صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 حيدري مشاور معاون وزير جهاد کشاورزي

  دولت به درجه اي از اطمينان رسيده که دست از انحصار گندم بردارد

  ظاهر امر اين است که در سال زراعي گذشته با توجه به شرايط مناسب جوي و افزايش بهرهوري در توليد گندم از مرز خوداتکايي عبور کرديم و نه تنها نيازي به واردات گندم نداشتيم بلکه بايستي فکري براي گندم مازاد بر مصرف داخلي ميکرديم که اين موضوع در شهريورماه از طرف شرکت بازرگاني دولتي به وزير محترم جهاد کشاورزي منعکس گرديد

            

گفتگوي اختصاصي با مشاور مديرعامل و مدير اجرايي شرکت بازرگاني دولتي ايران:
ضرورت صادرات گندم و آرد را چگونه ارزيابي ميکنيد؟
ظاهر امر اين است که در سال زراعي گذشته با توجه به شرايط مناسب جوي و افزايش بهرهوري در توليد گندم از مرز خوداتکايي عبور کرديم و نه تنها نيازي به واردات گندم نداشتيم بلکه بايستي فکري براي گندم مازاد بر مصرف داخلي ميکرديم که اين موضوع در شهريورماه از طرف شرکت بازرگاني دولتي به وزير محترم جهاد کشاورزي منعکس گرديد و از طريق وزير محترم نيز مراتب به سازمان مديريت و برنامه ريزي منعکس و نهايتا ستاد تنظيم بازار کشور در اواخر آذرماه سال جاري مصوبه اي ارزشمند ولو با تأخير در اختيار وزارت جهاد کشاورزي و اين شرکت قرار داد، که به نظر اينجانب پيامهاي مهمي در اين مصوبه وجود دارد. ممکن است مسأله افزايش توليد گندم را عامل اصلي تلقي کنيم ليکن به نظر اينجانب مهمترين عامل قبول کردن اين حقيقت است که دولت به درجهاي از اطمينان رسيده است که دست از انحصار صد در صدي گندم بردارد، دولت اين موضوع را درک کرده است که به جاي دست گذاشتن روي کل توليد و کل خريد و کل تجارت گندم بيايد و فقط براي حفظ ذخاير استراتژيک برنامهريزي کند، بنابراين پذيرش اين واقعيت مسير را براي حضور بخش خصوصي در حوزه تجارت داخلي و بينالمللي اين کالاي مهم فراهم ميکند.

استفاده از ظرفيت 20 ميليون تني آسياباني ما را به قدرت منطقهاي در توليد و عرضه آرد تبديل خواهد کرد
وي با بيان اينکه ورود به اين حوزه ابزار ديگري را نيز ميطلبد، افزود: اين که دولت بپذيرد گندم را با نرخهاي منطقهاي و بينالمللي در بازار صادراتي عرضه کنيم و اينکه دولت اجازه بدهد تا فارغ از خشکسالي و ترسالي همواره در تجارت منطقهاي گندم و آرد نقش داشته باشيم و از ظرفيت حدود 20 ميليون تني آسياباني که ميتواند ما را به قدرت منطقهاي در توليد و عرضه آرد تبديل کند بهرهمند شويم، به نظر اينجانب مهمترين پيام استراتژي صادرات گندم و آرد ميباشد.
نميخواهيم از انحصار خريد و فروش خارج؛ و وارد انحصار تجارت شويم
مدير اجرايي GTC با بيان اينکه اهميت موضوع صادرات عوامل مهم ديگري نيز مطرح است که براي جلوگيري از اطاله کلام موضوع را به فرصتهاي ديگري موکول ميکنيم و در اين مجال اجازه ميخواهم تا الزامات و برنامهها و فرآيندهاي ورود به صادرات اين کالاي مهم را براي تنوير افکار کليه فعالان اين حوزه تشريح نمايم، اظهار داشت: ابتدا بايستي از همه مسئولي شرکت و وزارت جهاد کشاورزي و اعضاي محترم کارگروه تنظيم بازار بهخصوص معاون محترم اجرايي رياست جمهور تشکر کنم و تقاضايي داشته باشم که زمينه استمرار اين فرآيند مهم و اساسي را براي سال آتي و سالهاي بعدي مد نظر داشته باشند.
او ادامه داد: ما اجازه داريم تا گندم دوروم و گندم آسياباني و آرد و مشتقات مربوطه را از طريق تالار صادراتي بورس براي صادرات مستقيم گندم عرضه کنيم و يا براي تبديل گندم به آرد و مشتقات آن از طريق رينگ داخلي بروس براي صادرات مشتقات عرضه نمائيم. اين اختيار را داريم تا در صورت ضرورت از طريق برگزاري مزايده بينالمللي مبادرت به عرضه و صادرات گندم و آرد نموده و حتي در صورت نياز به ساير کالاهاي اساسي براي دولت مبادرت به تهاتر گندم و آرد با ساير نيازمنديها نماييم. ليکن خواسته اصلي همه مسئولين اين حوزه استفاده از پتانسيل عظيم توليدي و صنعتي بخشهاي خصوصي و تعاوني و تجار و دست اندرکاران مربوطه براي مشارکت در صادرات اين کالاها ميباشد نميخواهيم از انحصار خريد و نگهداري خارج شويم و وارد انحصار ديگر به اسم تجارت شويم. بنابراين وظيفه اصلي ما تسهيل شرايط براي مشارکت بخشهاي غيردولتي در امر تجارت اين کالاها خواهد بود.
تسهيلات کارگروه تنظيم بازار جهت تقويت بخش خصوصي
حيدري با اشاره به اينکه کارگروه تنظيم بازار براي تقويت مشارکت بخشهاي غيردولتي تسهيلات مناسبي را در اين زمينه فراهم نموده است، مهمترين موارد تسهيلات و امتيازات را اينگونه برشمرد:
* عرضه گندم با نرخ پايه منطقهاي و بينالمللي در زمان عرضه ميباشد که اين مهمترين تصميمي است که در اين زمينه براي توسعه تجارت گندم اتخاذ شده است و اين امر سبب رقابتپذيري کالاي مذکور و ايجاد انگيزه براي تجار ميشود.
*موضوع ديگر اين است که استفاده از اعتبارات اسنادي داخلي و خارجي و همچنين ضمانتنامه بانکي معتبر پرداخت براي کمک به تأمين منابع مالي صادرکنندگان را تقبل کردهايم.
*امتياز ديگر اينکه براي صادرات آرد و مشتقات از 3 تا 4 ماه فرصت زماني مد نظر گرفته شده تا فعالين اين حوزه فرصت کافي براي توليد و بازاريابي و صادرات داشته باشيد.
*همچنين براي فروشهاي مدتدار اگر از 30 روز عبور کند کارمزد برابر نرخ رايج بانکي با نرخ 5/1 درصد در هر ماه لحاظ شده است و اين موضوع نيز هزينه مالي صادرکننده را در چارچوب مقررات بانکي تثبيت ميکند.
*امتياز مهم ديگر براي کساني که آرد و مشتقات صادر کند اين است که سبوس استحصالي از فرآيند توليد، از شمول مقررات توزيع در شبکه خارج است و در اختيار خريدار گندم قرار ميگيرد تا با توجه به مکانيزم بازار از مزاياي آن بهرهمند شود.
اين مقام مسئول از ديگر اقدامات حائز اهميت که در اين حوزه اجرا شده است را استفاده از کارگزاريهاي گروهالف طرف قرارداد با شرکت براي انجام عمليات عرضه و پشتيباني از صادرکنندگان اعلام کرده و گفت: در حال حاضر کارگزاريهاي بانک کشاورزي، بانک ملي، فارابي، سينا، توازن بازار و مبين سرمايه فعاليت بازاريابي و مشترييابي و انجام عمليات عرضه و پيگيريهاي لازم تا حصول نتايج نهايي يعني انجام صادرات قطعي و تسويه حساب را دنبال ميکنند. اين موضوع بخش عمدهاي از نگراني و صرف وقت فعالين را برطرف ميکند و در کمترين زمان ممکن و با اطمينان کامل عمليات خريد از بورس و تحويل کالا و معرفي به گمرک و بانک و ساير وظايف را به خوبي پيگيري ميکنند.
وي افزود: اقدام مهم ديگر كه در فرآيند صادرات نقش كليدي دارد برنامه استفاده از خدمات شركتهاي معتبر بازرسي و همچنين استفاده كامل از توانمنديها و امكانات پژوهشكده غلات و شركتهاي غله منطقهاي و استاني براي نظارت بر بازرسي گندم و توليد آرد ميباشد تا از اين طريق قدرت چانهزني تجار و صادركنندگان براي دفاع از كيفيت كالا را فراهم نمايند و انشاءا... از كيفيت كالاي ايران دفاع كنيم.
حيدري ادامه داد: تدوين جدول ضرايب تبديل و تعرفههاي گمركي گندم و مشتقات مربوطه براي صادرات از ديگر اقدامات انجام شده در اين حوزه ميباشد که در هنگام تسويه حساب و ارايه گواهي الكترونيكي صادرات به راحتي امكان تسويه صادراتي براي صادركنندگان فراهم شود كه براي اطلاع به شرح ذيل ارايه ميشود.
جدول ضرايب تبديل و تعرفههاي گمركي گندم عرضه شده در بورس كال جهت صادرات مشتقات مربوطه
1024x768

رديف

گندم (کيلوگرم)

مشتقات

ضريب تيدل (کيلوگرم)

شماره تعرفه گمرکي

1

گندم دوروم

-

-

10011990

2

گندم معمولي (آسياباني)

-

-

10019900

3

 

 

 

 

 

 

گندم معمولي (آسياباني)

آرد نول با سبوسگيري 23 درصد

984/753

 

(500-984/253)

 

 

 

11010000

4

آرد ستاره با سبوسگيري 18 درصد

944/802

5

آرد خبازي با سبوسگيري 15 درصد

320/832

6

آرد خبازي با سبوسگيري 12 درصد

696/861

7

آرد خبازي با سبوسگيري 7 درصد

656/910

8

بيسکوييت

000/500

19053100

9

کيک و کلوچه

000/500

19059090

10

ويفر

000/500

19053200

11

نشاسته گندم

000/434

11081100

12

گلوکز

000/482

17023010

13

گلوتن

متعاقبا اعلام ميشود

11090000

14

 

گندم دوروم

خمير ماکاروني

285/714

19023000

15

ماکاروني

350/649

19021900

16

گلوتن

متعاقبا اعلام ميشود

11090000


وي همچنين به اقدامات كليدي و مهم در فرآيند اجرايي براي صادرات گندم و آرد صدور بخشنامه اجرايي گمرك جمهوري اسلامي ايران به كليه گمركات اجرايي كشور اشاره کرد و گفت: بر اين اساس مجوز صادرات گندم و آرد و مشتقات با منبع توليد داخلي را صادر نموده است با اين توضيح كه كليه صادركنندگان عزيز مادامي كه گندم را براي صادرات آرد از طريق رينگ داخلي بورس خريد نمايند از طريق كارگزاري مربوطه بايستي تقاضاي صدور معرفينامه براي صادرات آرد را از شركت بازرگاني دولتي ايران داشته باشند و اين امر نيز در كمترين زمان ممكن و به محض تقاضاي كارگزاري به گمركات اجرايي مورد نظر صادركننده اعلام ميشود. لازم به توضيح مي باشد كه ساير مشتقات نيازي به معرفينامه شركت ندارند و رويه جاري گمرك در اين مورد قابل اجرا است ليكن در هنگام تسويه گندم خريداري شده با شركت طبق جدول ضرايب كه قبلاً توضيح داده شد تسويه حساب ميكنند.
حيدري در پايان خاطرنشان کرد: اميد است شاهد توسعه صادرات گندم و آرد و مشتقات مربوطه با اولويت براي كشورهاي همسايه و منطقه و كسب سهم قابل توجهي از بازار منطقه باشيم.


منبع: نگاه هستی



 

                                     تاریخ:      سه شنبه ١٥ فروردين ١٣٩٦        ساعت:     ٠٩:٢٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...