صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی در گردهمایی دبیران تشکل‌های ملی:تشکل‌ها صدای واقعی بخش خصوصی هستند

  نخستین گردهمایی دبیران تشکل‌های ملی وابسته به اتاق بازرگانی ایران در حالی برگزار شد که موضوعاتی چون رتبه‌بندی و گردآوری اطلاعات دقیق تشکل‌ها و همچنین احیاء شورای مشورتی تشکل‌ها مورد تأکید قرارگرفت.به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در این گردهمایی کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، به حضـور موثر فعالان اقتصـادی در تشـکل‌های اتاق ایران اشاره کرد و گفت: از این منظر تشکل ها بازوی کارشناسی و مشورتی اتاق ایران هستند.

            

به گزارش غلات نیوز به نقل از روزنامه جهان اقتصاد/زرگران همچنین تشکل‌های اتاق ایران را رابط میان اتاق و اعضا دانست و گفت: بر همین اساس، تشکل‌ها صدای واقعی و یکپارچه فعالان اقتصادی هستند.وی با نگاهی به عملکرد گذشته تشکل‌ها، تصریح کرد: تشکل‌ها، سازمان‌های اجتماعی نوظهوری هستند که تکیه بر منافع مشترک اعضا در پیشبرد اهداف ملی و صنفی مشترک سبب تداوم آنها می‌شود و در این بین هر یک از تشکل‌ها دارای حقوق و تکالیف مختلف و مشخصی هستند.

این فعال اقتصادی با توجه به دامنه عملکرد هر تشکل به ویژه در حوزه تعاملات اقتصادی و حمایت و حراست از منافع صنفی اعضا گفت: تشکل‌ها موظف هستند گستره وسیعی از کارکردهای اقتصادی و مسئولیت‌های اجتماعی را به انجام رسانند.

زرگران افزود: به طور کلی پذیرش و تعریف واقع بینانه از حدود عملکرد تشکل، برای مسئولان اجرایی، قانون‌گذار و جامعه از یک سو و همچنین اعضا و مسئولان تشکل ها از سوی دیگر، اهمیت اساسی دارد. در سال های اخیر شاهد تحولات مهمی مانند از بین رفتن تحریم‌های بین‌المللی و در دستورکار قرار گرفتن رویکردهای جدیدی همچون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴ قانون اساسی و انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران، بوده ایم. بنابراین تشکل‌های اقتصادی به نمایندگی از بخش خصوصی ایران و به عنوان اتاق‌های فکر کشور نقش ویژه‌ای در فرآیند سیاست‌گذاری عمومی، تحقق اهداف توسعه اقتصادی کشور و بهبود فضای کسب‌وکار دارند.

به باور این عضو  اتاق ایران، افزایش سهم بخش‌خصوصی در اقتصاد ایران موجب رشد و توسعه تشکل‌ها خواهد شد و از سیاست‌های مهم و موثر بر افزایش این سهم، اجرای درست قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است. در این برهه، اجرای درست قانون بهبود مستمر محیط کسب‌ و کار نیز با دستورالعمل اخیر معاون اول رئیس جمهور باید در دستورکار قرار گیرد.

زرگران تاکید دارد: اتاق ایران باید با توسعه نقش و جایگاه تشکل‌های اقتصادی و گسترش دسترسی تشکل‌ها به شوراها و مجامع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور، فضای مناسب را برای ایفای نقش تشکل‌ها مهیا کرده تا بتوانند با دفاع جدی و مستدل از حقوق و منافع مشروع بخش خود، مقدمات رشد اقتصادی آنها را فراهم کند.

توانمندسازی تشکل‌ها به جای نیازمندسازی آنها

پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران از دبیران به عنوان موتور محرکه تشکلها یاد کرد و رویکرد این دوره هیات نمایندگان اتاق ایران را توانمندسازی تشکلها دانست و گفت: حمایت از تشکلها در راستای نیازمندسازی آن‌ها نیست بلکه با هدف توانمندکردن تشکل‌ها صورت می‌پذیرد. در این رابطه آموزش نقش سازنده‌ای دارد، بدین ترتیب درپی برگزاری دوره‌های MBA با مشارکت یکی از دانشگاه‌های کشور هستیم. اتاق ایران معتقد است در این دوره دانش و تخصص در کنار تجربه بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: ساختار جامعه ما در بخش‌های کسب و کار و غیرعمومی و غیرانتفاعی براساس تجربه افراد است، اما در کنار تجربه، نیازمند آموزش هستیم.

نائب رئیس اتاق ایران با اشاره به مباحثی که در نشستی با حضور وزیر امور خارجه کشور مطرح شد، گفت: موضوعی که تشکل‌ها باید به آن توجه کنند، این است که هر سال در حوزه بازاریابی و ارتباط بین‌الملل یک هدفگذاری مشترک با وزارت خارجه داشته باشند. تشکل‌ها باید به تناسب اینکه کدام کشور از اولویت برای ارتباطات بین‌المللی با آنها در حوزه بازاریابی، انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک برخوردار است، هدف‌گذاری کنند و سپس ارتباط خود با سفارتخانه ایران در کشور هدف را برقرار سازند.

سلطانی با اشاره به اهمیت جایگاه بخش‌خصوصی در حاکمیت و دولت تاکید کرد: اتاق ایران و تشکل‌ها باید برای ارتقا و حفظ جایکاه خود، مهیا شوند. این روزها مراجعه دولت و سایر قوای حاکمیتی به بخش‌خصوصی افزایش یافته و انواع تقاضا از جانب دولت به سمت اتاق روانه می‌شود.

بر اساس اظهارات وی مطالبه و میزان ارتباط فعالان اقتصادی و تشکل‌ها با اتاق ایران افزایش یافته و از سوی دیگر مسائل و مشکلات در محیط کسب و کار در حال افزایش است و این موجب شده تقاضاها با خروجی‌ها تناسب نداشته باشد.

نائب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه اتاق نیازمند تقسیم کار است، گفت: اتاق نمی‌تواند و نباید درگیر حل مشکلات بخشی شود. سرعت‌بخشی به شکل‌دهی فدراسیون‌ها ضروری است و اتاق باید نقشه سیستم کار فراگیر بخش خصوصی را ترسیم و محدوده فعالیت و مأموریت‌های خود را در کنار محدوده مأموریت کمیسیون‌ها، اتاق‌های استانی، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک معین کند.

به باور سلطانی برای رسیدن به اهداف تعیین شده، تقسیم کار و حرکت بر اساس برنامه‌ریزی یک ضرورت انکارناپذیر است. در این راستا موضوعات صنفی به تشکلها، موضوعات منطقه‌ای به اتاقهای استانی و موضوعات بین‌المللی به اتاق‌های مشترک مربوط می‌شود.

وی پایان بخشی به موازی کاری و دوباره کاری را نتیجه غایی تقسیم کار عنوان کرد.

ساماندهی تشکل‌ها دستور کار دوره هشتم

حسین پیرموذن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس هیات راهبردی تشکل‌ها، بازنگری در روند حضور نمایندگان اتاق در شوراهای و مجامع با همکاری تشکل‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

پیرموذن با تاکید بر این نکته که دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران با هدف ساماندهی تشکلها کار خود را آغاز کرد، به عزم راسخ هیات رئیسه در راستای یکپارچه‌سازی تشکلها بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار اشاره کرد و گفت: به اعتقاد کمیته راهبری تشکلهای اتاق ایران، حضور نمایندگان تشکلها در جلسات تصمیم گیری حاکمیتی و دولتی، بهره گیری از نمایندگان تشکلها برای حضور در مجامع و شوراها و حمایتهای مالی و معنوی از آنها، مهم‌ترین موضوعاتی هستند که باید به جد پیگیری شوند.

وی تصریح کرد: اتاق ایران رتبه بندی تشکلها را دنبال می‌کند، برای این مهم اطلاعات دقیق تشکلها را نیاز داریم که متاسفانه در دسترس نیستند. بنابراین از دبیران تشکل‌ها می‌خواهیم که با معاونت تشکلهای اتاق ایران همکاری کرده و این اطلاعات را برای آنها ارسال کنند. به طور قطع از این پس حمایتهای اتاق بر اساس همین رتبه بندی صورت خواهد گرفت.

اتاق باید تنها مرجع ثبت تشکل‌های اقتصادی باشد

احمدپورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران با تاکید بر این اصل که در دنیای امروز تشکلها اداره امور را در دست دارند، تشریح کرد: متاسفانه در حوزه تشکلها کار جدی انجام نداده ایم و تعداد آنها در مقایسه با سایر کشورها حتی کشورهای همجموار خود ناچیز است. از طرف دیگر سیستم منظمی در مورد تشکلها تعریف نکرده‌ایم و امروز شاهد راه اندازی چندین تشکل با یک محتوا، دور از هم و ناآشنا نسبت به یکدیگر هستیم که این خود آسیبی جدی بر پیکره اقتصاد وارد می کند.

وی ادامه داد: در بخش تشکلها، آموزش می تواند کارساز باشد. بازآموزی، جانشین پروری و آشنایی با تکنیکهای جدید لازمه ارتقای سطح تشکلهاست. در شرایط جدید باید نحوه تعامل و محاوره با دنیا را بیاموزیم.

یکپارچه شدن تشکلها از طریق درنظرگرفتن یک مرجع ثبت نکته دیگری بود که از سوی مشاور عالی رئیس پارلمان بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفت. طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار اتاق ایران وظیفه ساماندهی تشکلها را برعهده دارد، بنابراین باید به عنوان تنها مرجع ثبت تشکلهای اقتصادی شناخته شود.

تاکید بر اصل تقسیم کار و حرکت بر اساس نقشه راه

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، از تاکید نائب رئیس اتاق ایران بر تقسیم کار استقبال کرد  و این اقدام را اثربخش خواند و گفت: اتاق می تواند از انرژی های اطراف خود به بهترین شیوه بهره ببرد.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، روسای تشکلها، نمایندگان بخش فکری تشکل خود هستند و امور اجرایی باید از سوی دبیران مدیریت شود. با رعایت این ساختار، می توان انتظار داشت، تشکلها در روند فعالیت خود موفق قدم بردارند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، شناسایی شیوه ها و تکنیکهای جدید مدیریت تشکلها را وظیفه هیات مدیره تشکلها دانست و ادامه داد: اگر این تقسیم کار رعایت شود و بر اساس نقشه از پیش طراحی شده جلو برویم، می توانیم به آینده تشکلهای کشور امیدوار باشیم. در این بین باید سطح آخر پیگری مسائل، دبیران تشکلها باشند.

مرتضوی بر لزوم تقویت تشکلها تاکید کرد و افزود: دفاع از هر بخشی با حمایتهای تشکلی امکانپذیر است. بنابراین تقویت آنها در این عرصه بسیار مهم است. نیازسنجی تشکلها و اجرای ماموریت‌ها از سوی آنها دو اصلی است که نباید مورد غفلت قرار بگیرند.

حل مشکلات اقتصادی با ارائه تحلیل مستند و علمی

محمود اسلامیان، رئیس انجمن فولاد ایران مسائل و مشکلات تشکلها را در دو سطح داخلی و ملی تقسیم کرد و عدم تمرکز بر مشکلاتی که دارای اولویت هستند را عامل اصلی حل نشدن آنها دانست و تصریح کرد: متاسفانه نمی دانیم که برای حل مشکلات خود باید آنها را اولویت بندی کنیم. پرداختن به همه چالشها در آن واحد، هیچ کمکی به حل آنها نخواهد کرد.

وی تشریح کرد: در جلسات مختلف با مسئولان و مقامات کشوری،ده‌ها موضوع و مسئله را مطرح می‌کنیم و این فرصت را برای آنها به وجود می آوریم که به یک یا دو موضوع ساده‌تر بپردازند و از مسائل مهمتر تنها با ابراز همدردی، عبور کنند.

رئیس انجمن فولاد ایران با بیان اینکه موضوع بانک‌ها برای صنعت و بخش‌های تجاری یک اولویت است، گفت: اگر عملکرد بانک‌ها یا موضوع خصوصی‌سازی برای ما مورد اهمیت است باید یک مطالعه دقیق در رابطه با آن انجام دهیم و درخواست‌ها و مطالبات خود را در این بخش براساس مستندات علمی به مسئولان ارجاع داده و از آنها مطالبه کنیم.

وی با بیان اینکه بازی باخت-باخت بین صنعت کشور و بانک‌ها راه افتاده است، عنوان کرد: به طور حتم پایان مسیری که امروز بانک‌ها در آن گام برمی دارند، بن بست خواهد بود. همان طور که بانکها در برخورد با صنعت کشور، متجر به زمین خوردن آن شدند، در نهایت خود نیز زمین خواهند خورد چراکه این مسیر هیچ برنده‌ای ندارد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی وظیفه تشکلها در ارتباط با چنین مشکلاتی،اولویت‌بندی و ارائه تحلیل علمی و دقیق از مسائل است. با این کار می توان تفکر و نوع نگرش مسئولان را تغییر داده و به آنها بگوییم که بخش خصوصی قدرتمند شده و می تواند با دادن راهکارهای سازنده زمینه رشد اقتصاد را مهیا سازد. حتی اگر برای داشتن تحلیل علمی از مشاوران بین‌المللی هم کمک بگیریم خوب است، چرا که وقتی یک گزارش علمی، مستند و دقیق ارائه شود می‌توان موضوعات را پیگیری کرد.

تشکل‌ها نمایندگان اصلی بخش خصوصی کشور

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران با اشاره به ضعف آموزشی در بین تشکل های اقتصادی، از پارلمان بخش خصوصی کشور درخواست کرد در این رابطه نقش محوری ایفا و با حمایت های خود زمینه رشد تشکل ها را فراهم کند.

به اعقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تشکل ها، نمایندگان اصلی بخش خصوصی در کشور هستند و باید وزن لازم را در اقتصاد پیدا کنند و در این زمینه اتاق ایران می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

وی در ادامه بر لزوم اجرایی شدن ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار در مورد ساماندهی تشکلها تاکید کرد.

این فعال اقتصادی در واکنش به اظهارات اسلامیان در خصوص ارائه راهکار برای حل چالش موجود در روابط بین بانک ها و صنعت، از تهیه یک پیش نویس و ارسال آن به هیات رئیسه اتاق ایران برای ارجاع به مقامات دولتی در راستای حل معضل بانک ها خبر داد. به گفته روغنی، راهکارهای ارائه شده در پیش نویس مذکور می تواند تاحدودی به حل چالش های موجود بین بنگاه ها و بانک ها کمک کند.

انتقاد از فشارها در برابر حذف مقررات زائد

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران با بیان این مطلب که این کمیسیون بر اساس محتوای فعالیت خود با تمام تشکل‌ها در ارتباط است، خواستار توجه و مشارکت آنها در روند اصلاح قوانین و مقررات مربوط به مالیات و تامین اجتماعی شد.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت در پی بهبود رتبه خود در محیط کسب وکار است، از آغاز فرایند مقررات زدایی و حذف بخشنامه های زائد سخن گفت و اضافه کرد: در این رابطه جلساتی با حضور نمایندگان اتاق برگزار می شود. در این بخش، به دنبال شناسایی ۲۰ درصد از مقرراتی هستیم که حذف آنها ۸۰ درصد از مشکلات موجود را برطرف می کند. در این زمینه تشکل‌ها می توانند کمک بزرگی کنند.

این فعال اقتصادی همچنین بر لزوم اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و ادامه داد: دولت در این مورد، لایحه ای تهیه کرده که تشکل‌ها می توانند با مطالعه آن، نظرات خود را برای اصلاح روند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که در طول همه این سال‌ها تنها فشار را بر تولیدکننده وارد کرده، اعلام کنند.

تولایی خاطرنشان کرد: در مسیر مقررات زدایی، با مقاومت‌های شدیدی از سوی نهادهای دولتی مواجه هستیم چرا که حذف هز کدام از این مقررات، می تواند بخش قابل توجهی از درآمدهای آن دستگاه را کاهش دهد.

برندسازی تشکل و ایجاد انسجام بین اعضا وظیفه دبیر تشکل است

محمدمهدی رئیس زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی به چگونگی ارتباط میان بدنه اجرایی تشکل‌ها و وظایف دبیران اشاره کرد و گفت: اگر قرار است دبیران تشکل‌ها وظایف خود را انجام دهند باید اختیارات لازم را داشته باشند. گاهی در بین حلقه های زنجیره تولید و تهیه یک محصول یا خدمت، تضاد منافع حاصل می شود که باید  این تضادها توسط دبیران مدیریت شود.

وی ادامه داد: تشکل‌ها باید اولویت‌ها را بشناسند و برای آنها برنامه ریزی کرده و بر اساس همین برنامه حرکت کنند. برندسازی تشکل، ائتلاف با سایر تشکل‌ها در مواقع لزوم، همکاری با رسانه‌ها، انسجام بین اعضا و بین تشکل‌های مختلف از جمله وظایف دبیران محسوب می شود.


 

                                     تاریخ:      دوشنبه ١٨ بهمن ١٣٩٥        ساعت:     ٠٩:٤٠

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...