صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان صنعتی ایران

  رقابت غیرمنصفانه نان صنعتی و سنتی

  رقابت غیرمنصفانه نان صنعتی و سنتی محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان صنعتی ایران اعطای یارانه به واحدهای نان سنتی و عدم نظارت بر منابع تخصیص‌یافته این صنعت، مشکلاتی بر سر راه واحدهای نان صنعتی ایجاد کرده است. یکی از عمده‌ترین مشکلات آن است که واحدهای صنعتی با انبوهی از هزینه‌ها روبه‌رو شدند که قیمت نهایی محصولات آنها را در مقایسه با نان سنتی با افزایش روبه‌رو کرده است.

            

متاسفانه دولت‌ها تاکنون به وعده‌هایی که در صنعت نان داده‌اند به هیچ عنوان عمل نکرده‌اند. در زمینه ایجاد تقاضای موثر برای این صنعت، مقرر شده بود که نان‌های مصرفی بیمارستان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی از سوی تولیدکنندگان نان تامین شود. این در حالی است که در مدارس هم قرار بود نان غنی‌شده در راستای فرهنگ‌سازی توزیع شود؛ اما وزارت آموزش و پرورش این اقدام را فقط به مدت دو سال عملی کرد. به طور کلی این مراکز برای تامین نان مورد نیازشان، به جای دریافت سهمیه آرد، مبلغ در نظر گرفته‌شده را به صورت یارانه پرداخته و نان مصرفی را از واحدهای صنعتی تهیه می‌کردند.

بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها از این طریق شرایط تقاضای این مراکز وارد بخش نان صنعتی می‌شد، اما متاسفانه این روند به دلیل عدم نظارت بر این منابع راهی بخش‌های نامعلومی شد و به بخش نان صنعتی تزریق نشد. از سوی دیگر در راستای شکل‌گیری صنعت کلان در حوزه تولید نان قرار شد واحدهای نان سنتی تجمیع شوند و به شکل تعاونی‌های عرضه نان درآیند. با تجمیع این واحدها، عرضه نان سنتی از حالت پراکنده و غیرصنعتی، به حالت متمرکز و تولید در مقیاس انبوه تبدیل می‌شد و فروشگاه‌های بزرگ نان سنتی به عرضه نان می‌پرداختند. البته این برنامه‌ها در حالی مطرح شد که حتی قرار بود مجوز احداث نان سنتی هم دیگر صادر نشود، اما برخلاف وعده داده‌شده هم به نان سنتی و هم به نان صنعتی پروانه تولید دادند. این عمل موجب شکل‌گیری رقابتی نابرابر در صنعت تولید نان کشور شد که هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده از پیامدهای آن متضرر شدند.

اعطای یارانه به واحدهای نان سنتی و عدم نظارت بر منابع تخصیص‌یافته این صنعت، مشکلاتی بر سر راه واحدهای نان صنعتی ایجاد کرده است. یکی از عمده‌ترین مشکلات این بخش این است که واحدهای صنعتی با انبوهی از هزینه‌ها روبه‌رو شدند که قیمت نهایی محصولات آنها را در مقایسه با نان سنتی با افزایش روبه‌رو کرده است. نه‌تنها سهمیه آرد به تولیدکنندگان نان‌های صنعتی تعلق نمی‌گیرد، بلکه آنان باید نان تولیدشده در شهرک‌های صنعتی را بسته‌بندی کرده و به محل‌های مورد تقاضا نیز حمل کنند. این در حالی است که بعد از طی کردن این مراحل، تولیدکنندگان نان صنعتی باید محصولات خود را به قیمتی ارائه کنند که سوپرمارکت‌ها نیز در ازای فروش آنها بتوانند سودی به دست آورند. زمانی که این هزینه‌ها با هزینه اولیه تولید نان جمع شود، مشاهده می‌شود که 50 درصد از قیمت نهایی نان را همین موارد تشکیل می‌دهند. حال باید بررسی کرد در طرف مقابل که نان‌های سنتی قرار دارند، وضعیت به چه شکلی است. نان‌های سنتی که در محله‌های مختلف مستقر هستند، آرد یارانه‌ای خود را با قیمتی پایین‌تر دریافت می‌کنند و نان تولیدشده را بدون هزینه بسته‌بندی، حمل‌ونقل و هزینه واسطه‌ای (مثل سوپرمارکت‌ها) به دست مشتریان می‌رسانند. این اختلاف شکل‌گرفته در نظام تولید و توزیع صنعت نان، نتیجه‌ای جز تولید نان ارزان‌قیمت در نانوایی‌های سنتی در پی نخواهد داشت. در این بین قیمت نان از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که نان کالای ضروری و مصرفی به شمار می‌رود که به صورت روزانه بر سر سفره تمام خانوارهای ایرانی قرار می‌گیرد. در این شرایط انگیزه افراد به سمت خرید نان ارزان‌تر منحرف می‌شود و بدون شک نان‌های صنعتی به دلیل قیمتی بالاتر بازنده رقابت با نان‌های سنتی خواهند بود. اما در کنار این رقابت قیمتی نابرابر، مصرف‌کنندگان نیز به لحاظ بهداشتی متضرر خواهند شد. چرایی این موضوع به وجود واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه‌ها در واحدهای تولیدی نان بازمی‌گردد. واحدهای تولیدی نان صنعتی مجهز به آزمایشگاه و واحد کنترل کیفیت هستند اما مغازه‌های کوچک واحدهای سنتی نان از این سیستم برخوردار نیستند. این موضوع نتیجه به کارگیری یک سیاست نامناسب است که صنعت نان صنعتی را با مشکلات زیادی مواجه ساخته و راه را برای توسعه آن سنگلاخی کرده است.

مشکلات صنعت نان، تنها از نابرابری‌ها نشات نمی‌گیرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر شد آب، برق، گاز و بیمه واحدهای صنعتی نیز مشابه واحدهای سنتی باشد که این وعده نیز تاکنون محقق نشده است. این در حالی است که سهم کارفرمایان در واحدهای سنتی به‌صورت یارانه‌ای از سوی دولت پرداخت می‌شود که متاسفانه در واحدهای صنعتی این امر میسر نشد.

نان سنتی با ذائقه ایرانی به روش صنعتی و شناسنامه‌دار نیز تولید می‌شود، اما تبعیض یارانه‌ای بین این نان با نمونه سنتی، موجب کوچک شدن این بخش در صنعت کشور شده است. بر اساس آمارهای منتشرشده در این صنعت، تنها 30 درصد از ظرفیت تولیدی این بخش در حال حاضر به کار گرفته شده است. دولت باید در اهدای یارانه نان رویکرد خود را تغییر دهد و به جای نان سنتی به نان صنعتی یارانه تخصیص دهد. احیای صنعت نان در مقیاس بزرگ بدون شک زمینه‌ساز افزایش اشتغال و توسعه این صنعت در کشور خواهد شد. می‌توان گفت بخش نان‌های صنعتی در ایران نوپا هستند و برای رشد و توسعه به حمایت‌هایی مانند اعطای یارانه نیازمند خواهند بود تا بتوانند در چارچوب ظرفیت‌های خود اشتغال‌آفرینی کنند.

 

                                     تاریخ:      دوشنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٦        ساعت:     ١٠:٥٧

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...