صفحه اصلی > نان > سنتی 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  افزایش قیمت حمل کرایه آرد و نانوایانی که معترضند

  رئیس هیأت مدیره انجمن‌های صنفی، شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل کالای زنجان گفت: مناقصه حمل آردباید به صورت قانونی و در شرایط یکسان برگزار شود و هرشرکتی قیمت پایین‌تر داد، برنده شود نه اینکه موضوع در انحصار یک شرکت باشد.

            

به گزارش غلات نیوز از خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از موضوعاتی که از چندی پیش نانوایان زنجانی با آن درگیر هستند، موضوع افزایش کرایه حمل آرد در استان است.

طبق آخرین تعرفه‌های اعلامی کرایه حمل آرد در استان نسبت به سال قبل دو برابر شده است و قیمت حمل هر کیسه آرد از ۲ تا ۳ هزار تومان به ۵ هزار تومان رسیده است که به گفته نانوایان همین امر موجب ضرر و زیان آنها شده است.

شرکتی که مسؤولیت توزیع آرد بین نانوایی‌های سنتی دولتی‌پز را بر عهده دارد از حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود به دلیل افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل نظیر روغن، لاستیک و مزد کارگر، نمی‌تواند کیسه‌های آرد را با قیمت‌های قبل به نانوایایی‌ها حمل کند و قیمت‌ها را افزایش داده است، در حالی که قیمت نان افزایش نیافته است.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز با اشاره به افزایش نرخ کرایه حمل آرد در داخل و خارج شهر به میزان چند صد درصدی بیان کرد: این در حالی است که طی 6 سال گذشته قیمت نان افزایشی نداشته است.

کمال الماسی با اشاره به اینکه پس از سال 93 قیمت بسیاری از اقلام، هزینه کارگر و حامل‌های انرژی افزایش یافته است، تصریح کرد: هزینه‌هایی که گران شده با قیمت نان همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه امسال فعلا زمان خاصی برای افزایش نرخ نان پیش‌بینی نشده است، گفت: باید راهکار قانونی برای این کار پیش‌بینی شود، چرا که نانوایان از این وضعیت متضرر هستند.

رئیس هیأت مدیره انجمن‌های صنفی، شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل کالای زنجان نیز در همین راستا گفت: یکی از مشکلاتی که امروز رانندگان با آن درگیر هستند، بحث حمل و نقل آرد است که به صورت انحصاری به شرکت خلیج فارس واگذار شده است.

مهدی خان احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس عهده‌دار این کار است، اضافه کرد: با توجه به اینکه شرکت وابسته به وزارت بازرگانی سابق است، از همین رو امور حمل و نقل به آن واگذار شده و همین امر موجب شده است که رانندگان بومی استان با داشتن ظرفیت بیکار بمانند.

بحث حمل آرد در زنجان انحصاری شده است

وی با اشاره به اینکه در بازه زمانی دهه ۸۰ چون شرکت خلیج‌فارس کامیون ملکی زیادی داشت، بحث واگذاری انجام شد و با وجود حضور سایر شرکت‌های حمل و نقل، خلیج فارس برنده شد، اضافه کرد: این در حالی بود که شرکت اصلا از آن کامیون‌ها استفاده نکرد.

خان‌احمدی تصریح کرد: امروز هم کار به جایی رسیده است که شرکت حمل و نقل خلیج فارس تعداد محدودی از کامیون‌ها را نگهداشته و از آنها استفاده می‌کند، چون استفاده از همه آنها اصلا مقرون به صرفه نیست.

رئیس هیأت مدیره انجمن‌های صنفی، شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل کالای زنجان افزود: عقیده من این است که دولت در واگذاری بحث حمل آرد از زمین ماندن بار ترس دارد، در حالی که ما در استان به اندازه کافی کامیون برای حمل آرد داریم و می‌توانیم این کار را عهده‌دار شویم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 33 خودرو با یک هزار و 100 خاور و تریلی در استان دارند، اضافه کرد: به همین خاطر مشکلی از لحاظ حمل و نقل نداریم.

خان‌احمدی با اشاره به اینکه در بحث کود همین اتفاق افتاده و مشکلی از این بابت وجود ندارد، اضافه کرد: در بحث گندم نیز انحصار شکسته است، ولی در بحث آرد عدالت رعایت نشده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن‌های صنفی، شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل کالای زنجان تصریح کرد: در حال حاضر نیز مناقصه باید به صورت قانونی و در شرایط یکسان برگزار شود و هرشرکتی قیمت پایین‌تر داد، برنده شود نه اینکه موضوع در انحصار یک شرکت باشد.

افزایش قیمت حمل آرد توسط کارگروه استانی تعیین می‌شود

مدیرفنی اداره کل غله استان زنجان هم با اشاره به اینکه تعیین شرکت مربوط به حمل آرد توسط کارگروه استانی به ریاست استاندار و دبیری سازمان صمت انجام می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس شرکت خلیج فارس کار حمل آرد را در استان انجام می‌دهد.

ستار رحمنی با بیان اینکه میزان هزینه حمل آرد برای شهرستان زنجان و سلطانیه کیسه‌ای ۳ هزار تومان و مابقی شهرستان‌ها نیز ۵ هزار تومان است، گفت: متوسط حمل ما در سال قبل بین ۲ تا ۳ هزار تومان بود.

وی با اشاره به اینکه میزان افزایش قیمت حمل آرد آنچنان در قیمت آرد تاثیرگذار نیست، افزود: این افزایش قیمت همیشه با افزایش قیمت نان صورت می‌گیرد؛ اما امسال حتی اگر نان هم گران شود، قیمت حمل افزایش پیدا نخواهد کرد.

نان گران نشده است

رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز علت اعتراض نانوایان را افزاش قیمت حمل آرد اعلام کرد و گفت: قرار بود این افزایش قیمت در قیمت نهایی نان تاثیرگذار باشد که آنهم جزئی است ولی فعلا رخ نداده است.

ناصر فعفوری گفت: فعلا قیمت نان افزایش نیافته است و زمان آنهم مشخص نیست و قطعا در صورت تصمیم‌گیری در این باره به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ قیمت نظارت‌های لازم انجام خواهد شد، افزود: در حال حاضر نان گران نشده ولی اگر نانوایی اقدام به این کار کند، برخورد می‌شود.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این باره گفت: از چندی پیش تعدادی از شرکت‌های تولید آرد استان به اجرای دستورالعمل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مبنی بر تخصیص سهمیه گندم به واحدهای تولید آرد بر اساس شاخص‌های اعلامی آن شرکت با هدف درجه‌بندی واحدها که شامل ظرفیت‌های اسمی، توان تولید، تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری و کیفیت آرد تولیدی و رضایت‌مندی نانوا بوده صورت پذیرد، معترض بودند.

اسماعیل مسلمی گفت: در همین راستا شرکت‌های تولید آرد استان بر اجرای این دستورالعمل و همچنین ورود یک واحد تولیدی آرد دیگر استان به چرخه تامین آرد یارانه‌ای استان معترض بوده و برخلاف تولید آرد یک روز در تحویل آرد اخلال ایجاد کرده بودند که با ورود مسؤولین استانی به ویژه دادستان زنجان این امر نیز به روال عادی خود برگشت.

وی در توضیح موضوع گفت: با توجه به افزایش روزافزون هزینه‌های نگهداری خودرو از یک سو و افزایش هزینه‌های پرسنلی و افزایش قانونی کرایه حمل بار در سایر بخش‌های خدماتی، رانندگان شرکت خلیج فارس استان به واسطه عدم افزایش کرایه حمل که نرخ‌ها باید از سوی کارگروه گندم و آرد و نان استان تصویب و ابلاغ شود معترض بودند.

معاون نظارت ، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: این رانندگان با فسخ قرارداد و خروج از شرکت، حمل و تحویل آرد در استان را با مشکل مواجه کرده بودند که با طرح موضوع و موافقت با افزایش نرخ کرایه حمل آرد و ورود ناوگان ملکی شرکت حمل و نقل خلیج فارس به استان مشکل رفع شد.

 

                                     تاریخ:      شنبه ٢٥ ارديبهشت ١٤٠٠        ساعت:     ١٤:١٣

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...