صفحه اصلی > اخبار 


نسخه چاپي      ارسال به دوست



 

  فروش اجباری نان کنجدی| گلایه نانوایان از کاهش سهمیه آرد

  هوشمندسازی فروش نان به مرحله سوم رسید و با این حال اجرای این طرح تاکنون نتوانست جلوی انحرافاتی نظیر عرضه اجباری نان کنجدی را در این شبکه بگیرد.

            

طرح هوشمندسازی فروش نان چندماهی است در مازندران کلید خورد و حدود ۵ هزار نانوایی استان به به کارتخوان های جدید مجهیز شدند.
در هر کارتخوان پس از تعیین تعداد نان و پلاسیک نرخ نهایی اعلام می شود ومشتری باید از طریق کارت بانکی اقدام به پرداخت وجه داشته باشد. قطع مکرر اینترنت طی ماه های گذشته مشکلاتی را در اجرای این طرح به بار آورد اما در مجموع می توان نتیجه گرفت که نانوایی ها الکترونیکی شدند.

برخی از نانوایی های متخلف برای دور زدن طرح ها در برخی از ساعت روز اقدام به خامشو کردن کارتخوان های جدید می کنند و یا از متشریان می می خواهند از طریق کارت به کارت و یا کارتخوان دیگر و یا نقدی وجه نان را بپردازند.
فروش نان کنجد اجباری نیز از دیگر ترفندهای نانوایان برای افزایش درامد و تامین هزینه های سربار است.

سهمیه آرد اندک است

محمدی یکی از نانوایان مازندرانی که به همراه فرزند و دو شاطر سال ها در این حرفه فعالیت می کند، کمبود سهمیه را از مشکلات بیان کرد و گفت: روزانه ۱۲ تا ۱۳ کیسه باید پخت کنم تا بتوانیم هزینه ها را تامین کنیم و این درحالی درحالی هفت کیسه سهمیه داده می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بالابودن هزینه هایی نظیر حقوق شاطر و کارگران را از جمله دغدغه ها ذکر کرد و گفت: علاوه براین هزینه مغازه، آب، برق و غیره نیز خرج را مضاعف می کند و وقتی سهمیه کم باشد نمی توانیم دخل و خرج را هماهنگ کنیم.

وی با اظهار این که اگر مغازه خود را اجاره دهیم ماهانه ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد خواهم داشت و یا پروانه اش را واگذار کنم،گفت: در حال حاضر دخل و خرج نانوایی ها نمی خواند و هر روز پیگیر افزایش سهیمه می شویم.

این نانوا ممنوعیت فروش نان کنجد را از دیگر مسائل ذکر کرد.

نان همچنان بی کیفیت و خمیر است

هوشمندسازی فروش نان در حالی در مازندران اجرا شد که چندی قبل از آن ۳۰ درصد بر نرخ نان برای هزینه های حمل ونقل اضافه شد و این طرح ها هم نتوانست بر کیفیت نان در استان بیفزاید. فاطمه کیا بانوی خانه دار چالوسی آموزش نانوایان رار مسئله مهم و اساسی ذکر کرد و گفت: بسیاری از نانوایی ها آموزش لازم برای پخت نان را ندارند و نمی توانند آرد را به نان کیفی تبدیل کنند.

وی افزود: برخی از نان های تولیدی به دلیل داشتن خمیر زیاد یا ورنیامدن خمیر قابلیت مصرف را ندارند از این رو، آموزش نانوایان و نظارت بیشتر بر عملکرد آن ها ضروری است.

شهروند دیگری با اظهار این که ساعت کار نانوایی ها مشخص نیست، گفت: شاهد آن هستیم که فقط یک نفر در نانوایی کار می کند و این سبب معطلی مرددم در صف می شود.

علی قاسمی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که بیشتر اوقات ساعت ۷ غروب به بعد بیشتر نانوایی ها تعطیل هستند، خود را کارگر ساختمان معرفی کرد و گفت: غروب ها با ازدحام جمعیت در نانوایی ها روبرو هستیم و گاهی چاره ای جز خرید نان کنجدی نداریم.

نانواها هر عدد پلاستیک را سه هزار تومان می فروشند

وی با بیان این که هر عدد پلاستیک در نانوایی به قیمت سه هزار تومان عرضه می شود، گفت: همچنین ۲۰ عدد نان لواش در فروشگاه ها تا ۴۰ هزار تومان فروخته می شود.

نداشتن نانوایی در برخی از روستاها نیز برای روستائیان دغدغه شده است اما محدودیت های قانونی نظیر کاهش جمعیت سبب شده تا راه اندازی نانوایی در این روستاها دچار مانع شود. اسماعیل زاده از بخش نارنجستان سوادکوه با بیان این که در روستای ما ۵۰ خانوار سکونت دارند، گفت: راه اندازی نانوایی خواسته روستائیان است و به رغم آن که استاندار دستوری در این زمینه صادر کرد، اما غله با آن مخالفت کرده است.

وی افزود: این درحالی که در همجوای روستای ما شهرک صنعتی بشل با دو هزار کارگر فعالیت دارد و می توان نان آن را تامین کرد.

در مازندران چهار هزار و ۶۰۰ واحد نانوایی وجود دارد و سرانه توزیع آرد در اسان بین ۹۹. تا ۱۲ کیسه در سال است. عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اظهار این که اختیارتوزیع آرد و سهمیه را به شهرستان ها واگذار کردیم، گفت: ساختار واحدها براساس پراکنش جمعیت و نوع استقرار واحدها در کارگروه ها مشخص می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به جمعیت ثابت روستاها، توزیع آرد در خانه پز را برنامه این ادراه کل ذکر کرد و درباره ممنوعیت فروش نان کنجد گفت: کارگروه به دلیل جلوگیری از اجحاف حقوق مصرف کنندگان عرضه نان کنجدی را ممنوع کرده است وبا این حال برخی نانوایی ها نان کنجدی عرضه می کنند که حقوق مصرف کننده را زیرسئوال می برد.

وی گفت: شاهد بودم یک نانوایی سنگکی ۸۰ نان کنجد زده بود و یک نان ساده وجود نداشت و مردم مجبور بودند نان کنجدی بخرند این در حالی که دولت برای نان معمولی ۲۰ برابر قیمت آن یارانه می دهد زیرا قیمت گندم ۱۳ هزار تومان تمام و با قیمت ۶۶۰ تومان به کارخانه های آرد ارائه می شود.

وفایی نژاد به طرح هوشمند سازی ساختار نان اشاره کرد و گفت: گام سوم طرح و رصد و پایش نانوایی ها در دستور کار است و میزان هسمیه، وزن چانه و نوع پخت نان مشخص است و کاهش و افزایش تراکنش عدم صداقت را مشخص می کند.

مدیرکل غله مازندران درباره ایجاد نانوایی در روستاها نیز گفت: در جایی که ۵۰ خانوار داشته باشد راه اندازی نانوایی به صرفه نیست و باید دو تا سه روستا با هم به صورت مشترک اقدام به ایجاد نانوایی کنند.

به گزارش بازار به ازای هر یک میلیون تومان تراکنش از طریق کارتخوان هوشمند در نانوایی ها روزانه ۱۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه به حساب نانوایی ها پرداخت می شود.

 

                                     تاریخ:      يکشنبه ١٥ آبان ١٤٠١        ساعت:     ٠٨:٣٦

 


خروج




پربازدیدترین

سیاست‌گذاری ثابت در یک بازه زمانی مشخص اما نه کوتاه و حذف قانون بازگشت ارزی، دو نیاز مهم برای بازگشایی مسیر صادرات آرد پیش روی آسیابانان ایرانی

اختصاصی/ مهرزاد جمشیدی گفت: نیازمند برنامه‌ریزی جامع در حوزه صادرات آرد هستیم و اولین گام در این راستا، اجتناب از نرخ‌گذاری دستوری در حوزه خرید گندم و فروش آرد با درصد استحصال آن است.

نرخ ارز

نرخ ارز    ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
usd دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
gbp پوند انگليس ۵۲,۶۵۵ down
chf فرانک سويس ۴۷,۶۶۸ down
sek کرون سوئد ۴,۰۰۴ down
nok کرون نروژ ۳,۸۴۸ up
dkk کرون دانمارک ۶,۰۵۳ down
inr روپيه هند ۵۰۴ eq
aed درهم امارات ۱۱,۴۳۷ eq
kwd دينار کويت ۱۳۶,۱۷۲ up
pkr100 يکصد روپيه پاکستان ۱۴,۷۸۲ up
jpy100 یکصد ين ژاپن ۲۸,۹۸۷ up
hkd دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۸ up
omr ريال عمان ۱۰۹,۰۹۲ up
cad دلار کانادا ۳۰,۸۸۸ down
nzd دلار نيوزيلند ۲۵,۶۹۰ down
zar راند ۲,۲۱۳ down
try لير ترکيه ۱,۴۵۰ down
rub روبل روسيه ۴۵۷ up
qar ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
iqd100 يکصد دينار عراق ۳,۲۱۱ up
syp لير سوريه ۰۴ eq
aud دلار استراليا ۲۷,۵۸۵ up
sar ريال سعودی ۱۱,۲۰۰ down
bhd دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۳ down
sgd دلار سنگاپور ۳۱,۲۹۸ down
bdt100 يکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۸۰ up
lkr10 ده روپيه سريلانکا ۱,۲۸۴ down
mmk کيات ميانمار (برمه) ۲۰ eq
npr100 يکصد روپيه نپال ۳۱,۴۴۰ down
amd100 يکصد درام ارمنستان ۱۰,۴۶۰ down
lyd دينار ليبی ۸,۷۱۴ down
cny یوان چين ۵,۸۶۲ down
thb100 يکصد بات تايلند ۱۱۸,۲۱۹ down
myr رينگيت مالزی ۸,۹۹۹ up
krw1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۸۳۷ down
jod دينار اردن ۵۹,۲۳۹ down
eur یورو ۴۵,۱۳۰ down
kzt100 يکصد تنگه قزاقستان ۹,۱۵۳ up
gel لاری گرجستان ۱۵,۷۶۱ up
idr1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۹۹ down
afn افغانی افغانستان ۶۰۷ up
byn روبل جديد بلاروس ۱۲,۷۴۷ eq
azn منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ up
php100 يکصد پزوی فيليپين ۷۵,۶۴۸ down
tjs سومونی تاجيکستان ۳,۸۴۵ up
tmt منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸ down
منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گفتگو

کیفیت آرد ونان در استان مطلوب است مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان:
از سال ۸۸ تا کنون حتی یک ریال هم بابت طرح اجباری غنی‌سازی آرد با آهن دریافت نکردیم مدیرعامل کارخانه آرد فجر سنندج در گفت‌وگو با غلات نیوز:
ترویج فرهنگ نان کامل در جشنواره نان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان مطرح کرد:
اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:
نگران نانوایی های سوپر آزاد هستیم! مدیرعامل اتحادیه خبازان استان گلستان:
با اصلاح قیمت نان موافق هستیم استاندار همدان خبر داد:

نظرسنجی

دلیل استقبال مردم از نان سفید چیست؟

عدم آگاهی مردم
عدم تمایل نانوا به استفاده ار آرد تیره
صرفا زیبا بودن نان

.
.

 

صوتی

مرشد گوهر
اینستا
کارخانه آرد سپیدان
آرد سفید ارمغان
آرد جوانه
آرد جیرفت
طراوت میاندوآب
آرد بیژن بجنورد
شرکت توان الکترونیک
ماشین سازی لک
بهمنی
خوشه ذهاب
آرد سرچشمه شاهرود
سرو
بهنان
آرد گرگان
میلاد آذربایجان
شمس آذر
مرشدی
رفیعیان

گالری ویدئو آرشیو ...