صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  احداث بی رویه نانوایی معضل بزرگ نانوایان نورآباد

  اختصاصی/ با تصویب قانون احداث آزادانه نانوایی بدون رعایت حریم و حدود صنفی در کشور از سوی نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، هیاهویی در صنف نانوایان به پا شد که اوضاع نامناسب صنف را بیش از پیش متشنج کرد.

            

 البته در این بخشنامه اشاره شده بود که صدور مجوز برای احداث یک واحد نانوایی باید صرفا برای شهرک‌های جدیدالتاسیس باشد که متاسفانه این‌گونه اجرایی نشد و ما شاهد احداث واحدهای نانوایی در مناطقی بودیم که نیاز به احداث یک واحد جدید نداشتند.

نعمت‌زاده در روزهای پایانی وزارت خود، این بخشنامه را لغو کرد اما محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت، مجدد این بخشنامه را احیا نمود و در حال حاضر احداث نانوایی در کشور بدون حریم و حدود صنفی آزاد است. پر واضح است که نانوایی یک حرفه تک‌محصولی است و رعایت سقف و فاصله صنفی در این صنف ضرورت دارد. گویا هدف مسئولین از صدور چنین بخشنامه‌ای، ارتقاء کیفیت نان در کشور بوده است؛ مساله‌ای که با اجرای این بخشنامه و اشباع کشور از نانوایی به آن نرسیده‌ایم و کیفیت نان بیش از پیش پایین آمده است. در حال حاضر کشور از نانوایی بسیار اشباع شده اما همچنان مجوز برای احداث واحدهای جدید، آن هم در مناطق کم‌برخوردار و کوچک صادر می‌شود!


رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان نورآباد استان لرستان در گفت‌وگو با غلات نیوز با اشاره به وضعیت نامناسب نانوایان این شهرستان به دلیل صدور بی‌رویه مجوزهای نانوایی بیان کرد: تعداد واحدهای نانوایی در نورآباد بسیار زیاد است و نانوایان دیگر مثل سابق فروش ندارند.
در گذشته حداقل 500 متر میان هر واحد نانوایی فاصله بود اما در حال حاضر که فاصله صنفی را برداشته‌اند، در هر محله دیوار به دیوار یک نانوایی، واحدی دیگر احداث شده است. متاسفانه شرایط نانوایان نورآباد به گونه‌ای است که برخی از نانوایانمان حتی روزی دو کیسه هم آرد نمی‌پزند.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط نورآباد اصلا خوب نیست و همه نانوایان تحت فشار هستند و با این وضعیت اگر 100 نفر دیگر هم برای احداث نانوایی درخواست بدهند، ما به ناچار طبق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت باید مجوز صادر کنیم.
فتح‌اللهی با بیان اینکه آزاد شدن احداث نانوایی بدون حریم و حدود صنفی به ضرر نانوایان تمام شد، ابراز کرد:  درشهرستان نورآباد تعداد 127 واحد نانوایی فعالیت دارند و باید نسبت به جمعیت شهرستان و متناسب با نیاز، یک واحد نانوایی جدید دایر شود در حالی ‌که اکنون 50 درصد از واحدهای موجود مازاد بر نیاز هستند.
متاسفانه با این قانون جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای احداث آزادانه نانوایی، در یک واحد اشتغال‌زایی می‌شود اما از سوی دیگر به تعداد بیشتری از نانوایان که در واحدهای دیگر مشغول به فعالیت هستند، ضرر می‌رسانیم.

فلاحی نانوای لواش دولتی‌پز شهرستان نورآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: تعداد نانوایی‌ها در نورآباد بسیار زیاد است و میزان پختمان نسبت به قبل بسیار کمتر شده است. به خیابانی که نانوایی ما در آن قرار دارد، طی دو سال گذشته تعداد 6 واحد نانوایی اضافه شده و متاسفانه واحدها حتی 50 متر هم از ما فاصله ندارند و تعدادی از آن‌ها هم حتی نان لواش می‌پزند.
وی افزود: متاسفانه ما درحال ورشکستگی هستیم و توان پرداخت هزینه هایمان را نداریم به طوری که گاز نانواییمان را به علت بدهکاری قطع کرده‌اند. درخواست ما از مسئولین این است که در این شرایط به دادمان برسند.
فلاحی گفت: 40 سال است که من نانوا هستم و حالا پس از این همه سال که خاک این حرفه را خورده‌ام، از تامین هزینه‌هایم عاجز شده و بدهکار هستم.

من حتی نامه‌ای به رئیس جمهور و رهبر نوشته و تقاضا کرده‌ام که با این وضعیت که چهارسال است به ما نرخ نداده‌اند و ما تحت فشار هزینه‌های زندگی هستیم، حداقل جلوی احداث نانوایی‌های جدید و مازاد بر نیاز را بگیرند.
متاسفانه هرکس از راه می‌رسد بدون تخصص و بدون قانون حتی در یک زیرپله آن هم به صورت غیر بهداشتی، نانوایی باز می‌کند و تعدادی از آن‌ها هم سفارش شده از سوی مسئولین هستند و بدون اینکه نانوایی را بلد باشند با رابطه‌ها وارد این صنف شده و نان ما را آجر کرده‌اند.

رسول حیاتیان نانوای سنگک‌پز شهرستان نورآباد هم در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در منطقه‌ای که نانوایی ما قرار دارد، تعداد واحدهای نانوایی بسیار زیاد شده و واقعا جایی برای احداث واحد جدید نیست در غیر این صورت باز هم مجوز صادر می‌کردند! درحال حاضر نانوایی‌ها حتی 50 متر هم با یکدیگر فاصله ندارند و تعداد مشتری‌ها نسبت به قبل خیلی کم شده و میزان فروش ما بسیار افت کرده است.
این نانوای شهرستان نورآباد ادامه داد: از آنجا که با این شرایط درآمدی و زیاد بودن تعداد نانوایی‌های مازاد بر نیاز، توان پرداخت حقوق کارگر را نداریم، تنها یک کارگر را استخدام کرده‌ و برای پرداخت حقوق کم‌تر، به ناچار فردی بدون آگاهی چندان از حرفه نانوایی را بر سر کار آورده‌ایم. ما 20 سال در نانوایی زحمت کشیده‌ایم و اکنون نانوایان تازه‌ وارد و بدون تخصص روی کار آمده و نان ما را آجر کرده‌اند. حداقل این واحدها را جمع‌آوری کنند یا اینکه دیگر مجوز برای احداث نانوایی به کسی ندهند.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢١ اسفند ١٣٩٦        ساعت:     ١١:٠٨

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...