حذف این مراکز زیان‌ده نمی‌کند؟! با ایجاد سیلوهای بخش خصوصی انتظار می‌رفت که دیگر نیازی به مراکز تعاون روستایی نباشد و قاعدتا این مراکز باید حذف می‌شدند اما این اتفاق نیفتاد.

رضا علیرضایی، رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آرد استان خوزستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: موافق صد درصدی حذف مراکز تعاون روستایی از چرخه خرید گندم هستیم. متأسفانه چون انگشت کشاورز زیر دندان مراکز تعاون روستایی است، این مراکز کشاورزان را وادار می‌کنند تا گندمشان را تحویل آنها دهند. اولین گزینه کشاورز هم برای تحویل گندم، نزدیک‌ترین محل به مزرعه‌اش است و مراکز تعاون روستایی در نزدیک‌ترین محل به مزارع کشاورزی واقع شده‌اند. کشاورز انگیزه‌ای ندارد که مسافتی 20 کیلومتری را طی کند تا گندمش را به مراکز استاندارد تحویل دهد. متأسفانه مراکز تعاون روستایی، هم گندم کیفی کشاورز و هم گندم نامرغوب دلال را تحویل می‌گیرند و با هم اختلاط کرده و تحویل کارخانه‌ها می‌دهند.

دولت به کشاورز کرایه حمل دهد تا ترغیب شود گندمش را به مراکز استاندارد تحویل دهد
علیرضایی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که دولت بابت حمل گندم به کشاورز کرایه حمل دهد تا ترغیب شود گندمش را به مراکز استاندارد تحویل دهد. با اینکه دولت در حال حاضر هزینه بالایی را برای جابه‌جایی گندم از مراکز تعاون روستایی پرداخت می‌کند اما حاضر نیست این هزینه را به عنوان هزینه حمل به کشاورز اختصاص دهد تا پای دلالان و واسطه‌گرانی به نام مراکز تعاون روستایی از چرخه خرید گندم حذف گردد.
اگر این طرح عملیاتی شود، قطعاً شرکت‌های تعاون روستایی، اتوماتیک‌وار از چرخه خرید خارج خواهند شد و در این صورت گندم واقعی تحویل کارخانه‌‌ها داده می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آردسازی استان خوزستان بیان کرد: ما به همراه ادارات استاندارد و غذا و داروی استان خوزستان، تعداد 66 مرکز تعاون روستایی را بررسی نمودیم که متأسفانه از این تعداد فقط 4 مرکز شرایط استاندارد را دارا بودند. سایر مراکز، مشکلاتی داشتند و با اینکه از سوی بهداشت به آنها ابلاغ شده بود اما همچنان پابرجا بودند. متأسفانه فصل خرید شروع شده و چون از سوی ادارات سیاسی مانند فرمانداری‌ و بخشداری فشار می‌آوردند تا گندم کشاورز روی زمین نماند، باز هم گندم کشاورز روانه مراکز تعاون روستایی خواهد شد.
مراکز تعاون روستایی حتی حاضر نیستند برای بهسازی چادرهایشان هزینه کنند! خوزستان در فصل خرید گندم هرساله با بارندگی مواجه است و با توجه به شرایط نامناسب چادرهای این مراکز، بارندگی‌ها به گندم صدمه می‌زند و دست اندرکاران این مراکز حاضر نیستند حتی یک ریال هم برای بهسازی و نوسازی، هزینه کنند. (اتفاقی که سال گذشته افتاد!)

شرکت‌های تعاون روستایی تعهدی به جدول پاکی گندم ندارند
صاحب‌زمانی، رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آرد استان لرستان هم با بیان اینکه صد درصد موافق حذف شرکت‌های تعاونی روستایی از چرخه خرید گندم است، گفت: شرکت‌های تعاون روستایی از آنجا که تعهدی درباره خرید گندم ندارند، بارها شده گندمی را که ما برگشت زده‌ایم، بدون نمونه‌گیری تحویل گرفته‌اند و بعد هم تحویل کارخانه‌ها داده‌اند. شرکت‌های تعاون روستایی فقط به دنبال دریافت هزینه بابت انبارداری هستند و هیچ مسئولیتی در قبال گندم قبول نمی‌کنند.

صاحب‌زمانی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مراکز تعاون روستایی، گندم‌های سن‌زده را با سطح بسیار بالا از کشاورزان تحویل می‌گرفتند، ادامه داد: ما شدیداً مخالف این هستیم که شرکت‌های تعاون روستایی در خرید گندم وارد شوند. متأسفانه هیچ‌گونه نظارتی روی روند خرید مراکز تعاون روستایی نیست. اکثراً در فضای باز یا محوطه‌های آلوده با عبور و مرور حیوانات موذی گندم‌ها را نگهداری می‌کنند.
وی ادامه داد: مراکز تعاون روستایی موظف هستند گندم‌ها را قبل از آغاز فصل بارندگی به سیلوهای استاندارد تحویل دهند اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و گندم در مدت زمانی طولانی حتی یک سال، در آن شرایط نامساعد نگهداری می‌شود.

محمدطاهر صمدیان، عضو هیأت رئیسه انجمن سیلوداران کشور و رئیس انجمن سیلوداران آذربایجان غربی نیز در این خصوص به غلات نیوز گفت: متأسفانه خرید و نحوه نگهداری گندم در مراکز تعاون روستایی استاندارد نیست. در شرایط نگهداری بسیار نامناسب، گندم دچار مشکل می‌شود و در نهایت این گندم را تحویل کارخانه‌ها می‌دهند. از طرف دیگر هم آرد نامرغوب تولید و نان بی‌کیفیت هم روانه سفره‌های مردم می‌شود بدون اینکه مردم بدانند پشت صحنه تولید این نان چگونه می‌گذرد؟
صمدیان گفت: هنگام خرید در سیلوهای استاندارد بخش خصوصی، ما حداقل 7 نفر را به عنوان مأمور جهت نظارت خرید مستقر می‌کنیم اما در مراکز تعاون روستایی فقط یک نگهبان حضور دارد که همه کارها را هم انجام می‌دهد! ما به آقای سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در جلسه‌ای گفتیم که دلیل ایجاد سیلوهای ذخیره‌سازی در بخش خصوصی چه بوده و ایشان در پاسخ اظهار کردند که شرکت‌های تعاونی پاسخگوی نیاز ما نبودند و به همین خاطر بخش خصوصی احداث شده است. حالا که بخش خصوصی به وجود آمده پس چرا شرکت‌های تعاونی هنوز فعالیت می‌کنند؟! اگر حضور آنها کافی بود چرا بخش خصوصی را  ترغیب به احداث سیلو کردند و حالا که بخش خصوصی ایجاد شده و ما می‌توانیم جوابگو باشیم، دیگر حضور آنها چه لزومی دارد؟!

متأسفانه شرکت‌های تعاون روستایی استان آذربایجان غربی هنوز قادر به تخلیه گندمی که سال گذشته خریداری کرده‌اند، نشده‌اند، گندم‌ها بدون هوادهی در انبارهای غیربهداشتی مانده‌ و حالا دیگر خراب شده‌اند.
صمدیان خاطرنشان کرد: در سایر کشورهای جهان شرکت‌های تعاونی اصلا وجود خارجی ندارد و سیستم خرید گندم در ایران با دنیا کاملاً متفاوت است. در تمام دنیا، دولت‌ها گندم را خریداری و در سیلوهای استاندارد، ذخیره‌سازی کرده سپس تحویل کارخانه‌ها می‌دهند اما متاسفانه در ایران شرکت‌های تعاون روستایی با دستی خالی از هرگونه امکانات، حرف اول را می‌زنند!
پارسال جلسه‌ای با مسئولین استان برگزار کردیم که قرار شد شرکت‌های تعاونی از چرخه خرید گندم حذف شوند، حتی این مصوبه به استان‌ها هم ابلاغ شد و قرار بود در فصل خرید امسال اجرایی شود اما به یک‌باره این تصمیم به‌جا لغو شد و مجدد شرکت‌های تعاون روستایی پابرجا ماندند.

عضو هیأت رئیسه انجمن سیلوداران کشور گفت: در حال حاضر از حدود 6 میلیون تن فضای ذخیره‌سازی در سیلوهای بخش خصوصی در کشور برخورداریم که البته این مقدار بدون احتساب فضای ذخیره‌سازی استانداردی است که کارخانه‌ها در اختیار دارند. بنابراین باید شرکت‌های پرضرر تعاون روستایی، حذف و سیلوهای استاندارد بخش خصوصی جایگزین شوند. اما متأسفانه به لطف این شرکت‌های تعاونی، در حال حاضر سیلوهای استاندارد خالی مانده‌اند.

صمدیان گفت: بارها پیش آمده که گندم را تحویل ما داده‌اند اما به لحاظ غیراستاندارد بودن، ما حاضر به تحویل گرفتن آن نشده‌ایم اما شرکت‌های تعاون روستایی همان گندم را دریافت کرده‌اند و اصلاً نظارتی روی آنها نبوده و نیست. گندم‌هایی که ما عودت می‌دهیم، روانه انبارهای تعاون روستایی می‌شود. در حال حاضر در فاصله 2 کیلومتری از سیلوی ما یک انبار تعاون روستایی با قدمت 80 ساله خرید گندم را انجام می‌دهد و اغلب کشاورزان هم به دلیل عدم نظارت‌ بر چرخه خرید در این مراکز، گندمشان را تحویل شرکت‌های تعاون روستایی می‌دهند.
در این گزارش به گوشه‌ای از زیان‌های مراکز تعاون روستایی اشاره شد. شرکت‌های تعاون روستایی هرساله هنگام فصل خرید گندم، سود و منافع بسیار کلانی را به جیب می‌زنند و با این شرایط، حذف آن‌ها از چرخه خرید گندم کار آسانی نیست اما این اقدام بسیار ضروری است و باید هرچه سریع‌تر مسئولین برای حذف این مراکز وارد عمل شوند.

 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢٩ فروردين ١٣٩٧        ساعت:     ١٢:٥٥

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...