صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  روند فعالیت پالایشگاه زرفروکتوز

  گروه صنعتی پژوهشی زر محصولات خود را با ارائه آرد و ماکارونی آغاز نمود. زرماکارون همواره به عنوان یک برند برتر در ایران و جهان شناخته شده است. مرتضی سلطانی، بنیان‌گذار مجموعه زر به عنوان یک کارآفرین موفق همیشه دارای ایده و خلاقیتهایی بوده که بتواند از تمام مزیت‌های رقابتی موجود در کشور استفاده کند تا در کشور از یک زنجیره غذایی کامل با در نظر گرفتن تمام الزاماتش برخوردار باشیم لذا با این نگاه، پالایشگاه غلات زر در اولین قدم احداث و راهاندازی شد.

            

امین افضلی، مدیر شرکت زرفروکتوز در این خصوص به خبرنگار غلات نیوز گفت: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های کشورهای مختلف جهان، امنیت غذایی است که نقشی حیاتی در هر کشور دارد و به لحاظ استراتژیک، انسانی و سیاسی به کشوری که دارای این تکنولوژی است، کمک می‌کند تا بتواند زنجیره‌های تأمین مواد غذایی‌اش را تولید نماید. لذا ایده ساخت مجموعه بزرگ تولید و توزیع مواد غذایی شکل گرفت و اولین پروژه‌ای که در دست ساخت قرار گرفت، پالایشگاه غلات زر بود؛ پالایشگاهی که قند نشاسته را پالایش و به روش‌های طبیعی آنزیمی، تبدیل به قند مایع می‌کند.

افضلی ادامه داد: بعد از تمام بررسی‌های صورت گرفته، از میان تمام مواد غذایی حاوی نشاسته، ذرت به عنوان بهترین منبع به لحاظ کیفیت و مقدار نشاسته‌ و مواد مغذی که در آن موجود است به عنوان غله‌ای که می‌تواند شیرین‌کننده‌ها را برایمان تأمین کند، انتخاب شد.
البته بخش عمده‌ای از شیرین‌کننده‌ها در کشورمان تا به امروز تولید نمی‌شدند و به صورت وارداتی بدون کوچک‌ترین ارزش افزوده‌ای از کشورهای دیگر تأمین می‌گردیدند. سال‌هاست که ما شکر را در کشورمان استفاده می‌کنیم که عمده آن وارداتی است. از دو میلیون تن شکر مصرفی در کشور به طور سالیانه 70 درصد از آن وارداتی است و منابع ارزی بسیاری برای تأمین آن نیاز است. همچنین اینکه قیمت آن به صورت جهانی در نوسان است و ما کنترلی روی آن نداریم. ضمن اینکه هیچ اشتغال تولیدی را غیر از بخش توزیع برایمان ایجاد نمی‌کند. لذا این‌ها جمیع دلایلی بود که فکر ایجاد این مجموعه را برای مجموعه صنعتی زر شکل داد.

افضلی افزود: پالایشگاه زرفروکتوز در دو فاز مطرح شد که فاز اول آن توسط معاون اول ریاست جمهوری افتتاح گردید و اواخر سال 95 پالایشگاه غلات زر میزبان رئیس جمهوری بود.
مدیر شرکت زر فروکتوز در ادامه خاطرنشان کرد: پالایشگاه زر در کشور، اولین مجموعه‌ای است که به تولید فروکتوز از ذرت پرداخته است. البته تولیدکنندگان دیگری هم بعد از ما در زمینه تولید این محصول ورود کردند و ما از وجود رقبا در بازار استقبال می‌کنیم زیرا به شناخته شدن این محصول کمک می‌کند؛ فروکتوز یک محصول جدید است که در بازار چندان شناخته شده نیست.
وی افزود: پالایشگاه زر به صنایع محتاج شیرین‌کننده‌ها اعم از نوشیدنی‌ها، نان‌های صنعتی و حجیم و شیرینی و شکلات و حتی کارگاه‌های تولید شیرینی ورود کرده است و به لحاظ کیفی، برتر بوده و حتی در مقایسه با کشورهای جهان، از تکنولوژی‌های مطرح دنیاست و تلاش نموده‌ تا همیشه بهترین‌ها را استفاده کند. البته شرکت‌های دیگری هم که به تولید زرفرکتوز پرداخته‌اند موفقیت‌هایی کسب نموده‌اند اما در مجموع در پالایشگاه غلات زر همه دست به دست هم داده‌اند که این محصول خوب و مقرون به صرفه و طبیعی را به بازار بشناسانند.
وی گفت: پالایشگاه غلات زر محصولی تولید می‌کند که کاملاً سلامت‌محور است و به لحاظ رعایت اصول بهداشتی، امنیت غذایی و سایر ویژگی‌های مورد نیاز تولید یک ماده غذایی، تمام استانداردها را رعایت می‌کنیم.

در واقع فروکتوز، عصاره شیرین‌کننده‌ای است که از میوه‌جات گرفته می‌شود. شاید سایر همکاران ما از روش‌های اسیدی آنزیمی برای تولید این محصول استفاده کنند اما ما روش کاملاً آنزیمی را به کار می‌گیریم لذا هیچ ماده خارجی در تولید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و فقط شیرینی موجود در میوه از سایر عناصر موجود در آن جداسازی می‌شود لذا پروسه تولید کاملاً طبیعی است. البته از هر ماده‌ای که حاوی نشاسته باشد می‌توان نشاسته استخراج و استفاده نمود. اما ذرت حاوی نشاسته بسیار زیاد و باکیفیتی است و ما به همین خاطر این محصول را به منظور تولید قند مایع انتخاب کردیم.

در ادامه، بازدیدی از آزمایشگاه و بخش کنترل کیفی پالایشگاه زر صورت گرفت که یکی از مسئولین این بخش در گفت‌وگو با غلات نیوز با ارائه توضیحاتی پیرامون روند تولید قند مایع در این پالایشگاه  تصریح کرد: ماده اصلی که وارد سازمان می‌شود، ذرت است. در واقع تمام فرایندی که منجر به تولید محصول نهایی خواهد شد، روی ذرت اتفاق می‌افتد. البته ذرت‌ها باید دارای یک ویژگی خاص باشند و هر ذرتی قابل استفاده نخواهد بود.

وی بیان کرد: از زمان ورود ذرت به سازمان، آزمایش‌ها روی قسمت‌های مختلف ذرت انجام می‌شود. علاوه بر اینکه سازمان استاندارد ایران از ذرت‌ها نمونه‌برداری می‌کند، آنالیزهای خاصی هم در دو بخش فیزیکی و شیمیایی انجام داده و در صورتی که مورد تأیید واقع گردید ذرت وارد مرحله تولید خواهد شد.
در این آنالیزها واریته ذرت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمایش اصلی روی درصد نشاسته ذرت است. ذرتی که مورد استفاده پالایشگاه قرار می‌گیرد، از واریته‌های‌ ذرت دندانه اسبی است که کشورهایی مانند برزیل و روسیه تنها تولیدکننده این نوع ذرت‌ها هستند.
مسئول آزمایشگاه پالایشگاه زر در خصوص پروسه تولید فروکتوز ادامه داد: وقتی ذرت تأیید و وارد سازمان شد، در فرایند آسیاب مرطوب قرار می‌گیرد که در این مرحله ذرت‌ها خیس و در واقع آماده‌ تولید خواهند شد.

در مرحله اول جوانه، مرحله بعدی پوسته و مرحله بعدی گلوتن از ذرت استخراج و در مرحله نهایی نشاسته از ذرت جداسازی خواهد شد که معمولا جوانه ذرت به شرکت‌های روغن‌کشی فروخته شده و پوسته تبدیل به خوراک دام می‌شود و گلوتن هم که پیش از این حجم زیادی از آن از کشور چین با قیمت بسیار گزافی وارد می‌شد در حال حاضر با قیمت ارزان‌تر و درصد کیفی بالاتر در این پالایشگاه تولید و خوشبختانه روز به روز هم بر مشتریان اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: در واحد نشاسته آزمایشگاه، محصول نهایی نشاسته از ذرت استخراج می‌شود و این نشاسته را به صورت مایع استحصال و سپس وارد قسمت قندسازی خواهد شد. در فرایند قندسازی از بهترین تکنولوژی‌ روز دنیا استفاده گردیده و از طریق فرایند آنزیمی پروسه تولید طی خواهد شد.

در ایران شرکت‌هایی وجود داشتند که در زمینه قندسازی فعالیت می‌کردند، منتهی فرایند تولید آنها به صورت اسیدی بود که در این شرایط بار منفی روی محصول ایجاد خواهد شد اما فرایندی کهدر این پالایشگاه طی می‌شود، کاملاً آنزیمی است و اول قند ساده را تولید و سپس از قندهای ساده، قندهای پیچیده‌ای مثل فروکتوز تولید می‌شود. قند ساده گلوکز است که درجه‌های مختلفی دارد. این گلوکز به وسیله آنزیم به قندهای پیچیده تبدیل خواهد شد که قند پیچیده شامل فروکتوز می‌شود. بر اساس درصد فروکتوزی که داخل محصول است، فروکتوزها را نام‌گذاری می‌کنند که عمده فروکتوزی که در دنیا مصرف می‌شود، فروکتوز 55 است. این نوع فروکتوز شیرینی معادل شکر دارد و مصرف آن در دنیا گستردگی بسیار بالایی پیدا کرده است به طوری که صنایع مختلف نوشیدنی‌ها، کیک و کلوچه و شکلات از گلوکز و فروکتوز استفاده می‌کنند. فروکتوز ضمن اینکه صرفه اقتصادی دارد، قند میوه است و در مقایسه با شکر، طعم و رنگ یکنواختی در محصول ایجاد می‌کند و بافتی که به مشتقات آرد و نان می‌دهد، بسیار بهتر از شکر است. فرایند تولید ما به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست صورت می‌گیرد.
مسئول آزمایشگاه پالایشگاه زر خاطرنشان کرد: مراحل مختلف تولید توسط مسئولین کنترل کیفی پالایشگاه، نمونه‌برداری، چک و تأیید می‌شود و هر مرحله پس از انجام آزمایش‌ها و رسیدن به پارامترهای هدف وارد فاز بعدی خواهد شد. در مرحله نهایی محصول استحصال شده در مخازنی ذخیره‌سازی می‌شود و در مرحله اول ذخیره‌سازی، آزمایش‌هایی مطابق با استانداردهای ایران و استانداردهای جهانی انجام خواهد شد و پس از اخذ تأییدیه نهایی به مخزن‌های ذخیره‌سازی اصلی انتقال می‌یابد و در ذخیره‌سازی اصلی بارگیری انجام می‌شود که در این بخش بازرسی‌های بسیار کاملی صورت خواهد گرفت. در واقع تلاش مجموعه پالایشگاه زر این است که محصولی تولید کند که کاملاً ایمن و سالم به دست مشتری برسد.
 وی درباره شرایط حمل محصول پالایشگاه به نقاط مختلف کشور گفت: ماشین‌های حمل، ایزوتانک‌هایی هستند که به صورت دوجداره با عایق‌های حرارتی تعبیه شده‌اند در واقع محصول با مخزن عایقی حمل می‌شود که هیچ اختلاف دمایی ندارد و به لحاظ تماس با هوا و عدم ایجاد بار میکروبی کاملاً ایزوله است.

در ادامه با علیرضا محمدزاده، مدیر صادرات شرکت زرفروکتوز در خصوص جایگاه زر فروکتوز در بازار صادراتی به گفت وگو پرداختیم. محمدزاده با بیان اینکه پالایشگاه زر اولین صادرکننده فروکتوز به کشورهای جهان است، ابراز کرد: قبل از اینکه پالایشگاه زرفروکتوز ایجاد شود این محصول در ایران تولید نمی‌شد و گلوکز که در حال حاضر یکی از محصولات این پالایشگاه است، وارداتی بود. تقریباً یک سالی است پالایشگاه آغاز به کار کرده و به چندین کشور دنیا صادرات داشته و فروکتوز و گلوکز زر به 7 کشور قاره آفریقا، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای همسایه و اطراف صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در وهله اول چون فروکتوز محصولی است که تقریباً در بسیاری از کشورهای دنیا ناشناخته محسوب می‌شد، مجبور شدیم برای برقراری راه ارتباطی با آنها کارشناسان زبده شرکت را به کشورهای مختلف ببریم. به این منظور تقریباً ده‌ها کارشناس دکترای صنایع غذایی و شیمی را استخدام نمودیم.
محمدزاده گفت: قبل از تأسیس این پالایشگاه، بالغ بر 20 هزار تن واردات گلوتن و محصولات جانبی پالایشگاه به کشور اتفاق می‌افتاد و به محض اینکه پالایشگاه فعالیتش را آغاز کرد، واردات به کشور قطع شد و ما علاوه بر اینکه به عنوان تأمین‌کننده در ایران حرف اول را می‌زنیم، فراتر از آن به بازار صادراتی هم راه یافته‌ایم.



 

                                     تاریخ:      چهارشنبه ٢ اسفند ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٤١

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...