صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  آیا برای محاسبه افت گندم، الک 2 در 2 باید به الک 2 در 20 تغییر یابد؟

  اختصاصی/ به گزارش غلات نیوز، بارها از سوی مسئولین صنعت آرد به این مساله اشاره شده که سایز الک های آزمایشگاهی تعیین افت گندم از 2 در 2 باید به سایز 2 در 20 تغییر یابد تا افت واقعی گندم هنگام خرید محاسبه شود. در حال حاضر که افت گندم را با الک 2 در 2 محاسبه می کنند گندم با ضایعات بیشتری خریداری می شود و این مساله به ضرر دولت و البته آسیابانان است.

            

در این خصوص به سراغ برخی از مدیران کنترل کیفی شرکت های غله و خدمات بازرگانی کشور رفتیم و به گفت وگو پرداختیم؛ به عقیده برخی از مدیران کنترل کیفیدر حال حاضر مشکل در ساختار و نظام خرید گندم است و اساس سیستم کشاورزی در کشورمان دارای اشکالاتی است که باید اصلاح شود.

وزارت جهاد کشاورزی به عنوان ارگان متولی موظف است به کیفی سازی گندم در کشور بپردازد و شرکت بازرگانی دولتی ایران هم باید ابزارهای مناسب را برای خرید گندم کیفی فراهم نماید. درواقع برای خرید گندم باید فاکتورهای دیگری مانند پروتئین لحاظ گردد. در حال حاضر 50 درصد از کمباین‌های کشاورزی در کشورمان از رده خارج شده و در هیچ کجای دنیا از این تکنولوژی برای برداشت گندم استفاده نمی‌شود. در نتیجه این کمباین شکستگی دانه گندم را در حین برداشت در پی خواهد داشت و قطعا این مساله افت گندم را بالا می‌برد.لذا عده ای از مدیران کنترل کیفی معتقدند که خرید گندم با الک های 2 در 2 به نفع واسطه ها است و برای کارخانجات آردسازی گندم بی کیفیت در پی دارد. 

عده ای از مدیران کنترل کیفی معتقدند که با توجه به مکانیزه نبودن سیستم کشاورزی در کشورمان بهتر است دولت اندازه گیری محاسبه افت را هنگام خرید کنار بگذارد و فاکتورهای جایگزین را درنظر بگیرد. در واقعاگر دولت مستقیما از کشاورز گندم خریداری کند بدین ترتیب گندم کیفی تحویل سیلوها داده می شود و پای واسطه گران از میان برداشته خواهد شد. اگر بخواهیم به همین منوال پیش برویم و سایز الک را برای تعیین افت گندم تغییر دهیم مشکل گندم کشوربه صورت ریشه‌ ای حل نخواهد شد و اگر همطی یک مدت کوتاه اصلاح شود باز چند سال آینده نیاز به تغییر و تعویض دستورالعمل‌ها خواهد بود. در حال حاضر الک 2 در 2 برای تعیین افت گندم توسط مرکز پژوهش های غلات تصویب شده استو ما ملزم به تعیین افت گندم با این سایز الک هستیم.
عده ای دیگر می گویند؛ در حال حاضر اگر چنانچه بخواهیم افت گندم را هنگام خرید با الک 2 در 20 محاسبه کنیم، بیش از 90 درصد گندم کشور مرجوع و قابل خرید نخواهند بود.

به گفته تعدادی از مدیران کنترل کیفی شرکت های غله و خدمات بازرگانی کشور آنچه که برای محاسبه افت گندم در استاندارد تعریف شده الک 2 در 20 است اماالک 2 در 2 برای محاسبه افت هنگام خرید گندم مورد تأیید پژوهشکده غلات است و آنچه که در دستورالعمل خرید کیفی گندم به ما ابلاغ می‌شود همان الک 2 در 2 است که البته این مساله از سوی مرکز پژوهشکده غلات در حال بررسی و تجدیدنظر است. درواقع طبق سیاست های دولت محاسبه افت گندم با الک 2 در 2 به نفع مباشران خرید خواهد بود. این مسأله یکی از ایراداتی است عده کثیری از مدیران کنترل کیفی و مسئولین آزمایشگاه آن را مطرح نموده اند و خواستار تغییراتی در سایز الک محاسبه افت گندم هنگام خرید هستند.

این دسته از مسئولین فنی می گویند؛ ما باید این مسأله را بپذیریم که بخش عمده ای از گندم کشورمان ضعیف، بادزده و چروکیده هستند و اگر بخواهیم افت را هنگام خرید با الک 2 در 20 محاسبه کنیم گندم‌های بادزده و چروکیده هنگام خرید کاملاً  حذف خواهند شد. لذا باید به جای تغییر سایز الک‌ها به فکر اصلاح سیستم کشاورزی مان باشیم. اما در مجموع باید گفت که اگر سایز الک 2 در 2 تغییر یابد به نفع کارخانجات آردسازی است و قدمی برای ارتقاء کیفیت آرد و نان در کشورمان برداشته خواهد شد.در استاندارد 104 گندم با یک میزان افت مشخص، درجه‌بندی شده است طبق این استاندارد، گندم درجه 4 به عنوان گندم دامی تعریف شده است اما عملاً بخش عمده‌ای از گندم هایی که وارد چرخه تولید آرد کارخانجات آردسازی می‌شود جزو گندم‌های دامی است. متاسفانه محاسبه خرید گندم در کشورمان بر اساس استانداردهای کمی و معیاری مانند وزن است در حالیکه خرید گندم باید بر اساس میزان پروتئین دانه گندم محاسبه شود.

در حال حاضر کشاورزی در ایران هنوز  با سیستم سنتی خرده مالک اداره می شود در حالیکه اگر کشت گندم به صورت یک‌جا با مدیریت و کارشناسی باشد و مطالعات پیش از آن، انجام شده باشد ما با یک گندم کیفی روبرو خواهیم شد که آن موقع دیگر نیاز به تعیین افت گندم و تغییر سایز الک نخواهد بود. لذا اگر با شرایط فعلی وضعیت گندم در کشورمان برای محاسبه  میزان افت سایز الک را از 2 در 2به2 در 20 تغییر دهیم عملا بخش اعظمی از گندم های کشور مرجوع خواهند کرد و مطمئناً این گندم مرجوع، مجدد به چرخه تولید بازخواهد گشت و دلالانی هستند که از این فرصت سوءاستفاده خواهند کرد.

 

                                     تاریخ:      شنبه ٣٠ دی ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٥٤

 


خروج




پربازدیدترین

دستورالعمل خرید توافقی گندم در سال۱۴۰۳ ابلاغ شد

دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی (خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳، برای اجرا در مراکز خرید ۳۱ استان کشور، توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ شد.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...